Christian Kusk: Fra Stylepit til rideudstyr

En af pionererne inden for e-handel og medstifter af den børsnoterede net-tøjbutik, Stylepit, har solgt aktierne i millionforretningen, og skiftet modetøj ud med produkter til et nichemarked. Christian Kusk ved intet om heste, og han hadede som barn at høre sine søskende tale om dem over middagsbordet hjemme i Jyderup, men af uransagelige veje er det netop de firbenede, der skal danne fundamentet i hans nye projekt, Riders Deluxe. Et projekt med store ambitioner der er udsprunget af en rytters frustrationer over, at køre forgæves til den ene rideudstyrsbutik efter den anden.

Efter salget af sine aktier i Stylepit i starten af 2016, tog Christian Kusk arbejdshandskerne på igen, da en ny forretningsmulighed bankede på døren. Det var Mikael Johansen, der ringede til Christian Kusk for at bede ham om sparring inden for e-handel til hans nye forretning; en onlinebaseret rideudstyrsforretning. Opkaldet udviklede sig til meget mere end blot et godt råd, og efter en flere timers lang samtale ville Christian ikke bare gerne give et godt råd, han vil gerne være en del af det. Med sin erfaring fra e-handel og mode, føler Christian, at han kan bidrage og hjælpe Mikael og medstifter Hanne, så mulige fejltrin som Christian kender til, undgås.

Med det nye kapitel i Christian Kusk’ professionelle liv, går han fra potentielt at skulle favne hele Danmarks befolkning med Stylepit til at henvende sig til et nichemarked på cirka 150.000 kunder.

Et eventyr tager form i Christian Kusk’ kælder i Jyderup

Christian er født ind i tøjbranchen, hvor hans far, Poul Kusk, har drevet herretøjsforretning hele hans liv. I Poul Kusk Herreekvipering i Skarridsøgade hjælper 10-årige Christian sin far efter skole med at lægge tøj sammen, pakke varer ud og gå ærinder på posthuset. Han har altid troet, at han skulle gøre karriere i netop denne branche, men på Handelsskolen får Christian Kusk øjnene op for shippingindustrien, og den bliver hans beskæftigelse de følgende år. Turen går til Kalundborg, henover London, Fjernøsten, USA og tilbage til København. På et tidspunkt bliver det dog for meget for den ihærdige unge mand, der føler, at han aldrig har fri. Shippingdrømmen lægges på hylden, og Christian vender tilbage til fars kælder i Jyderup.

Det er i selvsamme kælder, at e-handels eventyret tager form. Christians fætter Nicolai Kærgaard udfordrer ham på ideen om at sælge tøj på nettet, og med lidt vejen for og imod, blandt andet i forhold til om folk ville købe tøj uden at kunne prøve størrelser først, etablerer de i maj 2000 den onlinebaserede modebutik SmartGuy – senere Stylepit. Basen er i kælderen under herretøjsforretningen, der både kan bruges som varelager og kontor for de to unge iværksættere.

Vi havde en forventning om, at det var nemmere at sælge basisvarer i sort og hvid, da moden skifter hele tiden, og det ville kræve mere administration med nye billeder og varenumre. Men det viste sig, at netop modevarer og især tilbud rykkede mest, så vi måtte ændre forretningsplanen,” fortæller Christian Kusk, der stadig passede sit job i butikken ved siden af SmartGuy.

Opstartsudgifterne var begrænsede, da varelageret kom fra herretøjsforretningen og de boede gratis til leje under Poul Kusks butik, men der skulle udvikles et website, og kendskabet til siden skulle udbredes. Websitet blev betalt med ejerandele, og en god artikel i magasinet, Computerworld, udbredte kendskabet og gav SmartGuy 15 ordrer på deres første dag. Christian Kusk mindes, at de var helt oppe og ringe over den positive start, men salget gik støt ned de næste dage. Efter forskellige forsøg på markedsføring giver affiliate aftaler med andre websitets pote, og i 2002 begynder Christian at købe deres eget varelager.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce