[fusion_text]Lige når jeg ser Subaru Outback tænker jeg ikke ”wauv sikke en bil”, men når jeg slår dørene op er der masser af lækre detaljer, at glæde sig over. Først og fremmest er døren ulåst, når du nærmer dig med nøglen i lommen – funktionen hedder nøglefri betjening. Med et enkelt klik har du fået adgang til bagagerummet, hvor der er god plads til at få læsset ridestøvler, hjelm og alverdens skiftetøj ind. Er man en familie på vej på ferie med alle børnenes ting, finder man også en dobbeltbund med ekstra plads.

Elsker nøglefri betjening
Elsker nøglefri betjening

Et lille minus, hvis man er over 170 cm høj, er, at så skal man dukke sig for ikke at ramle sammen med bagklappen – det er heldigvis ikke mit problem. Nu sidder jeg normalt på forsædet, men hopper jeg om bagi, kunne jeg godt fristes til at blive siddende og lade mig transportere. Her er super rummeligt. Der er exceptionel god plads for enden af mine korte ben og højt til loftet, et super lækkert integreret armlæn med kopholder og sidst, men ikke mindst, dejlig sædevarme til de kolde ture. Her kan man godt tillade sig at placere familien og vennerne fra stalden.

Dejlig rummelig kabine
Dejlig rummelig kabine

Nok om de fine detaljer – vi kører en tur. Umiddelbart et lidt gammeldags look på multifunktionsdisplayet og omkring touchskærmen, men til gengæld er navigationen virkelig fin at betjene – store touchknapper med god respons. En, to, tre så er destinationen indtastet, og vi kan suse ud på de vilde landeveje. Den første acceleration er rigtig fin og jeg bliver lige trykket tilpas ned i sædet, hvor jeg kan mærke Boxer-motoren arbejde. Herfra går bilen over i en mere jævn acceleration, der dog er effektiv.

De tre hurtige

  1. God og rummelig kabine – både for dem på forsædet og dem på bagsædet.
  2. Lane departure holder dig vågen efter en lang dag i stalden eller på jobbet.
  3. Super nem, enkel og hurtig betjening af multifunktionsdisplay og navigation.

På vejene mærker man det meget effektive Vehicle Dynamics Control (VDC) og Active Torque Vectoring, der sikrer virkelig god kørekomfort og et dejligt styretøj med god respons. VDC-systemet monitorerer via sensorer, hvordan bilen følger min planlagte vej. Hvis vejgrebet nærmer sig grænsen for ustabilitet i forbindelse med skarpe kurver eller, hvis man lige skal undgå naboens hund, der suser løst rundt på alle gårde i nabolaget, så vil 4-hjulstrækkets momentfordeling, motorydelsen og bremserne på hvert hjul tilpasse sig hinanden og hjælpe med at holde bilen på ret kurs. Det er i hvert fald, hvad beskrivelse af systemet påstår, men oplevelsen er helt klart også, at jeg bliver holdt i hånden og ført komfortabelt fra A til B.

Rummeligt baggagerum og skøn automatisk bagklap. Jeg er fan.
Rummeligt baggagerum og skøn automatisk bagklap. Jeg er fan.

At bilen holder øje med mig opdager jeg også, da den bipper to gange hurtigt efter hinanden, og displayet advarer mod ”lane departure”. Okay jeg var da lige hen over stregerne, det har den helt ret i – tilbage med mig. Sikken en skøn feature, når man smutter hjem efter en hård dag i stalden, hvor man har brugt al sin resterende energi på at nusse og ride den fantastiske hest. Her kommer ”lane departure”, der er styret af hjælpesystemet EyeSight*1, dig til undsætning, og holder dig inden for stregerne, hvis man er lige ved at falde i søvn. Hmm mon denne funktion kan installeres på hesten?

Brugervenlig navigation med god respons på touchpanelet
Brugervenlig navigation med god respons på touchpanelet

Næste dag er det ud på motorvejen og trafikken er ikke helt gal endnu, så jeg leger lidt med de mange funktioner på rattet. En af dem, jeg er blevet stor fan af, er en adaptiv fartkontrol, der holder farten i forhold til den forankørende bil. På den måde kan jeg sætte farten på 110 km/t – hmr eller mere – læne mig tilbage og slappe helt af, mens bilen sørger for, at vi følger trafikken. Her er det igen Subarus EyeSight*1-system der bruger billeder fra to kameraer placeret øverst i forruden til præcist at registrere form, hastighed og afstand. Systemet registrerer ikke kun køretøjer, men også motorcykler, cyklister og fodgængere, og opstår der en potentiel faresituation advarer systemet mig. På et tidspunkt fortalte systemet mig også at bilen foran mig i lyskrydset var kørt – “godmorgen” – afsted med mig.

Selvom jeg ikke lige tænkte "wauv" så er det stadig en pæn bil
Selvom jeg ikke lige tænkte “wauv” så er det stadig en pæn bil

Jeg synes
Alt i alt en god rummelig familie- og hestebil med mange praktiske features. Ud over de nævnte er der også nogle effektive automatiske vinduesviskere, isofix til barnestolen og bakkamera – så man fanger traileren første gang. Ikke en ekstravagant bil, men en pæn bil med lædersæder og en rigtig fin kabine. Soltaget giver også et rigtig dejligt lys og mulighed for frisk luft uden at man bliver helt vingeskudt. Det er selvfølgelig ikke verdens billigste bil, men jeg synes bestemt, at det er en god bil til prisen, som løser mange ting og byder på en masse fede funktioner.

Det bedste sted - bag rattet med sømmet i bund
Det bedste sted – bag rattet med sømmet i bund

Testmodel: Subaru Outback 2,0 D Summit Lineartronic AWD
Motor: 2,0 diesel
Hestekræfter: 150 Hk
Anhængertræk: 1800 kg (2000 kg benzin)
Moment: 350 Nm
Tophastighed: 192 km/t.
Acceleration 0-100: 9,9 sekunder
Brændstofforbrug: 16,4 km/l (EU norm) 7,2 l/100 km (test)
Pris: 654.800 kr. (testbil) 519.900 kr. (basis)
Privat leasing på hvide plader fra kr. 5.994 pr. mdr. i 36 måneder ved 15.000 km om året.

[/fusion_text]

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.