Enhjørningen var for få år siden et fuldstændig ukendt mytisk dyr, der kun hørte til i de fjerneste hjørner af verden. Den havde hovedet fra en hjort, fødder fra en elefant og halen fra et svin. Så hvordan endte den med at blive fast inventar i enhver ridepiges teenageværelse, lyserød og dækket af glitter? Enhjørningerne har overtaget verdensherredømmet – og ikke mindst på de sociale medier, hvor selveste Danmarks dressur-darling nr. 1, Cathrine Dufour, har den hængende i stalden foran Cassidy‘s boks. Men hvorfor er vi egentlig så vilde med dem?

13 millioner enhjørninger på Instagram

Hvis du har en pige under 18 år i din hustand, ved du, hvad vi mener. Så er værelset sikkert tapetseret med fluffy små puder, bamser, blyanter, kasser og sengetøj med de små lyserøde dyr. Enhjørningen behøver ikke længere lokkes frem fra magiske skove i udkanten af verden; nu kan du kan købe en med to klik på nettet eller følge #unicorn på Instagram. Alle rideudstyrsforhandlere med respekt for sig selv sælger dem selvfølgelig også. Selv tøjbutikker og supermarkeder gør det. Det har bl.a. fået direktøren fra det store internationale online tøjfirma ASOS til at udtale:

Enhjørninge-trenden er gået amok på Instagram. Ligesom avocado i fødevareverdenen er enhjørninger måske den mest ‘Instagram-værdige’ af alle skabninger.

Og der er noget om snakken. Hashtagget #unicorn er der søgt på næsten 13 millioner gange, alene på Instagram. Hvis du er et barn, så er enhjørninger allestedsnærværende. Hvis du er en pige, er de uundgåelige. Og bedst af alt: de galoperer ind i en bredere populærkultur. En oppustet enhjørning var sommerens hit på stranden. Kaffekæden Starbucks lancerede Unicorn Frappuccino i år, og regnbuefarvede toasts og kager med horn er nogle af de mest hypede fødevaretrends i øjeblikket. Inden for make up-industrien kan du få enhjørningehår og -negle. Du kan sågar købe gel med glimmer, kaldt Unicorn Snot, hvis du vil.

Man kan læse om enhjørningen i gammel indisk litteratur, og i Europa er det den græske læge Ktesias, der i 398 f.Kr. første gang skriver om dyret. Han fortæller, at enhjørningen er på størrelse med et æsel, og at den er vild, lynhurtig, voldsom og umulig at fange levende. Den har ben som en elefant og en hale som en gris. Han skriver videre, at den har et langt horn med stor kraft i panden. Det beskytter blandt andet mod indtagelse af gift.

Men der er jo langt fra oldtidens Grækenland til moderne rideheste. Så hvad er det ved myten, som er så vigtig for os hestemennesker? For at svare på dette, skal vi kigge på enhjørningens symbolske betydning…

Moderne enhjørninger

Enhjørningen er som bekendt et fabeldyr, som i moderne tider har stor kommerciel værdi. Hvor den før har været forbundet med fertilitet, og som medicinsk universalmiddel, er den i dag kun forbundet med glitter og glimmer. Det er interessant, at et dyr, der engang var så traditionelt, nu bliver brugt til kommercielle kampagner for alverdens ting. Den moderne enhjørning symboliserer nemlig nogle særlige værdier. Kraft, renhed, lykke og klarhed er bare nogle af dem.

Enhjørningen repræsenterer en barnlig uskyldighed. Den er et naivt udtryk for at vi stadig tror på håbet og på noget, der er større end os selv. Det gør vi, når vi hænger en enhjørning på boksen eller putter et farvestrålende horn i hestens pandebånd. Inderst inde tror vi på, at det lille væsen bringer os lykke og kraft til at modstå livets op- og nedture, som man unægteligt også møder som hesteejer. Som direktøren fra Asos understreger, så bruges enhjørningen ganske enkelt som et lille lyspunkt til at gøre hverdagen lidt mere farverig:

“I en verden med Trump og terror er enhjørningen måske i virkeligheden det, vi har brug for.”

Det er en slags voksen-pendant til myten om, at julemanden findes. Vi tror på det. Cassidy tror på det (se bare Instagram-opslaget). Gør du?

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.