Annonce

I FORM: Få din hest fit for fight efter en længere træningspause

Har din hest måtte stå efter en længere træningspause? Det kan være på grund af vinteren eller sågar på grund af corona. Her får du et fitnessprogram til at få din hest tilbage i form. Husk dog, at det blot er n guide. Vi anbefaler altid, at du går i samråd med din dyrlæge, hvis din hest har stået stille længe og især, hvis den har stået med en skade.

Læg ikke for hårdt ud

Inden man går i gang med fitnessprogrammet, er det vigtigt, at du sikrer dig, at din hest er i god nok form til det arbejde efter sin træningspause. Det er naturligvis også vigtigt, at helbreddet er i orden. På den måde undgår du bedst muligt overanstrengelse eller skader.

Annonce

Det er lidt ligesom med mennesker: man skal passe på med ikke at lægge for hårdt ud.
Overordnet kan man godt følge guiden her, men det er vigtigt at huske at hver hest er forskellig og der er nogle faktorer, der skal tages højde for, heriblandt hestens alder, dens nuværende form, skader og i hvor god form den har været i tidligere.

Et fitnessprogram kan deles op i tre stadier

Grundlæggende – og lidt firkantet sat op – kan et fitnessprogram til at få hesten i gang efter en træningspause, deles op i tre stadier:

  1. Roligt arbejde for at forberede kroppens muskler, sener og ledbånd.
  2. Arbejd på at forbedre styrke, udholdenhed og grundlæggende fitness.
  3. Hårdere arbejde for at forberede hesten på for eksempel military-stævner.
Annonce

Når alle tre stadier er gennemført, vil din hest forhåbentlig være i god nok form til at blive redet og konkurrere reglmæssigt.

LÆS OGSÅ: God dressur starter med DIN fysiske form (del 1)

Et fitnessprogram til din hest

Programmet, der er beskrevet nedenunder, vil være passende for en hest, der kun har været på tur nu og da, men gerne skulle blive klar til lette konkurrencer inden for 3-4 måneder. Det anbefales, at hesten har en dag fri om ugen. Denne fridag kan senere hen blive til en tur i det fri, hvor hesten får mulighed for at strække ud og slappe af.

Uge 1: Omkring 20 minutters skridt på vej om dagen.

Uge 2: Omkring 30-40 minutters tur på vej om dagen.

Uge 3: Øg tur på vej til 60 minutter om dagen. Inkluder gerne bakker.

Uge 4: Udvid turen til op til 90 minutter om dagen. Det kan godt være for eksempel 45 minutter om morgenen og 45 minutter om aften. Inkluder trav på passende underlag.

Uge 5: Begynd på stille ridning i ridehus eller på bane – max 20-30 minutter. Du kan nu motionerer din hest op til 2 timer om dagen, og inkluderer travarbejde op af bakke (ikke på asfalt)

Uge 6: Gradvist øg tiden du bruger på at skole din hest og introducer galop, når du er ude at ride tur, på passende underlag.

Annonce

Uge 7: Byg mere galop på dine træningsession, også op af bakke. Forsæt træningen i ridehus/ridebane. Du kan også begynde at springe.

Uge 8-9: Forsæt det nuværende arbejde, og introducer noget hårdere arbejde, f.eks. samlet galop. Dette kan også gøres som intervaltræning.

Hvis man arbejder fuldtid kan det være svært at tilpasse en eller to timers ridning ind om dagen, men selvom det måske synes som meget, vil det aldrig føles som spildt arbejde. Du kan med fordel spørge en professionel til at hjælpe dig med nogle af træningssessionerne. Det vil helt sikkert være godt givet ud i sidste ende.

Kilde: Horse & Hound.

Artiklen er oprindeligt bragt i marts 2020 og er efterfølgende blevet revideret og opdateret.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce