Det er ikke så nemt at være rideklub under en nedlukning, hvor mange har afbrudt deres almindelige undervisning efter det ikke længere er tilladt at have elevhold i ridehuset. Hos Herning Rideklub har de dog forsøgt sig med lidt andre metoder for at kunne fortsætte med eleverne og bidrage til sammenholdet. Det har været en succes, lyder det fra den daglige leder.
Læs også: Sådan klarer Hestedanmark restriktionerne: Hvad gør man, når der kun må være 5 personer i stalden?
Online undervisning to gange om ugen
“Vi valgte at starte op i sidste uge med at undervise eleverne online. De logger sig ind på vores hjemmeside, og så følger de med, mens vi tager dem igennem en forberedt time,” siger daglig leder og underviser ved Herning Rideklub, Kristina Tägtström.
Kristina tager via mobilen rideskoleeleverne med ud i stalden og fortæller om et emne, som hun har forberedt. Det kan være alt fra hestens krop til udstyr, og snart kommer der også noget om longering. Mens der bliver tegnet og fortalt, kan de stille spørgsmål, som besvares løbende.
“Det hele er online, og vil man være med, skal man naturligvis være betalende elev. Mange har spurgt, om vi ikke kan optage det og lægge det ud, men det gør vi ikke,” siger lederen.
Taget godt imod
Det nye onlineunivers er faldet i rigtig god jord hos skolens elever. Minimum 30 sidder klar de to dage om ugen det står på fra klokken 18.00-19.00, og det glæder Kristina Tägtström meget.
Klubbens elever spænder bredt i både alder og niveau, men det virker ikke til at være den store udfordring for onlineundervisningen. Fordi eleverne har mulighed for at stille spørgsmål undervejs, så er det let at få flere niveauer samlet. Samtidig forsøger Kristina at tage nogle mere generelle emner op som longering og hestens krop, som mange kan lære noget nyt af, uafhængig om man ikke har lært at galopere endnu eller rider LA.
Et slags orienteringsløb
Kristina Tägtstrøm kommer selv fra en meget innovativ familie, så hendes hjerne står ikke stille i forsøget på at udvikle undervisningen med de spilleregler, der nu engang er, når det meste af samfundet er lukket ned. Den 23. januar planlægger hun eksempelvis at afholde et slags orienteringsløb for eleverne.
Det betyder, at klubben vil stå klar med to opsadlede ponyer på en ridebane, hvor to elever ad gangen kan sætte sig op og ride en skridttur ud i skoven, hvor der vil være poster, de skal finde. De har mulighed for at få en trækker, og der vil blive sendt et nyt hold afsted hvert tyvende minut. På den måde undgår klubben for mange mennesker på en gang, eleverne får stillet deres ride-behov, og ingen kommer for tæt på hinanden.
“Det bliver en lang weekend, når vi skal have 75 elever igennem, men jeg ved også bare, at de bliver så glade for det,” siger den daglige leder.
Et godt råd med på vejen
Kristina har også lært af sit lille projekt med onlineundervisning og giver nogle råd til andre, der er interesseret i at prøve kræfter med zoom-undervisning.
- Det er en god idé at være forberedt på papir. Flere har efterspurgt at få tilsendt materiale, de kan kigge på, mens vi gennemgår det pågældende emne.
- Sørg for at have nok kød på din undervisning. Hellere lidt for meget og så springe et punkt over end at have for lidt.
- En god mikrofon med bluetooth (altså uden ledning), ellers er det svært for eleverne at høre, hvad der bliver sagt.
- Hav fokus på, at du som underviser taler til elever, som sidder derhjemme. Det stiller “krav” til, hvad og hvordan du fortæller om noget.
- Se ridehuset som et studie eller et arbejdsredskab, som danner rammen om dit emne. IKKE som et sted man underviser (for det må man jo ikke).
Vil du vide mere om Herning Rideklub, så kan du finde dem her.