Del 1

De store dressurstjerne gør det. Mange spring- og distanceryttere gør det. De træner intensivt for at være i god form. Og det er der god grund til. Faktisk viser forskning, at hvis du følger din hest i træningsskalaen, vil du nemmere opnå resultater i din ridning. Derfor vil vi i denne artikelserie sætte fokus på ryttertræning og give dig en række tips og tricks til, hvordan du kan følge din hest i dens træningsskala. Så: Løb en tur, meld dig ind i et fitnesscenter eller noget helt tredje. Din hest vil takke dig i længden.

Følg din hest i trænings- og uddannelsesskalaen

De fleste hestefolk ved, at ridning kræver blod, sved og tårer. Men bruger vi nok tid på at træne vores muskler i ryg, mave, arme og ben? Vores form og evne til at indvirke korrekt på hesten bør nemlig hænge sammen med hestens uddannelsesniveau. Tænk derfor, at det ‘at komme i form’ som rytter bør hænge sammen med hestens uddannelsesskala. Uddannelsesskalaen i dressur er et træningssystem, der hjælper os til at tilpasse øvelser efter hestens fysiske og mentale udvikling.

Foto: Unsplash.com

Vi ved for eksempel, at selvom samling er det sidste trin på træningen skalaen, kan vi ikke nå samling uden takt bæring, afskub og korrekt kontakt på bidet. Dette er fundamentet i træningsskalaen og basis for en ordentlig grunduddannelse af hesten. På samme måde kan det være nyttigt, at bruge en tilsvarende træningsskala for rytteren for at opnå mere kropsbevidsthed og fysisk overskud.

Korrekte hjælpere skal trænes frem

Nogle gange er vi som ryttere kommet til at give hesten skylden for at være ulydig eller ikke at reagere korrekt på vores hjælpere. Men forskning viser, at hestens reaktion også kan være et udtryk for, at vi ikke indvirker korrekt med vores hjælpere. Dette skyldes manglende kontrol over vores krop, fordi vi for eksempel ikke kommer ordentligt ned at sidde på hesten, at vi sidder skævt eller generelt bare er i dårlig form, når vi skal give hjælpen. Når hjælpen kommer fra et uroligt, skævt eller uligevægtigt sted, kan signalerne ikke være klare eller så effektive, som de er fra en krop, der er i form og har et stabilt sæde.

Lise Andersen og Mini. Foto: Mille Christophersen

Stræk ud – så modvirker du spændinger i dig og hesten

Vi bruger meget tid på at lave strækøvelser med vores heste – både i ridningen og på jorden. Men har du tænkt på, at du også har brug for at få strukket ud? I følge Aalborg Sportshøjskole sigter vi i ridningen mod at bruge vores kroppe effektivt, samtidigt med at vi ønsker at have en neutral position, der kan følge hestens bevægelse. Spænding eller trykken i din krop gør flere uhensigtsmæssige ting, som gør, at dine hjælpere ikke kan indvirke korrekt.

  1. Det blokerer hestens bevægelse
  2. Det skaber pres på tværs af din ryg og led, der kan føre til belastningsskader
  3. Hesten trækker i tøjlen, tvinger dig til at anvende spænding, som svar for at sidde rigtigt, og som så igen skaber spænding i hesten

Derfor er det en god idé at bruge et par minutter før og efter ridningen til at lave grundlæggende stretching. Tag et par minutter i slutningen af dagen, når du slapper af foran fjernsynet til at strække de områder ud, der er særligt ømme.

I næste artikel sætter vi fokus på core-styrke, kondition og udholdenhed.