Hos Malgré Tout sætter vi i øjeblikket fokus på den gode skridt. Mange ryttere “glemmer” nemlig at træne netop denne gangart, og det er helt forståeligt, for det er faktisk ikke helt så let at få en god skridt frem i en hest. Her kan du læse, hvordan BBH Basis instruktør Sarah Gerding anbefaler, at man arbejder med skridten.

Af Sarah Gerding, redigeret af Fie Dømler

Taktfast, afslappet, fokuseret og jordvindende skridt, lyder jo ikke specielt kompliceret, men enhver rytter ved at det er noget der kan give grå hår at forsøge at producere. Kigger man rundt omkring på de danske baner er det heller ikke mange der lykkes med det. Derfor vil jeg herunder give dig tre fokuspunkter, du måske ikke før har været bevidst om.

Er din hest signalforvirret?

Rigtig mange heste har kludder i deres signaler, og det kan både gøre dem forvirrede, stressede og bekymrede, da de ikke kan regne ud, hvordan de får presset fra signalerne til at forsvinde. Hvad har det så med kvaliteten af din skridt at gøre? En stresset, bekymret eller frustreret hest, kan ikke arbejde afspændt i sin overlinie, lige meget hvor meget vi forsøger med div øvelser, stilninger og bøjninger, og en afspændt overlinie er en endegyldig nødvendighed for en taktfast skridt. Derudover kommer en stresset, eller frustreret hest nemt til at trippe, hvilket heller ikke øger kvaliteten af skridten.

Det er derfor vigtigt, du får tjekket op, om din hest forstår, og er tryg ved dine basis signaler. Stopper den når du tager i tøjlen, uden du er nød til at påvirke den på anden måde, går den frem udelukkende for et let pres med schenklen, drejer den, og holder retningen for et let tag bagud i enten højre eller venstre tøjle, kan du åbne hestens forben ind eller ud af volten, ved en åben tøjle, og kan du få hesten til at bakke, blot ved et let pres bagud i tøjlen. Og vigtigst, kan du så gøre alt dette, imens din hest tillidsfuldt bevare kontakten til din hånd, og forbliver let ude foran lod.

Hvis svaret er nej, til et af disse punkter, så skal du have givet dine basissignaler et service eftersyn, så din hest igen kan være tryg og med på opgaven, og derved,med større sandsynlighed, arbejde afspændt over ryggen, og given en taktfast, afslappet, fokuseret og jordvindende skridt.

Om Sarah Gerding

Uddannet BBH basis instruktør i 2011 med holdets højeste gennemsnit på 11 og blandt andet 12 i helheden i undervisning.

I 2017 uddannet BBH træner med hovedfokus på spring.

Tager heste i træning og er særligt interesseret i ungheste og “problemheste”

Er også BBH træner og udbyder kurser – også online kurser

Udgiver desuden podcasten En snak om hestetræning, der kan findes på diverse podcast udbydere.

For højt tempo, giver for lange skridt og en spændt hest

Det sker ofte at vi føler at hesten ikke er selvgående eller at den ikke kommer ordentlig igennem skuldrene, selvom tempo og skridtlængde ikke fejler noget. Det forsøger vi at løse ved at be om mere tempo/længere skridt, og det er lige nøjagtig her problemet bor.
Nu dagens heste er avlet med en virkelig kraftig motor, så den kan skubbe helt ind i himlen, eller i dette tilfælde helt ned i jorden.

Forparten er nemlig sjældent forberedt til at forvalte alt denne kraft. Det betyder at hesten, for ikke at rende sin egen forpart over ende, er nød til at stå imod, og stabelisere sig selv med underhalsen, som giver ufleksible skuldre og spændt ryg, og netop den spændte ryg er den helt store synder når hesten går pas.

Du ser det måske komme til udtryk ved at hesten smeder(den når ikke at få vægten af forparten og få forbenet væk, inden bagbenet kommer flyvende, eller den går på to spor for netop ikke at ramme sig selv.

Sarah Gerding bruger meget tid på at hygge med hestene og skabe en afslappet ramme omkring sit arbejde Foto: Dennis Hvam


Så inden vi kan etablere en stor rummelig taktfast fri skridt, så skal vi have styr på kvaliteten af vores grundskridt. Så ned i tempo, og vigtigt, ned i skridtlængde.
Det tempo og den skridt længde hvor hesten kan holde takten, balancere sig selv på en let tøjle, og arbejde med skulderfrihed og flow. Det er det tempo hesten er klar i og det du skal bygge lige så stille ud fra.

Bliver skridtlængde for stor, så går det ud over hestens lænd, og den bliver nød til at spænde op, for at passe på sig selv. En spændt lænd giver giver med overhængende risiko pas, eller alternativt trip, og så er alle andre ting vi gør for at hjælpe, formåls løse, så leg med tempo og skridtlængde og se hvilken forskel den gør for din hests takt, afslappethed og flow.

Ønsker du flere gode råd til at træne din hest i skridt, så få det fra en af de bedste i artiklen Carl Hester: 4 tips til at forbedre skridten.

Rytters påvirkning, sæde, vejrtrækning og mindset

Noget vi ofte har alt for lidt fokus på er hvor stor indflydelse vi, vores krop, vores mindset og vores vejrtrækning har på hestens bevægelser.

Krop

Heste er fra naturens side kodet til at samarbejde, og de gør hele tiden alt for meget for at regne ud, hvad vi gerne vil have dem til. Derfor er det så vigtigt, at der er harmoni imellem det, vi tror, vi siger til dem, og det vi reelt siger til dem. Hvis vores heste skridter pas agtig eller spændte  og trippende så kan det være virkelig svært for os at forblive afspændte og medgående i vores sæde, og så starter den onde cirkel. Hesten spænder, vi spænder, hesten spænder mere, vi spænder mere osv.

Vi er placeret lige midt på det sted der binder hele hesten sammen. Hvis hestens ryg ikke er blød og kan arbejde ugeneret op under os, så kan for- og bagpart ikke bindes sammen og så bliver kvaliteten af skridten aldrig bedre. Sidder vi der, med spændte hofter, og et ufleksibelt sæde som hesten ikke kan arbejde op igennem og med, så bliver det kun værre.

Vejrtrækning

Her kan vores vejrtrækning være en kæmpe hjælp. Næste gang du skridter afsted på din hest, så forestil dig at du skal trække vejret helt ned i hofterne imens du tæller til 4. Det vil for nogen lyde helt skørt, men prøv det alligevel. Så holder du vejret inde “i hofterne” i 4, imens du, mærker dine spændinger slippe. Så puster du ud i 4, og forestiller dig at du puster spændingerne med ud. Så holder du vejret ude i 4 imens du mærker den bløde, hule følelse i dine hofter, og så gentager du igen og igen.

Vi er opdraget med at vores hånd skal side stille, når vi rider, men stille i forhold til hvad? Hvis du ser en hest, der skridter (eller galoperer) sundt igennem kroppen uden påvirkning af en rytter, så vil du se, at den faktisk ”bobber” med hoved og hals, som en due, der går hen over rådhuspladsen. Hestens naturlige bevægelse gør, at hvis den skal kunne skridte sundt og ærligt igennem kroppen lige meget samlingsgraden, så har den brug for, at hånden følger med i bevægelsen. Hånden skal derfor sidde stille på en måde, så den ikke generer hestens mund og bevægelse, men ikke så stille, at hånden ubevidst blokerer bevægelsen igennem overlinien, ryggen og underhals og dermed ødelægger kvaliteten af skridten.

Lige så stille vil du mærke, hvordan din hest pludselig kan skubbe dine hofter og sædeben op og frem, hvordan du nu kan gå med i dens bevægelser istedet for at hæmme dem, og hvordan det gør, at ryg og brystkasse kan komme op og med, så forpart og bagpart bliver koblet sammen, og hesten kan arbejde blødt igennem hele overlinien. Nu har du et godt grundlag for at finde den taktfaste, afslappede og fokuserede grundskridt at arbejde videre med.

Mindset

Den sidste hæmsko, for at opnå taktfast og afslappet skridt, er dit eget mindset. Hvis nu jeg siger “du må ikke tænke på en stor lyserød elefant” så vil jeg væde mine yndlings ridestøvler på, at det første der popper ind i dit hovede er en kæmpe stor lyserød elefant, for vores hjerne kan ikke lave “ikke billeder”. Det betyder også at hvis vi tænker, “du må ikke spænde”, “bare han ikke går imod tøjlen” “bare han ikke tripper” så laver hjernen et billede af at han spænder, går imod tøjlen eller tripper, og det er det din krop reagere på, og derfor, det du ender med.

Lidt øvelser til derhjemme

Forstil dig at du lige nu rider den lækreste skridt du kan forestille dig, om 2 min siger du til mig, “den skridt var helt perfekt, for den var…” og så siger du de 3 ord der for dig beskriver den perfekte skridt. Husk det skal være det du gerne vil have, det kan godt være sværere end du lige tror.

For mig ville de 3 ord f.eks. være taktfast, afslappet, fokuseret.

Når du har fundet dine tre ord, så skriv dem ned og tag dem med i stalden, og imens du laver vejrtræknings øvelsen, så repetere du din remse for sig selv. For mig ville jeg trække vejret ned i hofterne imens jeg gentager for mig selv, taktfast, afslappet, fokuseret, taktfast, afslappet, fokuseret, taktfast, afslappet, fokuseret. Det, at du flytter dit fokus til, hvad du gerne vil have ud af øvelsen, øger sandsynligheden for, at du får det, og dermed, at du øger kvaliteten af din grundskridt.

Rigtig god træning til jer!

Her kan du se lidt af Sarah Gerdings arbejde med unghesten Eddie fra hendes profil på Insatgram.

Vil du gerne læse endnu mere om at opnå en god skridt, så hop ind og læs vores artikel Lær din hest at være afslappet og blive i skridt.

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.