Ung iværksætter: Fik anerkendt tøjmærke til Danmark

Annoncørbetalt artikel

Går du også med drømmen om at starte noget nyt op fra bunden? Det er risikabelt, men det er måske ikke så dårlig en idé, som man ofte ender med at gå og fortælle sig selv. I hvert fald ikke ifølge iværksætter Jasmin Høyer, der har startet webshoppen Piaf Copenhagen, som primært forhandler ridetøj

Det var aldrig et problem for 20-årige Jasmin Høyer at opgive alle weekender, stævner, fester og venner for at dedikere al sin tid til sit firma Piaf Copenhagen. Hun er dedikeret, ihærdig og måske til inspiration til, at succes faktisk kan lade sig gøre med hårdt arbejde og dedikation. At få det anerkendte og prisvindende ridetøjstøjmærke Aztec Diamond var nok den største udfordring og den største succes i den unge rytters liv som iværksætter indtil videre. Piaf Copenhagen så dagens lys i april 2023, og siden da er det kun gået en vej for Jasmin – og det er fremad.  

“Det var den åbenlyse kombination”

Jasmin har redet, siden hun var tre år gammel. Hun vidste tidligt, at hestene altid skulle være en del af hendes liv, men hun har ikke altid vidst, at det skulle indebære modetøj. Dog er det ikke helt fremmede for Jasmin at beskæftige sig med mode.  Det var nemlig Jasmins farmor, som bragte tøjmærket Kenzo til Skandinavien. Derfor er Jasmin heller ikke at betragte som det sorte får i familien, da hun sprang ud som iværksætter med fokus på mode. Som skrædder ved hendes mor også hvilke tråde, der skal trækkes i, når det kommer til både stof, kvalitet og funktionalitet. Med en far som erfaren IT-mand har det igennem udviklingen af webshoppen været en stor opbakning for Jasmin.  

Oprindeligt ville den unge pige fra Amager gerne være veterinærsygeplejerske, men det indebar at skulle flytte både sig selv og hesten til Jylland, hvilket Jasmin ikke var interesseret i. Det blev altså drivkraften til at starte sin egen virksomhed.  

Hvem er Jasmin Højer:
 

  • 20 år  
  • Bor hos sine forældre i Dragør  
  • Ejer dansk varmblods hesten TM Queenstown 
  • Rider dressur på TM Queenstown, som egentlig er avlet til spring  
  • Underviser på en rideskole  
  • Afsluttet Store Magleby folkeskole i Dragør 
  • Grundlægger af virksomheden Piaf Copenhagen  
  • Webshoppen åbnede april 2023  
  • Yndlingsmærke at have på: Aztec Diamond  
Om Piaf Copenhagen:

Piaf Copenhagen er en dansk webshop, som trods sit ophavsland primært fokuserer på europæiske mærker, der ikke allerede er at forhandle på det skandinaviske marked. Visionen for forretningen er at kunne udbyde de bedste udenlandske mærker til heste og ryttere i Danmark. Ét af den unge iværksætters krav er, at kvalitet og funktionalitet er i højsæde, til en rimelig pris der er til at betale. Virksomheden er ejet af 20-årige Jasmin Høyer, som sammen med sit team og familie har udviklet en professional webshop. 

Kræsenhed til yderste sting  

Det var ikke let at finde de rigtige tøjmærker til webshoppen. Jasmin og hendes familie var rundt til messer i Europa for at finde de helt rigtige mærker, hvor kvalitet og funktionalitet gik op i en højere enhed.  Den unge rytter går op i, at hun selv kan stå et hundrede procent inde for de produkter, hun forhandler. Det skal være kvalitet, og det skal være stilfuldt, men det skal også være noget, hun selv ville bruge hver dag i stalden. Ellers er det ikke godt nok til Piaf Copenhagen. Og så skal prisen selvfølgelig være i orden. Én af den unge virksomhedsejers visioner er, at de fleste skal have råd til at shoppe på hende hjemmeside. Derfor er kombinationen af høj kvalitet og rimelige priser noget af det, Jasmin kigger efter, når hun leder efter nye mærker til sit firma. 

Kræsenheden kommer også til udtryk, når det omhandler hjemmesiden, og der har hun nok fået fra sin far, som er IT-mand. Han fortalte hende fra starten af: “Du må ikke gå på kompromis med hjemmesidens look.” Og han havde nok ret. Det var i hvert fald en medvirkende årsag til at sikre hende et af de største mærker, som Piaf Copenhagen forhandler. 

To unge iværksættere der står sammen 

Ud over at det ikke er bare lige sådan at starte en forretning og en webshop, så tager det også meget af døgnets vågne timer at drive sin egen forretning. Bare selve arbejdet bag at åbne en webshop tog to år på fuldtid. Jasmin ville sikre, sig at der var nogle mærker, som ikke var på det danske marked i forvejen, og det var ikke let.  

Aztec Diamond var et af de første mærker, Jasmin fik mulighed for at sælge på sin webshop. Et mærke, som også er drevet af en ung kvinde med store iværksætterambitioner. Bag mærket står nemlig den ambitiøse og anerkendte designer Jordan McCabe fra England. Ifølge Jasmin var deres fælles iværksætterhistorie grunden til, at hun fik eneforhandlingen på det eksklusive mærke. 

”Vi har meget samme historie. Vi er begge to unge iværksættere, og så er jeg også ihærdig og stædig, på samme måde, som Jordan er. Jeg har opbakningen fra min familie, hvilket hun også havde, særligt da hun startede op. Og så er der selvfølgelig den eksklusive og professionelle hjemmeside, som Jordan nævnte var vigtigt.” 

Men trods lighederne, var det ikke nemt at få forhandling af mærket. Det tog næsten to år, før Aztec Diamond gik med til at forhandle mærket i Danmark hos Piaf Copenhagen. I mellemtiden havde Jasmins far rådet hende til at give op og fokusere på, at finde andre mærker. Han mente, det var spild af tid og bedre at bruge energien andetsteds, men heldigvis blev den ihærdige, unge kvinde ved, og hun viste ham, at han tog fejl. 

Hingstekåring i Herning 2024 

Du kan finde Jasmin, hendes familie og alle mærkerne, som Piaf Copenhagen forhandler, til Dansk Varmblods hingstekåring Hest og Rytter messe i Herning den 7.-10. marts i hal J2, stand 7250. 

Derudover er de at finde i weekenderne til stævner rundt omkring i landet, på diverse messer, eller find alle deres produkter på deres hjemmeside: Piafcopenhagen.com

Kvalitet frem for kvantitet 

Men kræsenheden stopper ikke her. Jasmin er ikke fan af discount, og derfor kommer produkterne på hjemmesiden heller ikke på udsalg. Jasmin forklarer: ”Jeg har selv oplevet at købe noget, og så kommer det på udsalg kort efter. Det er simpelthen så ærgerlig en følelse.”  

Den unge rytter vil ikke have, at kunderne føler sig snydt, som hun selv gjorde, når hun oplevede, at varerne blev solgt til en billigere pris til eksempelvis Black Friday eller i januar. ”Kunderne skal føle sig trygge i, at prisen er prisen.” 

Det er tydeligt, at Jasmins mål med forretningen ikke blot er at vokse, få flere mærker og sælge flere produkter Målet er derimod at holde stilen, som hun gerne selv ville opleve, når hun skulle købe produkter til sig selv eller sin hest.  

“Jeg bruger selv alle mærkerne og produkterne, som kan købes på hjemmesiden.”  

Og Jasmin er heller ikke bange for at sige nej. ”Jeg er blevet kontaktet af mange mærker, også uden for Danmark, og jeg er blevet spurgt, om jeg ikke vil forhandle deres mærker. De har endda tilbudt eneforhandling, men der har jeg mange gange været for kræsen, hvis ikke jeg bryder mig om produkterne.” 

Bagsiden af at forhandle eksklusive varer 

Jasmin har oplevet, at det ikke alle ryttere, som stiler efter eksklusive produkter og et luksuriøst look, og det kan være en udfordring. Det kom særligt til udtryk i Herning til World Cup 2023. 

Jeg fik rigtig meget ros for min stand og fik også at vide, at jeg havde de flotteste prøverum.”  

Men på Herning oplevede Jasmin også bagsiden af at have en butik, der udstråler kvalitet. Nemlig, at folk antager det er dyrt. Hun erfarede, at folk gik forbi hendes stand og udtrykte, at det var for dyrt, og de ikke engang skulle kigge derind. Omend Jasmin mener, at priserne faktisk matcher markedet.  

Når folk så kom hen og så på priserne, blev de overraskede over, at et par ridebukser kun kostede 625 kroner. Det havde de slet ikke forventet, da de så min stand udefra.” 

I Herning oplevede Jasmin og hendes familie, at de andre forhandlere var meget imødekommende ”selvom man jo lidt er konkurrenter,” fortæller Jasmin. De oplevede, at andre forhandlere kom og sagde hej, selvom Piaf Copenhagen er helt nye på det danske marked og det er nyttigt for unge iværksættere som Jasmin, at blive taget godt imod. 

Råd til andre iværksættere:
 

Jasmins råd til andre unge iværksættere, der har en drøm, de gerne vil udleve, siger hun: 

Bare spring ud i det.” Jasmin mener, at stædighed er en god ting, så man skal bare blive ved. Det kan tage lang tid, før du når målet, men Jasmin råder til, at hvis man bare at blive ved, så skal det nok komme.  

Piaf Copenhagen

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce