Designer Jordan McCabe: Fra barndomsdrøm til prisvindende design

Lige siden hun var 10 år gammel, var Jordan McCabe fast besluttet på at designe ridetøj. Nu 15 år senere driver hun en millionforretning, sælger sit brand i hele verden, vinder priser og bliver kåret som en del af Forbes 30 under 30. Hvordan er det lykkedes hende, hvor finder hun inspiration, hvad er hendes planer for fremtiden, og er hendes liv virkelig så glamourøst, som man skulle tro? Mød denne ekstraordinære og innovative iværksætter, som stadig er fuldstændig forelsket i heste.

Annonce

En barndom fuld af design og heste

De fleste piger ved ikke, hvad de vil med deres liv, når de er 10 år. De leger bare med deres venner, laver Tik Toks-videoer, dyrker måske en eller anden form for sport. Det kunne endda være, at de er vilde med heste. Men dybest set nyder de nok bare deres barndom.

Jordan McCabe var dog allerede i gang med at tegne sine første designs, pink og lilla glitrende outfits, både for til hende selv og hendes ponyer, og planlægge sin fremtid – alt sammen ind imellem en masse ridetimer.

“Jeg havde min første ridetime, da jeg var omkring 7 år gammel og var hooked fra starten. Jeg elskede heste, alt ved dem. Jeg ville ride hele tiden. Jeg fik min første pony, da jeg var 9, og begyndte at springe som 13-årig. Jeg tilbragte alle mine teenageår i stalden, hvert øjeblik jeg kunne,” husker Jordan McCabe med glæde.

Og hvad der blev til overs af tid ind mellem lektioner, staldarbejde og stævner, brugte Jordan McCabe på sine første design, efter at have lært af erfaring, at det var for dyrt at købe de mærker, som alle de førende ryttere brugte – oven i omkostningerne ved at have hest og deltage i stævner.

Det fik mig til at tænke på, om det ville være muligt for mig at skabe ridetøj til piger som mig, der gerne ville have stilfuldt, vellavet tøj, men uden at det skulle være så dyrt

Revolutionerende ridedesign

I de sene teenageår tog Jordan sine drømme og ideer med på college, hvor hun studerede business og tekstildesign. Men kun i et år. Hendes bedstemor døde og efterlod Jordan med en arv, der fik hende til at skrive en forretningsplan og starte sin egen virksomhed.

Så i 2014 blev Aztec Diamond Equestrian, opkaldt efter Jordans første og eneste egen hest, lanceret, og det startede med lidt af en designrevolution.

“Da jeg startede, var rideleggings ikke en fast del af en rytters garderobe,” forklarer hun om oprindelsen til det nu velkendte og elskede design.

“Rideleggings er nu et af de mest succesrige produkter på markedet, der tilbydes af alle brands. Det er noget, jeg er enormt stolt af! Konkurrencen er vokset, og der er dukket en masse Aztec Diamond kopier op. Men hvis folk kopierer os, så gør vi selvfølgelig noget rigtigt,” siger Jordan, der frem til 2022-kollektionen har designet alt selv.

“Jeg har altid været en meget kreativ person. Jeg tror, det stammer fra min bedstemor, som også var en fantastisk kreativ dame. Jeg har først for nylig ansat et designteam, hvilket har været den mest fantastiske beslutning. Jeg havde meget svært ved at følge med efterspørgslen fra produktudvikling samtidigt med at drive forretningen. Men jeg er stadig stærkt involveret i designet og arbejder meget tæt sammen med designerne.”

JORDAN MCCABE
Alder: 26
Profession: Grundlægger af og designer hos Aztec Diamond Equestrian.
Årligt salg i 2020: $2,6 millioner.
Udmærkelser:
*Forbes 30 under 30
*Lloyds Bank National Entrepreneur of the Year 2019
*Emerging Talent Award af Entrepreneurs’ Forum 2018
*North East Young Business Person of the Year 2018

Læs også: Daniel Bachmann: ”Jeg må knibe mig selv i armen over, hvor godt det går”

Online forretning – fordele og ulemper

Aztec Diamond Equestrian kollektionerne er siden begyndelsen udelukkende blevet solgt online. Hvilket set fra Jordans perspektiv har haft både fordele og ulemper. Fordelene er, at en online forretning er meget effektiv. Varelageret er samlet på et sted, og der er fuld kontrol med forsendelse og produktkvalitet. Ulemperne er, at der er meget lidt interaktion med kunden i forhold til at kunne opbygge personlige relationer, i ansigt til ansigts feedback, og muligheder for samtaler i et prøverum.

