Jeg husker første gang, jeg så en trense med diamanter på hos min lokale rideudstyrs-pusher. Jeg husker også første gang, jeg så en ridehjelm med rosaguld ligge og skinne mig op i mit ansigt, og mit hjerte begyndte at banke hurtigere, mens fingrene i lommen begyndte at nærme sig dankortet. “Dén blir jeg nødt til at eje”, tænkte jeg, og tilføjede: “Tænk på hvor dygtig en rytter jeg ville blive, hvor meget succes jeg ville få på stævnebanerne og generelt, hvor meget dén hjelm ville forbedre mit liv. Men er det nu også rigtigt? I anledning af at idag er dagen, hvor vi hestefolk bruger allerflest af vores penge, sætter vi fokus på købermani. Langt det meste af det er nemlig bare kemi i hjernen.  

Den totale nedtur

Ak og ve. Lige så meget som alle fibre i min krop skreg på at købe den hjelm, lige så meget bankede min samvittighed mig oveni hovedet med fornuftige argumenter for at lade være. Og som så mange gange før, blev jeg ramt af den samme nedtursfølelse: En erkendelse af, at jeg hverken har råd, eller kan retfærdiggøre overfor mig selv at købe den hjelm. En erkendelse, som jeg er kommet til så mange gange før, når jeg for eksempel har stået til Hingstekåring i Herning eller World Cuppen, hvor utallige rideudstyrsbutikker lokker med deres store neongule skilte om, at de har arrangementets bedste tilbud.

Klart at jeg bliver nødt til at eje et par veganske ridestøvler

Samme scenarie har udspillet sig med ridestøvler, underlag, trenser, dækner, vinterfrakker, sadler, ridebukser, you name it. Forleden dag tog jeg endda mig selv i at sidde og kigge på veganske ridestøvler på nettet. Det er en konstant cyklus af beundring, ønske og derefter skuffelse. En form for afhængighed, som føles rar i hjernen. Men den afhængighed skal stoppe. Derfor har jeg besluttet mig for at droppe Black Friday. Absolut ikke for at være hellig, men fordi jeg er træt af at blive påvirket til at købe ting, jeg dybest set ikke har behov for. Og her er tre gode grunde

Grund nr. 1: De sociale medier påvirker dig til at købe

Set fra et købers perspektiv tilbyder sociale medier et væld af inspiration samt spreder ordet om nye produkter ud over hele verden. Tit og ofte er det de store stjerner, der uden videre poster billeder og videoer, hvor de promoverer mega dyre produkter. Uden overhovedet at gøre opmærksom på, at det er reklame.

Som rollemodeller sender de et signal til de unge ryttere om, at det er helt okay og nødvendigt at ride med en hjelm, der koster mere end spidsen af en jetjager eller med et underlag, der er tre gange så dyrt som de normale. Det er et problem, at der ikke stilles større krav til stjernerne, når de laver mere eller mindre skjult reklame for et produkt. Det skaber et pres. Et pres om at købe for at være god nok. Det vælger jeg at sige nej tak til. For vi er allesammen gode nok uanset om vi rider med en Samshield- eller en Fairplayridehjelm.

Grund nr. 2: Det skaber et unødvendigt forbrug

Black Friday er en forbrugsfest. Med tryk på for-MEGET-brug. Det må have en grænse på et tidspunkt. Jeg mangler jo i princippet ikke noget, men tager mig selv i at finde på ny ting, jeg ønsker mig. Jeg kalder det for akut-opståede behov. Så finder jeg på et eller andet.. Et nyt swarovski-pandebånd måske? En stævnejakke i et nyt snit?… men nej, det hele kører. Den “gamle” (som er under et år) fungerer fint. Det nuværende pandebånd er hverken gået i stykker eller mangler sten. Så er mine behov bare noget, jeg selv har fundet på. For for 5 minutter siden havde jeg ikke behov for produktet, så sandsynligheden for, at behovet er væk igen om et par timer, er stort.

Grund nr. 3: Black Friday er bare kemi i hjernen

Forskning bekræfter, at de fleste af os oplever en glædesrus ved at købe ting – især på tilbud. Det er hamrende ligegyldigt, om vi har brug for dem. Tilbud trigger nemlig noget i hjernen på os, der lokker os ind og samtidig svækker vores kritiske sans. Sådan har vi det alle sammen. Selv drikker jeg næsten aldrig sodavand, men forleden kom jeg til at købe en hel ramme cola, bare fordi den var nedsat. Og det er jo ikke særlig sundt.

Hvis man for eksempel skal træffe en beslutning på arbejdet, vil man typisk først veje fordele og ulemper for at nå frem til den optimale løsning. Den proces smider vi lige ud ad vinduet, når vi ser tilbud, for vi ved, at det øjeblik, vi køber, føles det godt. For når vi køber, bliver hjernens belønningssystem aktiveret og udløser lykkehormonet dopamin. Faktisk viser forskningen, at dopamin allerede udskilles idet øjeblik vi ser et tilbudsskilt. Har du nogensinde tænkt på hvorfor de altid er gule? Det er fordi hjernen forbinder farven med noget godt og attraktivt. Det her er simpel kemi, folkens!

Har jeg virkelig brug for det?

Tilbuddene gør det sværere for os at vurdere, hvor meget vi har brug for produkterne, det er et problem i forhold til bæredygtigheden, specielt når man ser tallene for, hvor meget rideudstyr, der bliver solgt. Black Friday er nemlig den dag på året, hvor der på dagen bliver købt mest rideudstyr blandt danskere.

Og tilbudsperioder som Black Friday er sværest at kæmpe imod, fordi vores konkurrencelyst bliver aktiveret af tanken om de mange kunder og det begrænsede antal tilbudsvarer. Men Jeg er villig til at tage kampen op. Er du?

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.