Annoncørbetalt artikel

Hvad sker der, når man sætter en rytter ind i en stor Land Rover og beder hende komme med sin mening? En bil, der ikke bare kan trække en hest, men også gøre de daglige ture frem og tilbage til stalden til en sand og sikker fornøjelse. Og en rytter, der ligesom så mange andre hestepiger og -drenge endnu kun er trillet rundt i en lille, brugt 1.0’er, som højst kan trække en sadel og kun med nød og næppe nå 110 km/t på motorvejen… Jo, så bliver hun rimelig forelsket og ret så fascineret over den nye fagre, verden, der venter inde i sådan en fyldig firehjulstrækker!

Nu skal du høre historien om, hvordan jeg og min hest gik fra en lille, japansk ‘halmcontainer’ til en stor, britisk hestebil, der har en løsning på stort set alle de udfordringer, en rytter måtte møde i samarbejde med sit kørekort og hesten ved hånden! Er du i tvivl om noget, så har jeg samlet alle mine vigtigste pointer i en grafik nederst i artiklen.

Mig, min hest og vores nu knapt så lille hestebil. Foto: Steffen Knudsen – SKphoto.dk.

Læs også: Derfor er skæbnen som lille hestebil så hård

En Land Rover, siger du?

Inden vi går videre, må jeg hellere fortælle, hvilken bil, det egentlig er jeg har tænkt mig at tude dine ører fulde med. For ja, jeg taler om en Land Rover – en Land Rover Discovery Sport. Og jeg kan lige så godt sige det med det samme: Du får den ikke til under 550.000 kr. Til gengæld får du meget mere bil for pengene, end du nogensinde troede var muligt. Ja, faktisk får du øjnene op for, hvordan en bil også kan være, og hvor rart det er at have en ordentlig én af slagsen. Især, når man står med hesten i den ene hånd og en sadel, fire staldveninder eller et barn i den anden.

Nej, jeg skal aldrig have sådan én – eller…

Jeg indrømmer, at jeg var skeptisk. For var den virkelig pengene værd? Det er faktisk lidt pinligt, for med ét gik det op for mig, at min lidt for hurtige forudindtagethed beskriver os hestemennesker ganske godt: Alt, hvad der er nyt, eller som ikke er, som det plejer, er vi skeptiske over for. Men når det kommer til stykket og vi tør slippe vores mistro, så bliver vi ikke bare overraskede, men ofte helt forelskede.

Tænk bare over det her: “Nej, jeg skal aldrig have en hoppe!”, siger rytteren og kommer alligevel til at købe en hest af hunkøn, som bliver hendes bedste ven i 20 år. Eller: “Aldrig vil jeg bruge så mange penge på udstyr”, siger den konservative hesteejer og har et par år efter overgivet sig til et lager af 10 moderne underlag med matchende bandager. Vi har alle sammen være der. Ikke sandt? Jeg går i hvert fald ikke fri – og heldigvis har det kun gjort mig klogere og mit liv rigere. For jo, den er bestemt pengene værd!

Det er slut med at gruble over, om den fold, stævnearrangøren tilbyder som parkeringsmulighed, er for mudret, eller om turen ud til stranden med hestene måske bliver lidt for off road. For der er aldrig noget, der er for off road for en Land Rover. Og med en Discovery Sport kan du tilmed køre rundt i din Land Rover til hverdag med det sporty udseende og nyde godt af bilens mange tekniske genistreger.

Automatisk, automatisk og endnu mere automatisk!

I det hele taget giver Land Rovers Discovery Sport så meget for pengene, at man som hestemenneske bliver overrasket over, hvordan selv de mindste, tekniske ting kan få betydning i hverdagen.

Hvad siger du for eksempel til automatisk nær- og fjernlys, automatisk nedbremsning, hvis du kommer for tæt på andre bilister, automatisk panoramatag, automatisk sædeindstilling, automatisk styring af bagklappen og ja, resten skal jeg nok uddybe. ‘Automatisk’ er ganske enkelt det bedste ord til at beskrive denne bil, for der er virkelig ikke ret mange ting, du selv skal tænke over, når du kører derudaf eller står med hesten ved siden af dig. Du skal bare lade bilen gøre arbejdet.

Med et klik på bagklappen lukker bilen selv bagagerummet, og jeg kan koncentrere mig om min hest. Foto: Steffen Knudsen – SKphoto.dk.

Da automatgearet blev min (og min hests) bedste ven

Det første, jeg fandt ud af, da jeg satte mig ind i den store, sporty bil, var, at jeg pludselig skulle tage stilling til et automatgear. Nuvel, jeg er da vant til et højere niveau af koordinering end hvad et gearskift kræver, når jeg rider rundt på min hidsigprop hjemme på ridebanen. Men et automatgear, det var altså bare et skridt op af hestepigetilværelsen for mig. Og nu tror jeg aldrig, at jeg kommer til at kunne leve uden.

Det fedeste ved at have automatgear, når man tilmed har med heste at gøre, er at man aldrig skal bekymre sig om, hvordan hesten oplever et gearskift bag i traileren. Aldrig mere vil den få en lidt for optimistisk og ukomfortabel udkobling at føle, og – forhåbentlig – skal den aldrig mere få en bagvedkørende helt op bagi, fordi vedkommende synes, at det tager lidt for lang tid for hestevogntoget at komme op i tempo. Med automatgearet kan du lynhurtigt og fuldstændig smooth komme op i fart og følge med resten af trafikken.

Foto: Steffen Knudsen – SKphoto.dk.

Fra 1 til 68 til 249 hestekræfter

At du hurtigt og ubesværet kan komme op i fart har selvfølgelig også noget med hestekræfterne i bilen at gøre. Inden jeg fik bil havde jeg én hestekræft. Den stod i stalden. Med min første bil fik jeg yderligere 68 hjemme i carporten. Nu har jeg 180 i carporten + den, der står i stalden. Og bilen kan endda fås endda i en 249 hk-udgave.

Træk med en kæmpe tank

Det kan mærkes, at der er kræfter i, også med en hest eller to og alt udstyret på slæb. Bilen er nemlig godkendt til at trække 2500 kg. Kombineret med den 65 liter store tank, kan du snildt komme frem og tilbage til stævne et par gange, uden at skulle tænke på at gøre unødige stop.

Føl dig sikker på vejen

Med de mange fede tilkøbsmuligheder, har jeg aldrig oplevet en bil, hvor man føler sig så sikker på vejen. Automatisk bremser bilen ned, hvis du kommer for tæt på andre trafikanter – og du kan selv indstille, hvor lang afstanden skal være til den forankørende, før bilen bremser.

Desuden er der lys i sidespejlene, som blinker, hvis der er andre trafikanter inden for dine blinde vinkler. Og så er der selvfølgelig en avanceret fartpilot og cruise control, som du fx kan indstille til at følge bilen foran, og ikke mindst en vejbaneassistent, der sørger for at rette op, hvis du nærmer dig kanten af vejbanen. Bilen sørger hele tiden for, at man kan føle sig sikker på vejen og give sin hest og sine medpassagerer samme følelse.

Foto: Steffen Knudsen – SKphoto.dk

Kameraer alle vegne

Og nu kommer så det absolut fedeste: I den her bil kan man simpelthen ikke køre forkert. Der sidder intet mindre end kameraer 360 grader rund om bilen, så uanset om du skal bakke, parkere eller bare have overblik over, hvor du er, så kan du se det hele inde fra bilen. Med andre ord kan du snildt komme afsted med en trailer bagpå, uden at skulle have nogen til at hjælpe dig med orienteringen.

Foruden bak- og frontkamera, sidder der også kameraer på siden af og under bilen, ligesom du kan se din bils positionering på vejen oppefra. Kameraet under bilen kan vise dig, hvordan terrænet er, mens de andre for eksempel kan hjælpe dig med at komme forbi en anden bilist på en smal vej eller bakke uden at støde ind i noget. På billederne herunder kan du se et udpluk af kameravisningerne i bilen og hvordan de giver dig et unikt synsfelt 360 grader rundt om bilen.

Terrængående og sporty

Hullede folde, stenfyldte grusveje og ujævne skråninger. Frygt ej! Discovery Sport’en er nok allermest kendt for at være en fantastisk terrængående bil, og det kan jeg skrive under på. Aldrig har det været så behageligt at køre ned ad en grusvej, og aldrig har jeg været så ubekymret over, hvor jeg kunne få lov til at parkere.

Computer og bil i én

Til sidst må jeg også hellere nævne, at man med en Discovery Sport ikke bare får en bil, men også en computer. Både skærmen bag rattet og i midten af cockpittet er nemlig interaktive og kan justeres, lige som du vil have det.

Jeg er især helt vild med, at man fx kan få vist GPS’en bag rettet imens kameraerne kører på den anden skærm. Og så kan man søge i computerens browser eller lad hesten græsse ved siden af bilen og bruge bilen som hotspot til at streame noget imellem de lange pauser, når man er til stævne. Prikken over i’et er helt klart, at du også kan få vist funktioner som hastighed, skiltning og navigationsanvisninger i foruden.

Og så kan man styre klimaet i bilen med sin smartphone! 5 minutter inden jeg lukker og slukker i stalden, kan jeg indstille bilens klimaanlæg og komme direkte ud og få varmen på en kold vinterdag eller blive kølet af på en varm sommerdag. Det er lige det sidste, som bare gør den her bil til ens bedste ven efter en lang dag i stalden.

Mon ikke jeg har glemt noget?

Eller rettere: Mon ikke jeg har udeladt noget, som måske kan være vigtigt for dig? Nu har jeg – en ganske almindelig hestepige – i hvert fald fremhævet det, som jeg synes gør en Land Rover Discovery Sport til den ultimative hestebil – også selvom den koster et par knaster. Vi bruger penge på så meget, når vi har hest, så hvorfor ikke også sørge for, at sikkerhed, komfort og køreglæde er i top, når vi farer frem og tilbage fra stalden, til stævne og til undervisning?

Hvis du vil vide mere om bilen, så er der meget mere at komme efter, hvis du klikker på knappen herunder. Jeg håber, at jeg har gjort dig lidt klogere på, hvor givende det kan være at investere i noget ordentligt – også når det kommer til hestebilen.

Foto: Steffen Knudsen – SKphoto.dk.

Læs også: Årets bil til hestefolket: Jaguar I-pace

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.