Del 2 Som vi beskrev i første del af serien God dressur starter med DIN fysiske form, ser vi i øjeblikket at verdenseliten indenfor eksempelvis dressur gør meget ud af at holde sig selv i god fysisk form. Vi bringer dig nu anden halvdel af serien, hvor vi sætter fokus på core træning, kondition og udholdenhed. Så; På med træningsskoene og kom igang!

Core Styrke

Dine hjælpere og dine muskler er kun så stærke og effektive, som din krop har styrke til. Derfor er det vigtigt at få trænet sine muskler op til at kunne ride og indvirke korrekt på hesten. Core er en betegnelse, der dækker over stort set hele din torso – og alle de muskler, der findes i den, lige fra din hals og hele vejen ned til dine hofter. Da core-styrken styrer placeringen af dine hofter og sædeknogler, skuldre og kropsholdning, anses core som et grundlæggende fundament i rytters trænings-program.

Læs også: Hold dig i form som rytter

Styrk din core inden du skal ud og ride
Hvor meget styrke, du har i din core, afhænger af, om du har indtaget nok energi inden du skal ud og ride. Du skal vide, at din core-styrke er væsentligt svækket, når du ikke har spist noget i et par timer før du sætter dig på hesten. Sørg derfor altid for at spise et stykke frugt eller en rugbrødsmad inden du skal ud og ride – og gerne i god tid inden. Selv hvis du kun drikker en juice, vil der gå en halv time eller en time, før du kan mærke en forskel på overskud og nøjagtighed.

Læs også: Styrkeøvelser til rytterens core

Kondition

Det kan være svært at definere og måle på, hvad en god form er i ridesporten – det vil være afhængig af den enkelte person, hvilken disciplin og på hvilket niveau ridningen dyrkes på. Men overordnet set, vil alle ryttere have stor glæde af at lave konditionstræning ved siden af deres ridning. Den letteste måde at træne sin kondition er ved løb. Her bruger du konstant hele kroppen, træner din koordinationsevne og sætter fokus på stærke og svage områder i kroppen. Med løb lærer du også at veksle mellem at spænde og slappe af i bestemte områder af kroppen, hvilket du også gør på hesten. Og så er det en konditionsform, som kan trænes mest effektivt på kortest tid.

Læs også: Her er 3 tips til at gøre hverdagsform til rideform

Udholdenhed

Udholdenhed handler om at flytte grænser, som du skal træne kroppen til. Når du træner udholdenhedstræning, handler det nemlig om, hvor lang en distance du kan løbe, cykle, svømme eller ro, og tempoet du gør det i. Din krop er nemlig én stor forbrændingsmotor. Den har brug for to ting til at holde sig i gang: Brændstof og ilt. Udholdenhed handler om din krops evnen til at give ilt til dine muskler med den kraft der kræves. Det kaldes også din hjerte-kar-evne. Du kan forbedre din hjerte-kar-evne med kun 15 minutter intens aktivitet et par gange om ugen. I forbindelse med konditionstræning, er aktiviteten ikke det vigtigste, men derimod træningsintensiteten. Her er det værd at nævne, at træningen absolut ikke behøver at foregå i et center med forskellige maskiner. Træningen kan sagtens foregå derhjemme i stuen med en yogamåtte og en pilatesbold.

Sådan øger du langsomt din udholdenhed
Det tager tid at opbygge en god kondition og udholdenhed, så øg træningen gradvist. Efter hver træning kan det være en god idé at notere, hvor hurtigt og langt du har løbet, cyklet eller lignende, så du nemt kan sammenligne med tidligere og fremtidige resultater. Dette vil også være godt for motivationen.