For nogle ekvipager har vinteren betydet et par mere eller mindre tvungne, stillestående uger. Er det også tilfældet for dig, så gør du klogt i at lave et godt (genop)træningsprogram, så du og din hest kan komme i form og blive klar til den kommende sæson.

Fra drøm til virkelighed
Mange ryttere kender til drømmen om en veltrænet, stærk og smidig hest, der med største lethed svæver ubesværet rundt og hiver sejr efter sejr hjem på stævnebanerne. Mange ryttere har det dog også med at komme til at fokusere mere på målet end på vejen dertil, og man bliver nemt opslugt af de gode minder fra tidligere succesoplevelser. Måske drømmer man ligefrem om at præstere endnu bedre. Det betyder også, at man kan komme til at sætte sig nogle alt for urealistiske mål og forvente mere af sig selv og sin hest end man er i stand til nu og her. Man glemmer måske, hvor meget arbejde der egentlig skal til, for det over hovedet er muligt at nå de mål, man har sat sig. Når det sker, ender det ofte med, at man giver op, fordi man ikke kan indfri sine forventninger så hurtigt, som man godt kunne tænke sig. Derfor er det en god idé at planlægge et træningsprogram, der kan føre til det ønskede præstationsniveau.

Tålmodighed er en dyd
Det er vigtigt at væbne sig med tålmodighed og give sin hest – og sig selv – den nødvendige tid til at komme i form. Træningen bør derfor planlægges nøje, så I opnår det bedste resultat. Der er ingen smutveje, når det kommer til at skulle styrke hestens muskler og kondition og ligeledes selv oparbejde styrke og balance. Utålmodighed og fremtvungen ridning kan blot resultere i frustration, forstrukkede muskler og skader – og så er det forfra igen! Hvis du laver en træningsplan, som du følger nøje, kan du sikre, at du og din hest kommer i form på en hensigtsmæssig måde. På den måde vil I også kun få gode oplevelser undervejs, og de skal være med til at bære jer frem.

Tjek hestens sundhed
Inden du går i gang med at lave en plan for træningen, så er det klogt at få tjekket din hest igennem af en fagperson. For gode præstationer og maksimal ydeevne hænger unægtelig sammen med en god psyke og en god fysik. Du kan derfor overveje om det er her, du fremover skal få foretaget det årlige sundhedstjek af din hest.

Afhængigt af hvad du ønsker, at din hest skal præstere, kan du som led i forberedelserne til den kommende træning sørge for et sundhedstjek i form af tandlægekontrol, vaccinationer, smed og gennemgå de forhold, der kan have ændret sig siden forrige sæson. Det er også en god idé at tænke over, hvilke andre faktorer der ellers kan påvirke din hest og den tid, det tager at komme i form. Ungheste og ældre heste har for eksempel ofte brug for længere tid end heste, der er i deres bedste alder. Er hesten blevet motioneret regelmæssigt henover vinteren er den klart bedre forberedt på at skulle begynde træningen end en hest, der har været på vinterferie og derfor er fuldstændigt ude af form. Hvis hesten er vant til at skifte mellem en aktiv sæson og at stå stille i vinterperioden, har den også bedre forudsætninger for at komme i gang igen.

Træningsprogram
For at lave et træningsprogram, som er sikkert, men som også passer til dig og din hest, kan du tage udgangspunkt i nedenstående genoptræningsplan og tilføje noget af det, du og din hest godt kan lide. Det kan for eksempel være ridning over bomme, i vand eller i bakket terræn. Husk blot på, at du ikke skal lægge fysisk udfordrende elementer ind for tidligt, hvis hesten har være længe ude af arbejde.

Ifølge en række dyrlæger kommer en hest ud af form, hvis den ikke har været redet i 4-5 uger. Har hesten stået i boks en stor del af tiden, så skal man være endnu mere varsom med, hvor hurtigt man går frem, når træningen skal genoptages. Ved at stå inde i længere tid svækkes nemlig hestens vævstyrke i led, sener og ligamenter i benene. Programmet her tager derfor udgangspunkt i en situation, hvor hesten har sået helt stille i mere end 4 uger. Hvis din hest har gået på fold, men blot ikke har været redet, kan du gå direkte videre til step 2 – og hvis I har redet lidt, men langt fra så meget, som I plejer, så kan du gå videre til step 3.

Step 1: 3 uger på hårdt underlag
Skridt lige ud på hårdt, plant underlag – startende med 20-30 minutter dagligt for til slut at ende med 90-120 minutters skridt dagligt sidst i perioden. Dette kan deles i 2 skridtperioder pr. dag. Skridtperioden kan med fordel øges til 5-6 uger, specielt efter alvorlige sene- eller ligamentskader.

Step 2: 2 uger med travintervaller
Træningen fortsætter på hårdt plant underlag, og nu lægges der efter opvarmning i skridt travintervaller á 2 minutter ind i træningen. Der startes med 5 intervaller med skridtperioder mellem travintervallerne. Herefter lægges 1 interval på hver eller hver anden dag, indtil man når 15 stk. (ca. 30 minutters trav sammenlagt).

Step 3: 2 uger med let arbejde på bane
Nu er hesten klar til at blive arbejdet med i mere samlet travarbejde på store volter på bane eller i ridehus. Start med 15 minutters travarbejde og øg gradvis til 30-40 minutter dagligt over 1-2 uger. Herefter kan galoparbejde påbegyndes.

Step 4: Normalt arbejde
Normalt arbejde påbegyndes og indrettes efter, hvad hesten bruges til (spring, dressur eller væddeløb). Start med de lette øvelser og øg kravene gradvist. Det er vigtigt, at du aldrig forlanger mere af hesten end den er i stand til. Gå langt hellere for langsomt end for hurtigt frem.

Step 4: Sæt mål
Når du og din hest er nået hertil, kan du begynde at sætte dig mål for jeres træning. Hvad vil I gerne blive bedre til? Hvilke nye øvelser vil I gerne mestre? Hvordan vil du gerne forbedre jeres springteknik? Det er her, du kan begynde at drømme stort. For nu har du gjort det grundlæggende og tålmodighedskrævende forarbejde, som er nødvendigt for, at både du og din hest har styrke, kondition og balance til at kunne realisere dine mål.

Træningsprogrammer er udarbejdet af dyrlæger, og det skal udelukkende forstås som en vejledning. Det kan være meget forskelligt, hvor hurtigt en hest mister sin form og hvor lang tid man skal bruge på at få den klar igen, og det skal man huske at have in mente.