Du vil så gerne hjælpe din hest, så den har de mest optimale arbejdsbetingelse – du laver løsgørende arbejde, sørger måske for at få en massør til at se på den en gang i mellem, rider på varieret underlag og meget mere. Men hvor meget fokus har du egentlig på dig selv som rytter? Her får du fire tips til din hverdag, som forbedrer din ridning, helt uden at du behøver at sidde i sadlen.

Skift kontorstolen ud

Rigtig mange af os bruger mange timer om dagen på at sidde i en kontorstol. Den skal helst være behagelig og indstillet korrekt, så vi undgår spændinger og kan få lavet noget arbejde. Men har du overvejet at skifte den bløde kontorstol ud med en taburet eller, hvis ud har muligheden, stå op? På den måde træner du din holdning og de mange små muskler, som du også bruger, når du sidder på en hest.

Læs også: 10 ting, professionelle ryttere IKKE gør

Undgå skævhed i kroppen

Har du tænkt over om du altid har din taske over den samme skulder? Om du sidder skævt i bilen? Om du ofte hviler på den ene fod og dermed hænger i hoften? Det er der rigtig mange af os der gør, men det kan medføre at du er skævt opstillet på hesten. Prøv at fokuser på at rette dig op, skifte tasken over på den anden skulder og stå med lige meget vægt på begge ben, så du træner begge sider af din krop lige meget, og undgår spændinger og låsninger i den ene side.

Læs også: Kropsbevidsthed – vejen til en korrekt opstilling og indvirkning

Brug din anden hånd

Du kender det måske godt – med højre hånd fungerer alting godt, med venstre er der intet der virker – eller omvendt. Men har du også tænkt på at du kan have mere styrke i den ene hånd end i den anden? I en undersøgelse bad man 23 kvindelige ryttere tage i et sæt tøjler med en måler på, så de mente at der var lige meget vægt i begge tøjler. Det viste sig at generelt havde rytterne 34-45% mere vægt i den tøjle, som var i deres dominante hånd. Derfor er det en god idé at forsøge at bruge din ‘dårlige’ hånd i løbet af din hverdag, for at få mere styrke i din svage side.

Læs også: 99% af ryttere mangler denne vigtige færdighed

Lav styrke/kondition/smidighedsøvelser

Vi kræver ofte at vores heste er stærke, smidige og har en god udholdenhed. Men hvor meget fokus har du på din egen fysiske form? Ridning er en krævende sport, og den kræver at både du og hesten er i god fysisk form. Når du selv har en stærk, smidig og udholdende krop, kan du bedre hjælpe og støtte hesten gennem hele din ridetime. Så overvej om du skulle begynde at løbe eller gå ture et par gange om ugen, lave lidt træning i hjemmet eller udstrækning inden du går i seng – det vil i den grad forbedre din ridning!

Læs også: 8 træningstips fra Carl Hester, der bør sidde på enhver stævnerytters rygrad

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.