Elbiler… Flere har nok hørt, at det er den vej, de fleste bilmærker går i dag. Og hos Jaguar er det ingen undtagelse. Jaguar har styret deres år 2019 direkte mod fremtidens mål, hvor vi alle skal køre i elbiler. Jaguar har været tro mod deres britiske stil og har bygget en elbil i den velkendte kvalitet.

Faktisk er kvaliteten så godkendt, at I-PACE har vundet prisen Årets Bil i Europa 2019, bestemt af 60 motorjounalister fra hele Europa. Jaguar I-PACE, der er designet og udviklet i Europa, har allerede vundet 55 priser siden den blev introduceret første gang. Blandt priserne kan der nævnes Årets Bil i Tyskland, Årets Bil i Norge, Årets bil i UK, TopGear magazine EV of the Year og Årets elbil i Sverige. Men det er ikke kun i priser, at elbilen er populær – over 8000 kunder har også køb den. 

”AT VORES FØRSTE ELEKTRISKE BIL OGSÅ BLIVER DEN FØRSTE JAGUAR TIL AT VINDE TITLEN SOM EUROPEAN CAR OF THE YEAR GIVER OS KÆMPE STOLTHED”. 

CEO fra Jaguar Land Rover – Prof. Dr. Ralf Speth

Men er elbiler så egentlig fremtiden, eller er det bare noget politikerne vil have os til at tro? I Norge er elbiler utrolig populærere, men det er de efterhånden også i Danmark. Der er nemlig sket en markant stigning på salget af elbiler, nemlig en på 337 procent i forhold til sidste år på nuværende tidspunkt. Det siger Gunni Mikkelsen, direktør hos De Danske Bilimportører, der står bag beregningerne. 

Verdens mest intelligente elbil

Ifølge Jaguar er deres I-PACE en af verdens mest intelligente femsæders sportsvogn med et forførende look og fantastiske køreegenskaber. Og det vil jeg egentlig give dem ret i. Bilen har flotte dynamiske linjer, der lugter langt væk af at skulle være så aerodynamisk som muligt, uden at det går hen og bliver for meget. Derudover er I-PACE udformet som en sportsvogn, men med højde som en SUV – hvilket er en fantastisk kombination, for det er noget nemmere at sætte sig ind i stedet for ned! Og køreglæden? Den er ligeså god som alle andre af Jaguars biler – eller måske endda bedre – for en elbil har en helt anden acceleration end en bil med brændstofmotor.

Generelt skal elbilen styres på samme måde som en helt almindelig bil. Men… Elbiler har en helt anden måde at bruge motorbremsen på, det er nemlig her, at I-PACE udnytter noget af kørselsenergien. Når du slipper speederen bremser bilen selv ved at benytte elmotoren som motorbremse. Første gang man oplever dette, kan man godt blive en smule forskrækket. For bilen bremser nemlig ret kraftigt, hvilket i praksis betyder, at du sjældent har behov for rent faktisk at bruge bremsen. Det er en ret afslappende måde at køre (el)bil på – og fungerer utrolig godt.  

Læs resten af anmeldelsen via nedenstående links

Læs også: Skæbnen som hestebil – derfor vælger vi de små

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.
Laura er uddannet kandidat i socialvidenskab og projektledelse. Laura er aktiv dressurrytter og rider en del stævner på sin 19-årige vallak. De fleste af sine ideer til artikler får hun imidlertid, når hun muger ud. Som skribent, brænder hun for at formidle aktuel hesteforskning fra ind- og udland, samt give sine læsere indblik i nye tendenser og trends i ridesporten.