Annonce

Bekymringer på bekymringer: Derfor er vi så ofte urolige for vores heste

Vi kender det alle sammen: Bekymringer. Den slags bekymringer, hvor hestens velvære fylder det hele. Hvis ikke hesten virker tip-top, så kommer der et hav af bekymringer. “Har den mon ondt i maven?” “Har jeg måske presset den for meget?” “Får den det rigtige foder?”. Og vi kan blive ved. Det vigtigste for de fleste hesteejere er nemlig, at deres heste har det godt. Men måske kan bekymringerne også tage overhånd, så vi glemmer at nyde tiden med hesten? Du får her gode råd til, hvordan du håndterer de mange bekymringer.

Annonce

Læs også: En hest er ikke “bare en hest”

Har du hesteejerdeterminisme?

Og hvad er så det for noget – altså hesteejerdeterminisme? Det er noget, vi lidt selv har fundet på her på redaktionen med kraftig inspiration fra en artikel udgivet af mediet Zetland. De skrev for nogle år tilbage om emnet forældredeterminisme. Et begreb, der går ud på, at man forsøger at forudse scenarier overfor sine børn. Hvor mange af os med børn har ikke sagt til barnet, der står og balancerer på en stol: “Pas nu på, du ikke vælter”. Vi foregiver en potentiel farlig situation, prøver at afværge den, inden barnet falder ned og slår sig. MEN måske ville barnet helt selv uden vores indgriben opfange den lidt dristige handling inden et fald og afværge det – hvis vi gav det lov?

Hvad har det med heste at gøre?

Og hvad har alt det så i grunden med heste at gøre? Måske du også har tilkaldt en dyrlæge, uden der viste sig at være det store galt med din hest? Eller måske har du købt en bunke af forskelligt tilskud for at forebygge mulige udfordringer hos din hest – altså udfordringer den ikke har endnu. Det er der bestemt ikke noget galt i. Det kan være hyggeligt at studere tilskud, og hvad det gør godt for. MEN for nogen hesteejere (inklusiv mig selv), kan diverse googlesøgninger, så snart hesten hoster en enkelt gang, være en større anledning til bekymringer.

Vi er skabt til at bekymre os

Selvom vi elsker vores heste meget højt, kan det være en fordel at slå lidt koldt vand i blodet, inden det helt store arsenal af fagfolk hives ind over en lidt tynd hestepære. Måske går det faktisk over efter kort tid. Alligevel er det de færreste af os, der er så gode til netop den øvelse. Det er der faktisk en grund til. I følge Mindhelper, der især guider unge mennesker, er vi mennesker designet til at være bekymrede. Vi er som det eneste dyr i stand til at se ud i fremtiden og vurdere potentielle farer, der kommer. Derfor kan man som hesteejer også hurtigt få set sig blind på et problem.

Læs også: B-vitamin: Giver det overhovedet mening?

Hvad kan du selv gøre?

For et få et lidt roligere sind i forhold til din hests fremtid, er der forskellige øvelser, du kan gøre.

1. Afsæt et bestemt antal minutter til at bekymre dig

Det kan være en stressfaktor, hvis man konstant slår sig selv i hovedet for at bekymre sig. Når vi nu engang gør det, kan vi lige så godt omfavne det. Dog i et begrænset tidsrum, så det ikke tager overhånd. Afsæt eksempelvis 10 minutter hver dag til at få skrevet alle dine bekymringer ned. På den måde får du det ud af hovedet. Du skal dog love dig selv, at når de ti minutter er færdige, så parkerer du det til næste dag.

2. Tænk på noget andet

Måske det mest irriterende råd, men ikke desto mindre, så kan det godt virke alligevel. Når vi siger tænk på noget andet, så mener vi, at du skal gøre noget helt andet, for at få tankerne ledt væk fra bekymringerne. Det kan være, du har godt af en god, lang gåtur, måske virker kagebagning godt for dig, eller en træningssession med hesten, hvor I har succes sammen, er det der skal til.

3. Tal med andre, om det der er svært i forhold til din hest

Del dine frustrationer med de andre i stalden. Måske har de prøvet noget lignende, og kan give dig gode inputs til din problemstilling. Det kan være, det slet ikke er så alvorligt det hele, som du går og tror.

Annonce

4. Prøv at være nysgerrig i stedet for nervøs

Der findes et hav af artikler, hestemedier, fagpersoner og lignende, som garanteret har udtalt sig om netop din bekymring. Research på din sag velvidende, at det ikke skal skabe yderligere bekymringer. Ofte har udenlandske medier og studier andre vinkler, som kan være brugbar for netop dig. Det gælder bare om at lede lidt efter svarene.

5. Gå aktivt ind i din bekymring, og handl på den

Det kan godt være meget frustrerende, hvis alle dine uroligheder blot ender med at blive en stor bunke uden et egentlig perspektiv eller løsningsforslag. Lav en prioriteret liste over dine betænkeligheder og list dem efter den vigtigste først og så nedefter. Derefter kan du tage én ad gangen og lave en handlingsplan for netop den bekymring. Når den er klaret, går du videre til næste.

6. En dag ad gangen er for det meste vejen frem

Man kan sjældent løse alle problemer på en gang. Derfor kan det være en god idé at nøjes med en ting om dagen. Måske er din hest lidt svær at ride i galop, og du oplever måske, at det er et træls sted, du står opstaldet. Som udgangspunkt er det smart at holde de to problemer adskilt fra hinanden, og koncentrere sig om at løse en ting før du tager hul på det næste. Alternativt kan du se den svære galop mere som en spændende træning, du skal i gang med i stedet for et egentligt problem.

Kilder

Mindhelper: Nødhjælpskasse til dig, der er alt for bekymret

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce