Du kender scenariet: Det er næsten umuligt for dig at sætte fingeren på, hvad der er galt. Hesten er momentvis utaktet i sine bevægelser, men du kan ikke finde ud af, hvorfor den går sådan. Det føles bare forkert. Den ser ikke ud til at være dissideret halt, men den er heller ikke rentgående. Velkommen i klubben, kære læser. Du har fået fornøjelsen af en tøjlehalt hest. Og nu er det tid til at kigge indad…

Dine venner kan se, at når du rider, nikker hestens hoved og den træder måske uens på bagbenene. Men ingen er enige om, hvad der præcist er galt. Èn siger, at det er venstre bagben, den er gal med, en anden mener, at det er højre forben. Det er det lumske med tøjlehalthed: Det kommer og går som vinden blæser. Men én ting er sikkert. Det kommer som regel når du rider. Longerer du hesten eller har den løs, kan du sikkert ikke se det. Så hvad er tøjlehalthed egentlig for noget og hvad kan du gøre ved det?

Hvad er tøjlehalthed?

Tøjlehaltheder findes i alle former og størrelser, men det mest almindelige træk, de deler, er, at de er svære at identificere, diagnosticere og behandle. De kan komme og gå, eller de kan blive hængende i flere uger. Fællestrækket er, at haltheden er mild og generelt ikke kan identificeres til ét bestemt ben. Men før du når så langt i din diagnosticering af hesten, skal du først og fremmest udelukke, at der kan være tale om andre ting, som kan forårsage halthed.

Derefter er det på tide at overveje den ene ting, vi ofte ikke anerkender som en mulig grund til hestens ubehag: vores egen rideteknik. Hesten afspejler alle de ting, dens krop og psyke bliver budt – og her kan ridningen i sig selv være en faktor, der kan blive skadelig over tid, hvis ikke hesten rides korrekt.

Almindelige symptomer

De fleste tøjlehalteder forårsager spændinger i hestens krop. Dette forekommer oftest under ridning, mens rytteren er i sadlen. Ofte er haltheden ikke synlig, når hesten bevæger sig frit i longe eller på fold. Nogle heste bliver stramme i området bag sadlen, også kaldet det lumbosacrale område, hvor lændehvirvlerne stopper og korsbenet begynder (SI-ledet). Dette område er en svag zone, og langvarige spændinger i området kan omsættes til ujævne trin eller lignende lammelses-symptomer i for- eller bagpart. Hofteproblemer kan også kobles til problemer i SI-leddet.

Store og små cirkler

Har din hest en tendens at lave små cirkler på den ene volte og store på den anden? Størrelsesforskellen kan skyldes skulderspænding (som går hånd i hånd med mangel på bagpartens indundergriben). Denne type forpartshalthed kommer og går, men er normalt til stede i sving og hjørner (og mindre tydelige på lige linjer). Roden til dette problem er, at heste generelt bevæger sig på en skæv måde. Måske din vægt ikke er i balance. Hvis der ikke gøres noget for at tackle skævheden, kan ledbånd og sener i skuldrene tage skade.

Manglende engagement i bagparten

Endelig kan haltheden skyldes manglende engagement i bagparten. Hvis hesten ikke lærer at nå ind under sin krop med dybe, stærk skridt, kan bagpartens udviklingen lide. Uden en stærk bagpart for at understøtte hestens og rytterens vægt, kan du opleve, at hesten falder kraftigt på forparten. Du vil muligvis bemærke tunge, højlydte skridt, når du rider ned af langsiden, snublerier, uens skridtlængder, tung kontakt fortil og en generelt uvillig holdning. Til sidst kan slid på hestens forben føre til led- og seneskader, der optræder i form af on-and-off haltheder.

Hvad kan jeg gøre?

1. Bliv opmærksom på spændinger under ridning

Nogle heste opfører sig roligt og velvilligt under rytter – selv med muskelspændinger. Det er let at overse problemet på grund af hestens generøse karakter. Lær hvordan du kan spotte spændinger, eller endnu bedre, hvordan du føler den i hestens og din egen krop. Identificer, hvor hesten blokerer for energien, så du kan få en føling med, hvornår den siger fra.

Forestil dig, at hvis hesten bevæger sig med muskelspændinger hele tiden, vil der uundgåeligt være smertefulde konsekvenser i det lange løb. Din opgave er derfor at finde teknikker til at løsgøre hestens overlinje og opmuntre den til strække sig frem og ned uden at tvinge den. Formålet er at få løsnet op for spændingerne og give slip på de blokeringer, der holder den fra at afvikle sine skridt korrekt.

2. Check din egen krop

Hvis du er anspændt, vil din hest sandsynligvis også være anspændt! Invester i undervisning, eller få et veluddannet øje fra jorden til at hjælpe dig med at identificere dine spændingsområder og hjælpe dig til at slappe af og ride afspændt med hele kroppen. Det er desværre meget almindeligt for ryttere at holde fast tøjlerne for at opretholde deres egen balance, ride med ufleksible håndled og albuer eller stramme an i lænden, selv mens hesten bevæger sig. Det er vigtigt, at du rider med løse albuer og håndled, kan opretholde din egen balance og være afspændt. Tag bøjlerne af, få en til at longere dig mens du har sluppet tøjlerne og arbejd på at få styr på din egen balance.

3. Ret din hest lige – selv på buet spor og i bøjninger

Ligesom en hest kan bevæge sig skævt på en lige linje, kan den det også sagtens på buet spor. Ofte foretrækker en hest den ene volte frem for den anden, idet den lægger for meget vægt på den ene skulder. Det er rytterens opgave at identificere hestens stærke (og svage) side og sørge for at hestens muskulatur udvikler sig jævnt i begge sider. Sørg derfor for, at hesten ikke falder ind i volterne og lav mange versader ned af langsiden. Versader hedder på engelsk ‘shoulder in’, og øvelsen betyder i bogstavelig forstand, at du flytter hestens forpart lidt indenfor hovslaget. Glem bøjningen i halsen og fokuser på, at hesten flytter sig korrekt for dine schenkler og går på tre spor, hvor indvendige bagben træder godt ind under kroppen. En anden måde at ride lige på buet spor er at ride i firkanter. Denne øvelse er fantastisk til at få udvendige skulder på plads.

4. start og slut din ridetime med en afbalanceret, strækkende trav, galop og skridt

Der er findes ingen erstatning for den elastiske skridt, trav og galop. Det er en fantastisk måde at løsne hesten op på under opvarmningen og den bedste måde at afslutte dagens lektion på. Når hesten løfter ryggen og når ned og ud med næsen, har overlinjens muskler mulighed for at strække sig og frigøre ophobet syre. Da nakken er fastgjort til manken og manken til de store muskler over toppen af ryggen, kan strækket nå hele vejen ned til hofterne.

Når heste først har lært at strække sig, ser de frem til øvelsen og meddeler ofte deres tilfredshed gennem prusten og ved at smaske/tygge på bidet. Strækøvelsen er en måde at konsolidere alt det, i har lavet i dagens træning og er en fremragende måde at komme til en rolig og afslappende afslutning på.

Hvad du skal tage med fra artiklen:

Der er sandsynligvis mange flere måder at lære en hesten smidighed og afspændthed (som er årsagen til mange tøjlehaltheder). Den centrale pointe er at blive opmærksom på spændingen og lære at tackle den på en positiv måde. Når du forbedrer din rideevne og lærer flere teknikker og værktøjer til at vurdere din hests problemer, vil du være i stand til at kortlægge årsagen til haltheder og derefter nå hurtigere frem til den rigtige løsning på problemet. Hvis du vil vide mere, kan du læse vores artikel; Konsekvensen af at ride hesten på forparten. Find den HER.

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.