Pas på din trailer – det handler både om sikkerhed og økonomi

Annoncørbetalt indhold: Kongeaa Trailercenter.

Hvert år kører hesteejere landet rundt. Hvis du tit tager til hesten med på en køretur, så kan en trailer gøre livet meget nemmere. Men som trailerejer er det også vigtigt at passe på sin trailer, selv når den holder stille – både af økonomiske og sikkerhedsmæssige årsager.

Vi har spurgt Allan Staal, medejer af Kongeaa Trailercenter, som er Nordens største forhandler af nye og brugte hestetrailere om professionelle råd til, hvad man skal tjekke efter – både i forhold til pasning, pleje og ikke mindst rengøring af hestetrailere. En tjekket trailer holder nemlig væsentlig flere år end en forsømt. Og der er faktisk en del penge at spare i længden.  

Fugt er det største problem  

Trailere, der produceres i dag, laves enten i træ, glasfiber eller aluminium – og i forskellige kombinationer. Mange glasfibertrailere har en kerne af træ, og det samme gælder for aluminiumstrailerne. Alle trailere er konstrueret til at holde parkeret udendørs altid, men alligevel er fugt én af de største trusler for holdbarheden – især når der er træfinér involveret i konstruktionen.  

Problemet opstår, hvis fugten ikke kan komme væk, for så rådner træet. Det gælder også, hvis træet er dækket af glasfiber eller aluminium, for den mindste sprække giver fugten adgang. Derfor bør du gå alle elementerne i traileren igennem. Man kan tjekke for fugtskader ved at mærke efter med en skarp genstand, om træet er blevet blødt. Giver træet efter, bør man ikke læsse hesten, men i stedet køre sin trailer til service.

Vær ekstra OBS på trailere af træ 

I følge Allan Staal fra Kongeå Trailercenter, skal du være ekstra opmærksom, hvis din trailer er lavet af træ. Som regel er trætrailerne billigere end aluminiums- og glasfibertrailerne, men det kan godt betale sig i længden at styre udenom disse, da levetiden som regel er kortere.  

En glasfibertrailer har også sine udfordringer med elementerne, men her er det solen, der er fjende nr. 1. Hvis man ikke behandler overfladen, vil den langsomt tage skade af solens UV-stråler, og det skaber nogle små revner, hvor fugt kan trænge ind – og hvis det så bliver frostvejr, så risikerer man, at glasfiberen sprænger. 

Rengøring og smørelse af alle bevægelige dele 

Man bør have sin trailer til service én gang årligt. Der er dog også mange ting, man som trailerejer selvkan gøre for at vedligeholde den løbende. Rengøring er især vigtigt. Generelt ved alle typer trailere gælder det “at være omhyggelig med at gå din trailer igennem. Brug tid på at tjekke bunden, siderne, toppen og ikke mindst rampen.”

Årsagen til, at du skal bruge tid på rengøring, er, at der i skidt og snavs kan samle sig bakterier, som kan erodere eller angribe trailerens materiale. Ligeledes bør alle bevægelige dele smøres. Især hængslerne og kuglelejerne er vigtige.

Undgå, at din trailer bliver mat og kedelig  

Som trailerejer bør man også bruge tid på trailerens udvendige finish:

“Mange hestejere glemmer at vedligeholde trailerens udvendige sider. Derfor bliver mange nye trailere efter få år matte og kedelige at se på, fordi mange glemmer at få sider og tag poleret.”

Årsagen til, at polering er vigtigt, er, at glasfiberens porer ikke er lukkede og derfor kan tage imod skidt og alger. Hvis man får sin trailer poleret hver 2.-3. år, sikrer man, at den fremstår flot og blank i finishen.  

Tag måtten ud 

I bunden af de fleste trailere, findes en gummimåtte, som enten er fastmonteret eller kan tages ud. Hvis den kan tages ud, bør man vaske den grundigt og sørge for, at der er tørt under den. Hvis den er fastmonteret, bør man tjekke om fugerne, hvor den er limet sammen, holder tæt. Gør de ikke det, kan man risikere at traileren har fået fugt.

Strøelse i bunden forhindrer fugtskader 

De fleste strøer bunden for, at hesten ikke skrider, når den skal læsses. Selvom det ikke er et lovkrav at have strøelse i sin trailer, anbefaler Allan fra Kongeå Trailercenter, at man altid gør det, da det kan suge urin fra hesten, hvis den tisser. Urin er nemlig skadeligt for bunden. Det gælder især træbunde, men selv aluminiumsbunde kan få skader og udvise tegn på erodering, hvis de har været udsat for hesteuringennem længere tid. 
 

Kør med din trailer – så holder dækkene længere 

Som trailerejer bør man altid gå dækkene efter i forhold til slid af dækmønster og dæktryk. I følge loven skal der være en dybde på minimum 1,6 mm i dækmønsteret. Hvis du er godkendt til Tempo 100, skal man skifte dæk mindst hver 6. år for at sikre, at dækkene ikke bliver møre og dermed kan risikere at eksplodere under kørslen. En Tempo 100-godkendelse indebærer, at et køretøj med campingvogne, påhængsredskaber og trailere, kan køre op til 100 km/t på motorvej (normalt 80 km/t) og op til 80 km/t på andre veje end motorveje.

Vigtigst, når du skal sikre en længere levetid på dine dæk, er det, ifølge vores ekspert, “at du regelmæssigt kører en tur med traileren, så dækkende ikke krakelerer. De kan nemlig risikere at revne, hvis de ikke bliver brugt.” 

Hav papirerne i orden  

Allan Staal understreger også, at det er vigtigt, at have papirerne i orden, før du benytter din trailer. Det er lovpligtigt at have passet med. Det betyder med andre ord, at når du for eksempel kører med hesten til stranden eller i skoven, deltager i landsstævner eller dyrskuer, så skal passet med. Hvis hestens ejerikke er med, skal der udfyldes en erklæring om, at transportøren har ansvaret for hesten under kørslen.  

Det kræver desuden et specielt trailerkørekort at køre med store trailere som hestetrailere. Med et almindeligt B-kørekort gældende fra før 1. maj 2009 må du kun køre med trailer, hvor summen af bilens vægt, indhold og påhængsvognens vægt er under 3500 kg. Allan anbefaler, at man som trailerejer bruger FDM’s beregner, hvis man er i tvivl om, hvad totalvægten er, og hvad bilen må trække. 

Ifølge Allan fra Kongeaa Trailercenter er det er god ide, at man får godkendt sin trailer til dyretransport. Selvom det ikke er lovpligtigt for trailerejere, der udelukkende benytter deres trailer til privat brug, kan det give god mening at have den alligevel, da der er mange gråzoner i lovgivningen. Hvis man eksempelvis modtager betaling for at transportere en andens hest, bør man i princippet have godkendelsen. Derfor er det en god idé at være på den sikre side, så man ikke risikerer en bøde. Godkendelsen laves i forbindelse med syn, men behøves kun fornyet hvert femte år.  
 

Læs også: 3 gode råd til at køre sikkert med din trailer 

Sørg for, at det bliver en god tur for dig og din hest 

Hvis man har ovenstående ting i orden, vil der være større sandsynlighed for, at det bliver en god tur for dig og din hest, fortæller Allan. Mange heste har desværre fået dårlige oplevelser med at køre i trailer, hvor fejlen ofte har ligget i, at bunden har været glat, og hesten er skredet i forbindelse med aflæsning, eller at støddæmperne har været rustne, og at kørslen derfor har været meget ubehagelig for den. Husk derfor at bruge tid på at gennemgå din trailer og rengør den grundigt. Allan understreger dog, at et forårstjek ikke kan erstatte det årlige syn hos en fagperson, men at det kan være et godt supplement, der gør, at din trailer kan holde mange år endnu. 

Trailertjekliste:  

Fugt: Gennemgå traileren for fugtskader – især i træelementerne. Brug en skarp genstand til at ‘prikke’ i træet. Giver det efter, har den fået fugt. Husk også fugerne! 

Bund: Især bunden er i risiko for fugtskader eller råd. Vær derfor omhyggelig med at strø bunden, inden du skal ud at køre.  

Rampe: Ligesom resten af traileren skal rampen og dens fuger gennemgås og hængslerne smøres.  

Dæk: Tjek, om dækmønsteret er i orden, og hvornår de sidst er skiftet (helst hvert sjette år). Sørg desuden for, at traileren ikke holder stille hele året, så dækkene ikke krakelerer.  

Støddæmpere: Hvis støddæmperne er slidte eller ikke virker, vil transporten højst sandsynligt være meget ubehagelig for hesten. Hvis der skal nye støddæmpere til, skal man huske at de fås i forskellige størrelser afhængigt af trailerens vægt. 

Kuglekobling: Kuglekoblingen skal være i god stand og ikke slidt. Den skal desuden sidde godt fast på bilen. Det er derfor en god idé at tjekke efter, at den kan kobles til og sidde korrekt, inden du kører din første tur.  

Polering: Trailere med glasfibertop og sider skal regelmæssigt poleres, så porrerne i glasfibrene ikke er åbne og tager imod fugt og skidt.  

Lys: Er der lys i alle lygter – også i blinklyset? Mange trailere har problemer med ledningsnettet og deraf følgende fejlstrøm, så det er vigtigt at tjekke lyset, hver gang du skal ud at køre. 

Serviceeftersyn: Husk at få din trailer til eftersyn én gang årligt – og at få traileren godkendt til dyretransport (fornyes i forbindelse med syn, men kun hvert 6. år). 

Husk passet: Sørg for, at pakke passet med, når du skal afsted. Så undgår du bøder.

Læs mere om Kongeaa Trailercenter HER

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce