Annonce

Test dig selv: Denne type undervisning passer bedst til dig

De fleste af os ryttere modtager undervisning indimellem. Har du i den forbindelse nogensinde tænkt på, hvilken undervisningsstil, du personligt lærer bedst af? En dygtig underviser bør – med udgangspunkt i dine personlige træk – nemlig tilrettelægge sin undervisning alt efter, hvordan du som person bedst kan forstå og omsætte viden. Nogle ryttere lærer bedst af at få skåret tingene ud i pap. Andre foretrækker en mere pædagogisk tilgang. Så tag vores test, som er baseret på Kommunernes Landsforenings skabelon for god undervisning.

Annonce

1: Hvor lang tid bruger du på at varme op før undervisning?

  • A: Du er lynhurtig, så 20 minutter er nok for dig. Så har du både nået at skridte varm, galopperet og trave, snakket med et par rideveninder og samlet lidt hestepærer op. Bum!
  • B: Du kommer altid i god tid – gerne minimum 40 minutter før. Så kan du nemlig nå at folde skridttæppet ordentlig sammen, spænde gjorden efter, tjekke at næsebåndet ikke er for stramt og skridte varm i minimum 15 minutter.
  • C: Du satser på en halv time, men ender altid med at komme for sent ud af døren og i gang. At komme til tiden kan generelt være svært for dig, hvis du skal være ærlig.
  • D: “Uha, det kommer meget an på, hvordan hesten og jeg har det, den dag”, tænker du. Generelt er du meget optaget af, om hesten er glad eller ked af det og forsøger altid at tilrettelægge din træning efter dette.

2: Din underviser beder dig om at tage bøjlerne af. Hvad er din reaktion?

  • A: “Ja tak! Det har jeg da allerede selv tænkt på flere gange. Jeg kan også sætte mig omvendt i sadlen, hvis det er?” Du er i hvertfald altid klar på at prøve nye ting af.
  • B: “Altså rent teoretisk giver det god mening at tage bøjlerne af med jævne mellemrum”, tænker du. Så længe det er noget, du har læst i en lærebog et sted, er du altid med på at prøve noget nyt.
  • C: “Hvad mener du med bøjler? – Når dem, jeg bliver ved med at tabe?” Dine bøjler har alligevel deres eget liv, så why not?
  • D: “Hmmm, ja, det kan jeg vel godt…”, tænker du. Med fare for, at du kommer til at ligne en sæk kartofler på en hest, indvilliger du i at tage dem af. Men egentlig foretrækker du helst at beholde fødderne i dem.

3: Din underviser siger med halvirriteret stemme, at du skal koncentrere dig mere. Hvad tænker du?

  • A: Det gør dig ikke noget, for du er allerede fokuseret på næste øvelse og er fuldt ud koncentreret om den.
  • B: Det kan vel debatteres, tænker du. For du var selvfølgelig fokuseret på, om hestens hoved var i lod, om den arbejdede korrekt over ryggen eller noget helt tredje. Du er meget optaget af teorierne bag det, du laver – også når du sidder i sadlen og underviseren snakker.
  • C: Du tænker ikke så meget over det… Hvad var spørgsmålet?
  • D: Du kan gå i dagevis og gruble over den bemærkning. “Var han/hun sur? Gør jeg det ikke godt nok? Er jeg en dårlig rytter?”, tænker du.

4: Kan du bedst lide at føre an, eller skal din underviser guide dig hele vejen igennem?

  • A: Det er dig, der tager initiativet. Hvis det stod til dig, lagde du gerne otte volter ind på en langside eller sprang banen to gange fra hver volte. Du giver den nemlig fuld gas til undervisning, og så er det bare din undervisers opgave at følge med og komme med lidt kommentarer hist og her. Det har du det faktisk bedst med.
  • B: Din undervisning består af lige dele øvelser og lige dele dialog med min træner, hvor vi debatterer de nyeste tyske træningsfilosofier bag.
  • C: Det er helt klart din underviser, der styrer, hvad du skal. Så du nemlig for at tænke selv. Det er bedst for dig.
  • D: Du kan godt lide, når din underviser tager teten, så længe vedkommende roser dig til skyerne, når du gør det, du får besked på. No problem, then.

5: Lader du din underviser ride din hest?

  • A: Ja da, det må vedkommende gerne. Så kan du nemlig lige nå at skyde en film af din fine hest ride en nulrunde eller en versade til et 10-tal.
  • B: Det kommer meget an på personens teoretiske forståelse, og om du har 100 procent tiltro til hans eller hendes ridefærdigheder.
  • C: Ork ja, så slipper du jo for at svede, tænker du!
  • D: Det kommer an på, om din hest kan acceptere at få en fremmed rytter på ryggen den dag. Så du er nødt til lige at mærke efter, inden du siger ja.
Annonce

Resultat

Flest A’er: Aktivisten
Aktivisten kaster sig ubekymret ind i nye opgaver. Du er en hurtig, energisk, engageret og spontan rytter. Der er ikke noget, der skal trækkes i langdrag. Du er typisk en meget talende person og siger gerne din mening om tingene. Tidspres er som regel ikke noget problem.

Undervisningsstil
– Korte “her og nu”-aktiviteter.
– At lære nye, alternative øvelser, som du kan tage med dig ind i din daglige træning.
– Udfordringer og ‘lektier’ til næste lektion.
– Træningsplaner og målsætninger er gode.
– Du responderer godt på en kontant undervisningsstil.

Flest B’er: Pragmatikeren
Pragmatikeren går op i teorier og stiller ofte spørgsmålstegn. Teorier giver mening, hvis de kan omsættes i praksis. Derfor handler det for dig om at efterprøve viden i bøgerne på hesteryg. Du har brug for at snakke med din underviser og løbende have dialog om, hvordan det går. Derfor er du også lidt af en kontrol-freak. Øvelserne skal helst sidde lige skabet første gang, ellers bebrejder du sig selv.

Undervisningsstil
– Tålmodighed, da du stiller mange spørgsmål.
– Fokus på teorierne bag øvelserne.
– Fokus på midlet frem for målet.
– Du responderer godt på en anerkendende undervisningsstil.

Flest C’ere: Den distræte
Den distræte har ikke noget problem med at kaste sig ud i nye opgaver. Du kan dog have tendens til at miste overblikket, hvis du bliver bedt om for meget på én gang. Du arbejder bedst, når du bliver guidet i, hvad du skal gøre. Du er en positiv rytter og har stort set aldrig nej-hatten på, når du modtager undervisning. Grundlæggende er du en fornøjelse at undervise.

Undervisningsstil
– Få opgaver ad gangen.
– Konkrete instruktioner.
– Enkle målsætninger.
– Du responderer godt på en kontant undervisningsstil

Flest D’ere: Reflektoren
Reflektoren er en ”tænker”, som elsker at observere, indsamle oplysninger, overveje forskellige muligheder, bearbejde erfaringer og perspektivere. Du er en rytter, der er meget optaget af, hvad andre tænker om din ridning – og ikke mindst hvad din underviser tænker. Ofte vil du gerne have forklaret øvelsen en ekstra gang, før du springer sig ud i den. Du vil hellere være på den sikre side og have diskuteret det igennem, end du vil få at vide bagefter, at du ikke gjorde det helt rigtigt.

Undervisningsstil
– Tænketid og diskussionstid, da du er både kritisk og refleksiv over det, undervisere siger.
– Tålmodighed, da du stiller mange spørgsmål.
– Du responderer godt på en anerkendende undervisningsstil.

LÆS OGSÅ: 5 ting, din underviser ville ønske du ikke gjorde

Artiklen er oprindelig bragt i maj 2020.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce