Dårlige vaner. Vi har dem allesammen. Der er bare nogle ting, som kan drive din underviser til vanvid. Vi har derfor spurgt vores egne undervisere om, hvilke dårlige elev-vaner, de er trætte af. Og det er blevet til en meget ærlig liste af rammende ting.. Måske du kan genkende nogle af punkterne?

At komme for sent

Tid er værdifuld. Både for dig og din underviser. Når du booker en lektion hos en professionel, forventer de, at du er der i tide og at hesten er varmet op. Ja, ting sker. Men gør det ikke til en vane at dukke op for sent. De fleste undervisere foretrækker nemlig, at du er i sadlen og har varmet op, når lektionen skal begynde. Så sørg for at i har redet i alle gangarter inden lektionen begynder. Hvis du er i tvivl om, hvor lang tid du skal varme op, så spørg din underviser. Han/hun kender måske dig og hesten, og ved derfor hvornår I er nogenlunde klar til at modtage undervisning.

Ikke at have styr på udstyret

De fleste undervisere bliver trætte i armene og lange i ansigterne, hvis de skal efterspænde gjorde, hente vandflasker og lige sørge for at næsebåndet sidder som det skal på halvdelen af dagens elever. Hav styr på dit udstyr inden lektionen begynder. Det er nemmest for alle. Og det er heller ikke din undervisers job at fjerne skridttæpper og hænge dem på barrieren. Vær klar og sørg for at alt er efterspændt inden i begynder timen.

Mindre snak, mere ridning

Ja, dette punkt giver næsten sig selv. Nogle ryttere har tendens til at starte en længere samtale fra ryggen af hesten, hvor de nærmest forklarer hele Einsteins relativitetsteori, som årsag til, hvorfor Musse har svært ved schenkelvigningerne til højre. De fleste undervisere vil gerne have en dialog med dig, hvor i gennemgår teknikkerne sammen – men de fleste undervisere foretrækker også, at denne dialog finder sted i slutningen af timen. Hvis tiden i stedet bliver brugt på snak, yder du ikke optimalt. Gem dine spørgsmål til slut, så har du både luft og overskud til at tage din undervisers kloge ord ind.

Det er dig, ikke hesten

Det lyder måske lidt barskt, men den er altså god nok. I de fleste tilfælde er det en pilotfejl, der gør, at galopanspringet bliver dårligt eller tilbagetrædningen kikser. Og vi ryttere har så mange undskyldninger: Hesten er ukoncentreret, den er dum, den vil ikke som jeg vil, osv osv osv. Men langt de fleste tilfælde skyldes problemet altså piloten på ryggen. Vi ryttere har nemlig en tendens til at ville vise os fra vores bedste side, når vi skal ride undervisning, og tit og ofte opstår der spændinger i hesten på grund af vores præstationsangst. Husk i stedet dig selv på, at det netop er de ting, du har svært ved, som din underviser skal hjælpe dig med at forbedre. Lad være med at tro, at du skal præstere et grand-prix-ridt, fordi din underviser engang for 100 år siden har redet i Tyskland. Din underviser er der for at hjælpe dig, og dømmer dig ikke.

Sig til, hvis du har en dårlig dag

Din underviser kan bedre undervise dig, hvis han/hun på forhånd ved, hvis du har en off-dag. Hvis skolen eller arbejdet bare hænger dig langt ud af halsen, du har problemer på hjemmefronten eller noget helt tredje, så sig til, for så kan din underviser tage hensyn til dette, når du rider. Når han/hun ved, hvordan du har det, ved de også hvor meget de kan presse på den dag.

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.