“Men vi laver et par shows hvert år og nyder dem i fulde drag. Det er fantastisk at møde vores kunder, tale om produkterne, få feedback og faktisk lære kunderne at kende,” fortæller Jordan McCabe.

For at komme i gang med onlineprofilen besluttede Jordan sig fra starten for at bruge sociale medier som sit butiksvindue. Så i stedet for almindelige fysiske butikker og traditionel markedsføring, begyndte hun at fremvise sine produkter gennem stiliserede billeder og videoer via sociale medier.

Stjerner fra hestesport optræder jævnligt på Aztec Diamonds blog, brandets Instagram-konto har mere end 274.000 følgere, og Jordan er netop gået sammen med sin første sponsorerede atlet, Ellen Whitaker, som er springrytter på topniveau.

“Ellen er en utrolig rytter og har store værdier som person, hun passer perfekt til brandet,” forklarer Jordan.

“Jeg har været inspireret af Ellen, siden jeg selv var ung rytter. Så det var en drøm, der gik i opfyldelse for mig, da vi skrev kontrakt med hende. Jeg arbejdede i et par år sammen med en PR-manager, som blev en god ven. Hun begyndte så at arbejde sammen med Ellen på et par projekter, og så kontaktede de os, vi spiste en middag sammen, og så gik det videre derfra.”

Annonce

Ikke alt, der glimter, er guld

Så med alle disse fantastiske ting, der sker, al denne hype på sociale medier, kan man ikke lade være med at spekulere på, om Jordans liv er lige så glamourøst, som man kunne forvente af en succesfuld designer? Okay, sandheden er – det er det ikke rigtig.

Instagram er en sjov ting; du ser kun de sjove dele. Min hverdag er ikke let og bestemt ikke glamourøs

“Instagram viser dig ikke 14 timers dage og 7 dages arbejdsuger, hvilket er, hvad mit liv har været 90% af tiden i de sidste 6 år. Alle, der kender mig, ved, hvor hårdt jeg arbejder, selv når jeg tager på ferie, er min bærbare computer altid med mig – den er 24/7. Heldigvis har jeg nu et fantastisk team omkring mig, der giver mig en bedre balance mellem arbejdsliv og fritid. Jeg har udført alle opgaver inden for virksomheden på et tidspunkt, og for det meste flere roller på samme tid.

Jeg har bare altid været meget dedikeret til forretningen, så jeg gik glip af en masse sociale aspekter, da jeg var yngre. Men det var det værd, og jeg er godt i gang med at indhente det forsømte nu,” siger Jordan McCabe.

Ingen tvivl om, at dette hårde arbejde og denne beslutsomhed har været nøgleelementer i at bane vejen for Jordan til både at vinde priser for sit innovative design og blive inkluderet på listen Forbes 30 under 30.

“At blive inkluderet på Forbes 30 under 30 var den mest utrolige, følelsesladede begivenhed for mig. Det fik mig til at føle, at hver times arbejde i de sidste 7 år havde været det hele værd på et øjeblik. Det var en komplet drøm, der gik i opfyldelse for mig. Jeg vil aldrig glemme det. Det vil altid være højdepunktet i min karriere at være lykkedes med det i så ung en alder. “

På grund af travlhed har Jordan McCabe holdt en længere pause fra ridning, men er lykkelig over at være kommet i gang igen nu.

Fiasko var ikke en mulighed

Det, der oprindeligt startede som en barndomsdrøm og en familievirksomhed med kun Jordan, hendes mor, der forlod sit job for at blive meddirektør kort efter lanceringen, hendes stedfar og hendes fætter er nu et verdenskendt mærke, som har fordoblet sin omsætning hvert år siden lanceringen i 2014. Og sidste år nåede den 2,6 millioner dollars i salg.

At være i stand til at styre gennem en sådan proces kræver mere end en gennemsnitlig persons disciplin. Men sandheden er, at Jordan McCabe aldrig havde et øjeblik, hvor hun tænkte på at give op.

Læs også: Fra ponyrytter til voksen hesteejer – en ung instagrammers historie

“Jeg har aldrig ønsket at give op, jeg elsker det, jeg laver. Jeg elsker at drive en virksomhed, designe, mit personale! Aztec Diamond er et fantastisk sted at arbejde med utrolige mennesker, vi har det så godt alle sammen. Det er som en stor familie.

Jeg tror, ​​at en af ​​mine stærkeste egenskaber er tro. Jeg er en meget positiv person – der er altid en løsning. Jeg vil sige, at empati er en anden stærk egenskab ved mig, sammen med at kunne indrømme, når jeg tager fejl og spørge om råd, når det er nødvendigt.

Mit svage punkt er, at jeg ikke kan lide at gå på kompromis, når jeg har en vision. Jeg har arbejdet på at forbedre det, hvilket er meget nemmere, nu hvor jeg har et større team

Design vil altid være Jordans McCabe ypperste passion, og grunden til at hun skabte ​​brandet. Gennem årene har hun fået meget af inspirationen til sine designs fra catwalken. Ligesom hun har brugt meget tid på at researche kollektioner og shows fra de store modeuger. Men nu er hendes hovedfokus at drive forretningen.

“I løbet af de sidste par år, hvor brandet er blevet meget større, har jeg virkelig kæmpet for at drive forretningen samtidigt med at designe og udvikle alle produkterne selv. Jeg har for nylig ansat et fantastisk designteam, som jeg arbejder meget tæt sammen med, og som deler min vision for brandet. Jeg er stadig stærkt involveret i designprocessen og er stadig lige så passioneret, som jeg nogensinde har været omkring det. Men jeg er ikke involveret i det daglige.”

Annonce

Læs også: 16 hestetatoveringer, du ville ønske, du havde – eller turde få lavet

Med succes følger ansvar

Det har virkelig været en fantastisk rejse for den unge County Durham-fødte Jordan, som har forvandlet sin barndomsdrøm til virkelighed. Og undervejs har hun erfaret, at processen med at designe er en langt mere kompliceret proces end blot, at hun får en idé, skitserer designet og så vupti – så er produktet klar til at blive solgt. Det tager ret lang tid fra tanke til salg.

“Altså det afhænger helt af produktet, og om vi allerede har det mønster og de teknologier, der er nødvendige for skabe det. Vores standard tidshorisont for et nyt produkt er 52 uger. Nogle produkter kan tage kortere tid, andre meget længere! Vores nye ridebukser, som blev lanceret i september 2021, har for eksempel været under udvikling i næsten tre år. De er fantastiske, men det har taget meget tid at få dem perfekte!”

Jordan er stadig involveret i designprocessen, selv om hun har ansat et designteam til at styre de daglige processer.

I kølvandet på succesen føler Jordan McCabe, at der følger et vist ansvar, hvilket har fået hende til at fokusere på bæredygtighed og gå sammen med en virksomhed kaldet reGAIN.

“Vi har et kæmpe problem med, at alle modebrands generelt påvirker den globale opvarmning. Jeg føler, at det ville være uansvarligt af mig ikke at tage de nødvendige skridt for at gøre mit brand og mine produkter så miljøvenlige som muligt. Vi har gjort al emballage plastfri, alle emballageposer har biologisk nedbrydelige egenskaber. Et andet stort skridt, vi tager, er at begynde at producere i genbrugsstof. Vores nye ikon leggings, er for eksempel lavet af et stof, der udelukkende er skabt af genbrugte plastikflasker!

Ved at gøre det tager Jordan ansvar og hjælper med at vise vejen for andre unge håbefulde iværksættere. Men hvem har inspireret hende selv undervejs?

“To utrolige kvinder, der virkelig inspirerer mig, er Stella McCartney og Victoria Beckham. De er begge ekstremt dygtige designere, hvis mærker jeg stræber enormt efter, begge med fokus på moderne nutidige looks med et stort fokus på velsiddende produkter. De er også utrolige forretningskvinder med meget stærke værdier. Stella McCartneys mission om at gøre mode bæredygtig er enormt inspirerende, og noget jeg håber, jeg kan gøre også.”

Jeg tror, ​​at en af ​​mine stærkeste egenskaber er tro, jeg er en meget positiv person – der er altid en løsning

Når cirklen sluttes

Når alt kommer til alt, startede hele dette eventyr med Jordans kærlighed til heste. Men hvor meget tid har hun egentlig til heste nu om stunder? Er det overhovedet muligt for hende bare en gang imellem at snige sig væk på en skovtur?

”Dengang jeg startede virksomheden i 2014, havde jeg desværre været nødt til at få min hest, Aztec Diamond, aflivet. Samtidig fik jeg så travlt med forretningen, og jeg følte, at det ikke ville være rimeligt at have en hest, når jeg var ude at rejse hele tiden og konstant havde travlt. Så jeg holdt en pause i næsten 5 år. Jeg er for nylig lige begyndt at ride igen, og jeg er blevet forelsket i sporten igen og kan slet ikke fatte, at jeg holdt pause så længe. Det er virkelig som at cykle, jeg er lidt rusten, men man glemmer det aldrig!”

Følg Jordan McCabe og Aztec Diamond Equestrian

Alle fotos er venligst stillet til rådighed af Aztec Diamond Equestrian.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce