Eksperter: Sådan bliver hesten tryg ved transport

Annoncørbetalt | Skydsbjerg Horsetrucks.

Det er ikke unormalt at opleve adfærdsproblemer og skader i forbindelse med transporten af sin hest. Sikkerhed er alfa og omega, men hvordan sikrer vi, at vi husker alt det vigtige? Her gennemgår vi de hyppigste problemer, som opstår når hesten skal transporteres, og guider dig sammen med en ekspert fra Skydsbjerg Horsetrucks i, hvordan du finder den mest sikre transportform til din hest.

Typiske problemer og skader i traileren

Tre veterinærspecialister fra Cornell University i New York har lavet en undersøgelse, der fastlægger, hvilke problemer, vi hesteejere oftest oplever, når vi skal transportere vores heste. Undersøgelsen består af svar fra 103 hesteejere, hvis heste alle har problemer med at køre i en almindelig hestetrailer.

Undersøgelsen viser, at 53% af de undersøgte heste har problemer med at blive læsset, mens 51% har problemer med selve transporten. Ud af disse 51% bliver lidt over halvdelen bange, når traileren begynder at køre, og lidt under halvdelen, når traileren skal dreje. Kun 28% af de undersøgte heste er kommet af med problemerne gennem træning.

Desuden viser et andet studie foretaget af et australsk forskerteam, at omkring 73% af trailerskader skyldes hestens opførsel i traileren, som for eksempel at den står uroligt, stejler, går i panik, mister balancen eller lignende. Derudover tilskrives 11% af skaderne traileren selv.

KONKLUSION: Undersøgelsen fra Cornell University konkluderer, at ejere af heste med transportproblemer bør henvises til at bruge en anden type trailer en den traditionelle hestetrailer, hvor den for eksempel har gulvplads nok til at kunne holde balancen. Desuden rådes ejeren til at træne sin hest til at gå, stoppe og bakke på kommando, da det har vist sig at være de mest indbringende metoder til at reducere problemerne.

Læs også: Populært at købe hestetransporter fremfor hestetrailer – derfor!

Sikkerheden i en moderne transporter sammenlignet med en trailer

Der findes flere transportformer, du kan vælge imellem som alternativ til en almindelig hestetrailer. Skydsbjerg-teamet anbefaler en hestetransporter, primært fordi den kan køres på et almindeligt kørekort. Men også fordi den har en lang række sikkerhedsmæssige fordele, som en normal hestetrailer ikke har. Hvilke fordele, der præcis er tale om, har vi bedt Peter Kil Rasmussen fra Skydsbjerg Horsetrucks om at svare på.

Her kan du se, hvordan hesten bl.a. har god plads og ikke kan komme til skade i en to-hestetransporter fra Skydsbjerg Horsetrucks. Modellen hedder Nuyts Stallion. Foto: Skydsbjerg Horsetrucks.

1. Ingen bom at sidde fast i

Det første, Peter understreger, handler om, at man ikke skal bakse med nogen bom, hverken foran eller bagved hesten. Det er en fordel for hestens og din sikkerhed, men det er også en praktisk fordel, hvis du gerne vil kunne læsse alene:

“Der er ingen bom, du skal kravle under, når hesten skal læsses, og der er ingen bom eller væg, hesten kan forsøge og hoppe over under transporten. Der er heller ikke noget, der skal lukkes bag hesten, og når den skal ud igen, foregår det stille og roligt, da den ikke bare kan bakke. I det hele taget er der intet, hesten kan hoppe over eller side fast i, så man undgår mange grimme situationer, hvor en hest f.eks. er hoppet over bommen eller en væg eller har fået et forben over snoren.”

2. Plads til at sænke hovedet

Da hesten ikke er bundet fast inden i traileren, er der mere plads til, at den kan bevæge sit hoved og sin hals. Det tillader den at sænke hovedet og slappe af i ryggen, når den føler det nødvendigt. Det er ifølge det amerikanske studie fra Cornell University også vigtigt for hestens vejtrækning og dens generelle følelse af velbehag under turen.

Desuden er der også god plads til, at hesten kan tage hovedet i vejret uden at komme til skade. “Der er en god loftshøjde på 232 cm og med puder monteret i hestetransporteren, så der er minimal chance for at hesten slår hovedet”, understreger Peter.

3. Kan nemmere holde balancen

En hestetransporter har god gulvplads, hvilket giver hesten bedre betingelser for at holde balancen. Desuden kan skillevæggen fjernes, så én hest kan stå med ekstra meget gulvplads. Derudover er der monteret en blød pude opad førerkabinen og i siderne, som hesten kan støtte sig op ad:

“Hesten kan stå og slappe af under transporten, da den for eksempel kan stå og hvile rumpen op mod førerkabinen. Den skal altså ikke bruge energi på at holde balancen hele tiden”, forklarer Peter.

4. Hesten imod kørselsretningen

Knyttet til hestens balance, hører spørgsmålet om, hvilken vej det er bedst for den at stå. Selvom stort set alle almindelige hestetrailere er lavet, så hesten står med hovedet i kørselsretningen, så er det meget lidt hensigtsmæssigt.

Studiet fra Cornell University forklarer, at hestens anatomi og fysiologi gør det svært for den at holde balancen, når den står samme vej som kørselsretningen. Hestens hoved og forpart er ganske enkelt ikke lavet til at modstå kraften fra det stop, den vil opleve under transport, og det kan overbelaste den, hvis den bliver transporteret meget. Det er dens bagpart derimod, og derfor er det bedst, at hesten står imod kørselsretningen, konkluderer studiet.
Af samme årsag er Skydsbjergs Horsetrucks lavet med en blød pude opad væggen bag ved hesten.

5. Bred rampe og stor åbning

Desuden har en hestetransporter en bredere rampe og en meget større åbning end en almindelig hestetrailer, fordi rampen sidder på siden af køretøjet. Det gør det mere trygt og mindre klaustrofobisk for hesten at skulle gå ind, forklarer Peter. Hvis din hest tilmed har det med at blive urolig og hoppe rundt, skal du heller ikke være så bange for at den glider ud over kanten af rampen og kommer til skade eller slår hovedet op i taget.

6. Den rette temperatur

En hestetransporter har en hel anden isolering og ventilation end en de fleste normale hestetrailere. Og der er ingen tvivl om, at det er ubehageligt for en hest at blive transporteret, hvis den har det for varmt eller for koldt. En hestetransporter fra Skydsbjerg Horsetrucks er bygget op af såkaldte ‘sandwichpaneler’, forklarer Peter: “Så er temperaturen inden i transporteren altid behagelig, modsat en trailer, som bliver utrolig varm, når den holder i solen på en stævneplads.” Derved sikres hesten altid den rette temperatur.

7. Mindre støj

Så kommer vi til den lydmæssige sikkerhed. Hvis en hest er sensibel over for lyde i trafikken, så vil den drage fordel af hestetransporterens lydisolerende egenskaber. “Der er næsten ingen støj i en moderne to-hestetransporter, og man skal ikke på samme måde være opmærksom på at undgå at holde ved siden af lastbiler, som ofte vil være larmende for hesten”, forklarer Peter.

“Gulv og sparkeplader er desuden lavet i aluminium med støjdæmpere”, uddyber han. Det betyder bl.a., at hesten heller ikke kan blive bange for de lyde, den eventuelt selv måtte lave i hestetransporteren.

8. En del af trafikken

Når det handler om trafikken, så er der også en stor sikkerhedsmæssig fordel i, at man med en moderne hestetransporter kan følge trafikken uden at have en lang kæde af irriterede bilejere bag sig.
“Da man kører i samme hastighed som de fleste andre bilister, skal man ikke frygte, at folk kører op bagi én, eller at traileren kan vælte”, fortæller Peter. Kort sagt bliver man i højere grad en del af trafikken, selvom hesten mærker den mindre.

Skulle man være så uheldig at måtte bremse hårdt op, så skal man heller ikke være bange for at hesten kan bryde igennem til førerkabinen. Væggen imellem de tobenede og firbenede passagerer er nemlig bomstærk. “De her hestetransportere er i det hele taget bygget til at kunne holde til at få nogle på kassen”, runder Peter af.

Flere gode råd?

Hvis du gerne vil i kontakt med Skydsbjerg Horsetrucks for at få flere gode råd og måske en rundvisning i en to-hestetransporter, så kan du altid kontakte dem på deres website: SKYDSBJERGHORSETRUCKS.DK

Læs også: Er det lovligt at efterlade sin hests gødning på vejen?

Kilder

Joyce Lee, Katherine Houpt & Orla Doherty: A survey of trailering problems in horses. I: Journal of Equine Veterinary Science, Vol. 21, Nr. 5, maj 2001.

Christopher B. Riley, Belinda R. Noble, Janis Bridges, Susan J. Hazel & Kirrilly Thompson: Horse Injury during Non-Commercial Transport: Findings from Researcher-Assisted Intercept Surveys at Southeastern Australian Equestrian Events. I: Animals (Basel), Vol. 6, Nr. 11, november 2016.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce