Horsemanship giver børn positive værdier for livet

Annoncørbetalt artikel

Måske har du læst om den svenske forskning, som viste, at hestepiger bliver bedre ledere. Ansvaret for heste og ponyer samt ridningen lærer pigerne at samarbejde og træner dem i vigtige lederkompetencer. Men hvad så med horsemanship? Horsemanship er ”hot” blandt børn disse dage. Hvad lærer børn af horsemanship?

Om forfatteren

Camilla Jacobs står bag firmaet HorseMama, som tilbyder undervisning i hesteforståelse, bodywork/hestemassage samt foredrag og workshops. Camilla er uddannet adfærdstræner hos Ute Lehmann, er dyrlægeeksamineret hestemassør og er desuden forfatter til børnebøgerne ”Braveheart flytter ind” og ”Lær med Braveheart – SMIL Horsemanship”, som handler om, hvordan man bruger horsemanship til at omgås hesten på en rar, harmonisk og sikker måde.

Horsemanship er ”hot”. Også blandt børn. Når jeg er ude og undervise og holde foredrag møder jeg masser af børn, som er bidt af det. Børnene fortæller, at de godt kan lide, når samvær med ponyerne er så naturligt som muligt. De kan lide følelsen af at ’connecte’. De vil helst ikke bruge for meget udstyr. Og så elsker de at træne fra jorden og at lære ponyerne tricks. Der forgår masser af aktivitet baseret på gode horsemanship principper.

Læs også: Ny bog lærer dit barn at forstå heste bedre

Horsemanship… hvad er det nu det er?

Horsemanship rummer den filosofi om/tilgang til heste og træning af heste man har.

Horsemanship handler om at respektere hesten, at være tålmodig, at sætte rammer og at sikre hestens trivsel gennem viden. Det handler om at forstå hestens signaler og handle så hesten får de bedste betingelser. Horsemanship sætter også fokus på at inddrage de rigtige fagpersoner, når der er behov for det. Og sidst, men ikke mindst, så handler det om, at være den bedste version af sig selv når man er sammen med en hest eller pony.

Ingen kan bestride, at det er positive og værdifulde evner. Og når børnene oplever, hvilken fantastisk effekt horsemanship-tilgangen har på både samvær og præstation for dem selv og for hestene og ponyerne, hører jeg fra mange, at det bliver deres ”go-to” i andre dele af livet.


Når noget ikke virker, kræver det en evne til problemløsning, tålmodighed og omstillingsparathed. Foto: Allan Engelbrecht – Photobyahe

Værdierne i horsemanship

Det at lære og udøve horsemanship giver altså børnene gode værdier og evner, som de kan bruge resten af livet. Nogle af de værdier børnene tager med sig er:

Respekt for andre

Uden respekt for hesten eller ponyen, når man ikke langt med hverken træning fra jorden eller ridning. De er ultra følsomme og mærker med det samme, hvis et menneske ikke har respekt. Specielt hvis mennesker ikke respekterer deres ”space”. Samtidig skal børnene lære hestene og ponyerne at respektere deres space. Så det går begge veje.

I samværet med andre mennesker i stalden, skal der også være respekt. Manglende respekt for hinanden, giver dårlig stemning – og det påvirker jo hele hestelivet. Herunder er også begrebet teamwork. Det er en meget vigtig evne – både i forhold til heste og ponyer og i forhold til andre mennesker.

I horsemanship lærer man blandt andet om opmærksomhed og nærvær. Foto: Canva Pro

Opmærksomhed og nærvær

For at lykkes med heste er børnene nødt til at fokusere og at være nærværende. I en mere og mere digitaliseret verden, hvor børnene bombarderes med indtryk, kan det være svært at holde koncentrationen. Men når man er sammen med heste og ponyer på en horsemanship måde, så er man nærværende og fokuserer på det man laver. Jeg møder mange børn, som nyder at grounde og at mærke dem selv og ponyen. Det giver dem et afbræk fra den hæsblæsende, digitale verden.

Problemløsning

Hvordan kan du overbevise hesten om at din ide er den bedste – med respekt? Det kræver evnen til problemløsning og ofte en god portion tålmodighed og omstillingsparathed.

God horsemanship lærer børn at tage ansvar og agere – også i vanskelige situationer.

Kreativitet, vedholdenhed, mod og selvværd

Når man træner heste og ponyer ud fra horsemanship principper, tvinger man ikke bare metoder igennem. Man lytter til hesten og udveksler ideer. Når noget ikke virker, så prøver man noget andet. Dette lærer børnene at tænke ud af boksen og at holde ved og ikke bare give op. Heller ikke når man står i stalden på en kold vinterdag.

At prøve ting af udvikler også både mod og selvværd hos børnene.

Ansvar

Ansvaret, der følger med at passe en hest eller pony, er enormt. Uanset om det er barnests egen, en part, eller rideskolens, så er der ting, der skal ordnes. Når et barn får ansvaret for at passe en hest eller pony, udvikler det endnu flere fysiske færdigheder, samt evnen til at observere og vurdere. De lærer at afgøre, om deres hest eller pony ikke har det godt, eller om den har et særligt behov. Dette er en stor del af horsemanship. At se, mærke efter og at lytte.

Nærværet med heste giver børn mulighed for at træne fokus. Foto: Canva Pro

Værdier for livet

Det, der giver børn værdier fra horsemanship, er hele deres tilgang til at udøve god horsemanship. Tilgangen er nemlig baseret på deres passion for hestelivet. At stå i en kold stald på en våd vinterdag og sætte ponyen først – dét er passion.

Der er helt sikkert mange andre positive værdier børnene tager med sig igennem livet udover dem jeg har nævnt her. Og i øvrigt er det jo ikke noget børnene har patent på. Vi voksne, der udøver horsemanship får jo de samme positive værdier.

Udover værdierne, giver god horsemanship også børn gode kommunikationsevner. Det kræver noget at kommunikere med en pony eller hest. Barnet skal lære at kommunikere med et stort dyr, som har et helt andet sprog og en helt anden tilgang til at kommunikere end vi mennesker har. Børnene må udvikle kommunikation og signaler, som fungerer.

SMIL Horsemanship hjælper børn (og deres forældre) på vej

SMIL Horsemanship er et koncept, der giver børn (og deres forældre) en sjov og lærerig tilgang til horsemanship. SMIL Horsemanship er dels en reminder om at smile og være glad, når man er sammen med heste og ponyer og dels en nem forkortelse af fire horsemanship-elementer:

S står for “SE”. Se på hesten hvordan den bevæger sig – ser den afslappet eller anspændt ud? Man skal også se på det, der er omkring en. Se står også for, at man skal være opmærksom og koncentrere sig om hesten, og det vi laver med den.

M står for ”MÆRK”. Man skal mærke efter, hvordan hesten har det, og man skal mærke efter, hvordan man selv har det. Man kan også mærke på hestens krop og finde ud af, om den virker rolig eller anspændt.

I står for ”INSPIRÉR” og går ud på, at man skal inspirere hesten og gøre noget, den synes er sjovt. Man skal også være en god inspiration for hinanden i stalden, så man har det rart sammen og hjælper hinanden.

L står for ”LYT”. Man skal lytte til hestens signaler, og man skal lytte til sin mavefornemmelse. Desuden skal vi mennesker selvfølgelig også lytte til hinanden. Man kan for eksempel få meget glæde af at lytte til dem, der ved mere, end man selv ved.

SMIL er blandt andet beskrevet i ”Lær med Braveheart – SMIL Horsemanship”, en læse- og opgavebog for børn.

Bogen 'Lær med Braveheart – SMIL Horsemanship'

Lær med Braveheart – SMIL Horsemanship indeholder en introduktion til horsemanship, viden om heste og ponyer samt opgaver, som giver både børn og voksne en god hesteforståelse samt viden om, hvordan de opnår en rar, harmonisk og sikker omgang med heste og ponyer. Dette både i daglig håndtering, i træning fra jorden og i ridning.

Bogen er primært tiltænkt børn i aldersgruppen 8-12 år og kan læses selv af mange fra 10-11 års alderen. Yngre kan sagtens være med i følgeskab med voksne. I det hele taget opfordrer jeg til, at børn og forældre eller rideundervisere deltager i læsning og opgaveløsning sammen.Bogen kan købes i HorseMamas webshop.

KILDER

Manegen är krattad – Om flickors och kvinnors företagsamhet i hästrelaterade verksamheter

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce