Rygraden, og det der holder økonomien ved lige i mange rideklubber, er deres stævner, mens det der driver stævnerne i de fleste tilfælde er frivillige hænder. Uden frivillige – ingen stævner. Men i takt med at vi har fået mere travlt i vores hverdag, er det også blevet sværere for klubberne at tiltrække frivillige. De kommer ikke af sig selv, så derfor bør klubberne have en strategi for at tiltrække og fastholde de frivillige. DGI, som er Danmarks næststørste idrætsorganisation, har lavet nedenstående syv punkter, som I kan bruge til inspiration til, hvordan I som klub kommer i gang med at målrette jeres frivillighedsarbejde.
Syv gode råd fra DGI
1: Skriv en top 5
Vær ambitiøs! Hvem har du allermest lyst til at have med i foreningen? Er der en årsag til, at de ikke er blevet spurgt?
Lav en liste over de fem bedste, som du kunne forestille dig ville være træner, formand eller nyt medlem i bestyrelsen.
Hvis du mener, at bankdirektøren i den lokale bank eller journalisten på lokalbladet vil være optimal som formand, hvorfor spørger du så ikke? Fortæl, hvorfor netop han eller hun er den rette.
2: Spørg dem du ikke plejer
Er der nogen i din forening eller dit lokalområde, som aldrig er blevet spurgt? Lav en liste!
Frivillighedsundersøgelsen viser, at over halvdelen af de 16-35-årige gerne vil deltage i frivilligt arbejde – hvis bare de bliver spurgt!
Andel af ikke-frivillige, der kunne tænke sig at deltage i frivilligt arbejde, hvis nogen bad dem om det:
- 16-25 år 64 %
- 26-35 år 56 %
- 36-45 år 51 %
- 56-65 år 35 %
- 66-76 år 21 %
- 76 år eller derover 9 %
3: Find 3 frem for 1
Mange opgaver i en forening kan fint løses af flere i fællesskab. Faktisk er samvær med andre motivation for mange frivillige. Det kan du udnytte, når du skal finde nye frivillige til en opgave. Har man svært ved at se sig selv som den ansvarlige for et område, der skal komme flere gange om ugen, får man måske lyst til at løse opgaven, hvis man indgår i et team.
Mange unge bliver frivillige, fordi de kan være sammen med deres kammerater. Opgaveløsning i teams gør det muligt for mennesker med skæve arbejdstider at være hjælper.
4: Lad ikke kun Jørgen spørge!
Lad rollen som Spørgejørgen gå på tur.
Overvej at lade rekrutteringen af nye frivillige skifte fra målgruppe til målgruppe.
Afhængig af situationen kan I veksle mellem:
- Den med mest prestige
- Den, der kender den, der skal spørges
- Den unge, som kender gruppen af unge
- Den, der færdes i særlige kredse
- Den, der har et stort, lokalt netværk
- Den, der har anledning til at spørge
- Den forælder, som mange andre forældre kender
- Den, der er god til at motivere andre
Overvej også at danne et fast rekrutteringsteam. Personerne behøver ikke at være en del af ledelsen – det kan faktisk være en fordel, at de tænker frit og nyt. Overvej at have flere teams eller løbende udskiftning.
5: Spørg igen!
Får du et nej? Så spørg, om der er et andet tidspunkt, hvor du må spørge. Måske var personen blot travlt optaget lige der.
6: Tænk ud over mor og far
Det er en myte at forældre til aktive børn i klubben er den letteste gruppe at rekruttere.
Voksne vil gerne – uanset om de har børn på rideskolen eller ej. Men er de i forvejen aktive i klubben er de også mere villige til at arbejde frivilligt. En vej til at lokke voksne frivillige til er dermed at tilbyde flere attraktive aktiviteter til voksne.
7: Du er den!
Skal man finde sin egen afløser?
Overvej en klar politik om, at den enkelte frivillige skal finde sin egen afløser – og inden for en tidsafgrænset ramme. Det frigiver ressourcer hos stævnearrangøren, giver ejerskab hos den frivillige og sikrer frem for alt næste generation.
Tilbyd eventuelt poster som hjælper, mens den afgående stadig er på posten og kan lære fra sig og tage del i ansvaret.
Om DGI
DGI er Danmarks næststørste idrætsorganisation med flere end 1,5 millioner medlemmer. Sammen med foreningerne får de danskerne ud i naturen og ind på banen. Børn og seniorer, begyndere og rutinerede. De tror på, at du bliver stærkere og mere motiveret af at dyrke idræt i et fællesskab, og deres aktiviteter spænder over mange forskellige idrætsgrene. Fra street soccer til svømning, fra håndbold til fitness og løb.
DGI er en nonprofitorganisation, der i mere end 150 år har arbejdet tæt sammen med foreningerne om at gøre danskerne mere aktive. I dag tæller DGI flere end 6.300 foreninger og 100.000 frivillige ildsjæle. Som en af landets største leverandører af kurser gør DGI hvert år flere end 50.000 danskere klogere på både sig selv og idræt (DGI.dk).
Få flere gode råd til rekruttering af frivillige på DGI.dk.