Bare fordi du har sat en dag af til at træne teknik, behøver det ikke være kedeligt. Krydsspring er nemlig en god måde at øve dine evner til at komme rundt på banen. Der er mange forskellige øvelser, som du ved hver kan få noget forskelligt ud af, og vi vil i serien her komme med et par af dem.

Ved krydsspring er det dig selv der sætter sværhedsgraden. Selvom du måske har muligheden for at træne hele springbaner, kan du stadig få noget ud af at træne på de enkelte kryds.

Træn kun disse øvelser hvis du har en erfaren hjælper med dig, som kan sætte spring op og ned eller ændre afstandende hvis der er behov for det. Det er vigtigt at din hjælper har øje for, hvornår galopspringene passer, og hvornår de ikke gør.

Opvarmning

Inden du går igang med at springe krydsene, bør du forberede din hest på at skulle springe flere spring i træk. Varm op på fladt underlag, øv en masse overgange, både mellem gangarterne, men også at ride frem og at ride tilbage. På den måde får du din hest til at lytte til dine hjælpere, hvilket er rimelig essentielt for seriens øvelser.

Snart vil din hest være klar til at springe. Opsæt et enkelt krydsspring og placer en bom 3 meter før springet og 3 meter efter springet. Din hest og dig vil nu være “tvunget” til at fokusere både før og efter springet, hvilket er vigtigt, til når der er flere spring lige efter hinanden.

Altid start med et spring og put så flere og flere på. Start med at placere bomme der hvor der senere hen vil være spring, og så put højde på det første spring. Når du er kommet igennem, kan du sætte andet spring op og prøve igen. Forsæt indtil du kan komme igennem hele øvelsen.

Øvelse 1: Øvelsen til din selvsikkerhed

Den første øvelse er blot kryds lige efter hinanden. Der er ikke noget trylleri ved den. Den er god til at få dig og din hest ind i en god rytme.

I første øvelse er der i alt seks bomme på jorden og tre forhindringer, hvor af den sidste er en oxer. Der skal være 1,7m mellem de første tre bomme. Fra den sidste bom og til det første spring bør der være 3 meter. Efter første spring skal der være 3,4 meter til næste bom, og fra bom til næste spring 3,4m igen. Det burde passe med et galopspring mellem forhindringerne. Efter spring nummer to placeres to bomme. Her skal der ligeledes være 3,4 m imellem spring, bom, bom og sidste spring. Det bør passe med to galopspring.

Gå til springet i trav. Lad din hest lande i galop og fokuser på at forblive i balance i sadlen og at ride lige ud efter springet. Forsøg igen hvis din hest river en bom ned eller har et lidt dårligt spring. Lad vær med at ændre på noget. På den måde lærer din hest af sine fejl og lærer at tilpasse sine skridt til afstandene.

Hvis dig og din hest er uerfarne…

…er det en god ide at spørge din hjælper om afstandene passer dig og din hest. Bemærk om din hest kæmper med afstandene. For en uerfaren hest er dette en god øvelse til at få ham til at tænke fremad. For en uerfaren rytter er øvelsen perfekt til at lære at finde rytmen.

Hvis dig og din hest er mere øvet kan du bruge øvelsen til at træne dine afstande. Hvis din hest foretrækker lange skridt, kan du forkorte afstanden til det sidste spring og tilføje bomme på jorden, så din hest er nødsaget til at samle galoppen. Hvis din hest derimod er til kort galop, rid da efter det korrekte antal galopspring og brug bommene på jorden til hjælp.

Fordele

Øvelsen er perfekt hvis du føler dig klar til lidt højere forhindringer, da den forbedre jeres galop og skaber rytme. Lad første forhindring være et kryds så din hest springer ligeud, og anden forhindring den højde du normalt rider. Den sidste forhindring, altså oseren, kan du gradvist øge, så du langsomt bliver tryg ved de lidt højere forhindringer.

God fornøjelse!

LÆS OGSÅ: 5 springkombinationer, der forbedrer din og din hests teknik

Artiklen serien er oprindeligt bragt i maj 2018

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.