Dyrlæge Camilla Church: Hestene skal have første prioritet

En livslang kærlighed til heste var med til at lede britiske Camilla Church ind i en karriere som dyrlæge. Undervejs oplevede hun skuffelsen over, at mange dyrlæger behandlede heste lidt som andenrangs patienter i forhold til katte og hunde. Fast besluttet på at yde den slags pleje og service til heste, som hun selv ville forvente, at hendes egne heste fik, tog Camilla den modige beslutning om at starte sin egen virksomhed midt i pandemien. Mød denne entusiastiske, talentfulde unge kvinde med en utrættelig passion for heste og deres mennesker.

Annonce

Fra Norge til Skotland

Camilla Church voksede op i Norge, hvor hun boede, indtil hun var 12 år. I tiden i Norge knoklede hun gerne i nærliggende stalde mod til gengæld at få rideundervisning. Da hendes familie flyttede til Storbritannien, valgte de et hus på 14 hektar jord nær John o’Groats. Familien voksede til at omfatte fire får til græsning, høns og seks ponyer.

“Det var her, jeg og min søster fik vores egne heste, Banner og Misteltoe,” husker Camilla.

Det var også her, hun begyndte at arbejde sig op gennem den britiske Ponyklubs kvalifikationer, brugte meget tid på at undervise de endnu yngre ryttere, og dele sin viden og kærlighed til vores yndlings firbenede venner. Denne passion sammenlagt med hendes erfaring og engagement går som en rød tråd gennem hele Camillas liv med heste.

Læs også: Tisser din hest meget? 3 alvorlige grunde til at den lader vandet under rytter

Ude i den virkelige verden

Dyrlæge Camilla Church var ikke sikker på, hvad hun skulle gøre, da hun blev voksen, men hun vidste, at det skulle være noget, der hjalp og støttede andre. Hun overvejede at blive læge eller dyrlæge. Heldigvis for hestene i Perth, Skotland, besluttede hun sig for det sidste.

“Jeg kom til Perth som nyuddannet. Folk er så dejlige her. Jeg elsker også den landlige følelse, men at det stadig er tæt på masser af faciliteter,” forklarer hun.

I løbet af de første par, hvor Camilla arbejdede i et par forskellige praksisser som nyuddannet dyrlæge, lærte hun jobbets realiteter.

Blandede praksisser skal tilse masser af forskellige dyr på en dag; katte, hunde og heste. Jeg følte bare, at heste blev underprioriteret overalt, hvor jeg arbejdede

Da en anden uafhængig virksomhed, hun arbejdede for, blev købt ud af et stort selskab, sagde hun op, fast besluttet på at gøre det på sin måde, i sin egen virksomhed.

“De her store selskaber tromler ind og dyrlæger i 50’erne 8-10 gange så meget, som en enkeltperson kunne ville kunne betale for deres firma. Det er selvfølgeligt fantastisk for dem, der ønsker at gå på pension. Men virksomhederne tillader ikke nogen form for lokal indflydelse i beslutningsprocessen. Jeg tror, ​​det er derfor, at mængden af ​​dyrlæger i 30’erne og 40’erne, som ønsker at være uafhængige vokser.”

Camilla Church holder af at være i tæt køreafstand til sine kunder, så hun kan rykke hurtigt ud. Foto: Debi Bell.

En rigtig hård start

Takket være sit sideløbende arbejde som underviser i kraft af sine Pony Club-kvalifikationer, havde Camilla Church et stort netværk af hesteejere, som hun kunne fortælle om sin nystartede praksis.

“Jeg åbnede officielt den 5. januar 2021, samme dag som vi gik ind i endnu en lockdown! Vi var heldige i én henseende, fordi vi i den forrige kun havde været i stand til at rykke ud “ekstreme nødsituationer”. Denne gang var vi i stand til at fortsætte med at arbejde, så længe vi overholdt afstandskravene.”

Desværre ramte en enorm snestorm området natten til den 4. januar. Sneen var så tyk og tung, at den blev i tre lange uger. Det betød, at selvom Camilla havde masser af bookninger, så kunne hun ikke overholde dem alle sammen. Men hun knoklede for at nå så mange som muligt med godt hjælp fra sin firhjulstrækker med vinterdæk.

Jeg kæmpede med mig selv og tænkte ‘Er det et tegn på, at jeg ikke burde gøre det her?’ men heldigvis holdt jeg fast, fordi der helt klart var et behov

“Da nedlukningen sluttede, og jeg havde været på vagt 24 timer i døgnet i hele perioden, indså jeg, at jeg allerede der havde brug for en dyrlæge mere til at dele arbejdsbyrden.”

Annonce

Læs også: Adfærdsproblemer og stress har ofte relation til hestens fysiske tilstand

Holdet vokser

Camilla er lokalt baseret i byen Perth, men dækker 45 minutter i alle retninger.

“Vi er virkelig strenge med den geografiske grænse, hvilket til tider er frustrerende og vanskeligt. Men uden den kan vi ikke garantere, at nødsituationer kan håndteres effektivt.”

Og faktum er da også, at på trods af dette relativt lille areal så er efterspørgslen stor.

Lauren er en dyrlægesygeplejerske, der startede med at arbejde deltid hos Camilla om alle tænkelige løbende opgaver – hun er nu på fuld tid.

Men selv det var ikke nok, så dyrlæge Camilla Church stod over for den lidt skræmmende opgave at rekruttere.

Hun postede en annonce på Facebook i en hestedyrlæge-gruppe og modtog to ansøgninger inden for to timer. Hun kunne nemt have ansat begge, men besindede sig og besluttede sig for ikke at vokse for hurtigt for tidligt.

“Jeg ansatte Anna, som har 27 års erfaring som dyrlæge. Det er ret sjovt, at hun næsten har arbejdet længere, end jeg har levet! Det gode ved os, er at vi som hesteejere ikke er bange for heste, som mange andre dyrlæger, jeg har mødt. De har ofte kun haft en times forelæsning på universitetet om, hvordan man bruger en strigle og giver hesten grime på,” siger Camilla, der planlægger at tilføje flere ansatte i løbet af 2022. Og så går hun i gang med sit speciale i Equine Dentistry, som vil blive til stor gavn for hendes kunder.

Camilla samarbejder bl.a. med andre dyrlæger i Skotland om at dele viden og derved lære af hinanden. Foto: Debi Bell.

De grundlæggende ting er vigtige

“Kundeservice er et ekstremt vigtigt parameter i min virksomhed”, forklarer dyrlæge Camilla Church bestemt.

Telefonopkald besvares. Efterladte beskeder besvares. E-mail bliver besvaret. Blodprøveresultater tilvejebragt så hurtigt som overhovedet muligt.

“Vores hjemmeside giver også kunderne mulighed for selv at gøre nogle ting nemt og effektivt,” siger hun stolt.

Det betyder for eksempel, at man kan bestille kosttilskud, genbestille recepter og bestille tider på siden uden at skulle vente på at tale med nogen.

“Det er blandt andet nogle af disse små ting, som jeg følte manglede i branchen som helhed. Ikke kun som dyreejer, men også som dyrlæge. Det er ikke, fordi det er svære ting at få til at implementere, men når man sikrer, at de simpelthen skal være der, så gør det en kæmpe forskel for kunden.”

Denne dedikation til klientoplevelsen har fået Perth Equine Vets’ positive omdømme til at vokse hurtigt.

“Som hesteejer selv, vil jeg gerne yde det, som jeg forventer at modtage. Ved at samarbejde med andre dyrlæger i Skotland, har vi også været i stand til at dele viden og endda udstyr med hinanden.”

Læs også: Forskere: Fascia forårsager flere problemer hos hesten end som så

Gør en stor personlig forskel

En aften modtog dyrlæge Camilla Church et telefonopkald fra en nødstedt hesteejer, Fiona. Hendes hest havde fået et grimt sår under øjet. Den havde det rigtig skidt og ville ikke spise. Når den blev tilbudt en gulerod, tog den den i munden, men tyggede den slet ikke og endte med at få den galt i halsen.

Inden for 20 minutter ankom Camilla til stalden. Hesten havde fået en slem omgang cellulitis i hovedet som følge af såret, hvilket uden tvivl bidrog til dens ubehag og angst.

Camilla fik renset det alt, og hele proceduren tog kun omkring 15 minutter.

Fiona efterlod en anmeldelse på Perth Equine Vets’ Facebook-side, der opsummerer præcis, hvordan Camilla arbejder, og hvorfor det, hun laver, gør så stor en forskel:

“Der er ikke noget værre end at tage sin hest ind om aftenen og så opdage en skade. Min hest havde et sår under øjet, hendes ansigt var hævet, og hun havde det skidt.

Jeg ringede til Perth Equine Vets og talte straks med Camilla, som var hos os på under 20 minutter. Jeg kan bare ikke takke Camilla nok. Rolig, fokuseret og vidende. Inden for 15 minutter kunne vi trække vejret.

Det er ikke kun, det Camilla og hendes team gør, men måden de gør det på. Venlige, selvsikre og så meget empati. Der er ikke noget, der er for meget for dem. Tak skal du have. Du har stået igennem meget med os, aldrig svigtet og passet så godt på os. Ville ikke være dig foruden.”

På trods af sin unge alder er Camilla Church en utrolig erfaren dyrlæge, der vil gå gennem ild og vand for sine patienter. Foto: Debi Bell.

Læs også: Fordele og ulemper ved sen kastration – dyrlæge fortæller

Op- og nedture

“Det mentale skift fra at være ansat og sørge for, at man arbejder døgnet rundt, går til tiden og alt det der, har været en stor forandring. Nu arbejder jeg mere og tjener mindre! Men jeg elsker det.”

Camilla forklarer, at hun simpelthen blev frustreret af at arbejde for andre.

“Mine kolleger og jeg kunne for eksempel knokle r…. ud af bukserne, men vores chef måske var ude i baglokalet et sted. Vi havde altid en idé om, at han eller hun bare sad og hyggede sig. Nu forstår jeg, hvad de lavede!” Camilla understreger at have indset, at det værste ved at drive sin egen virksomhed er al administrationen. Arbejdet med at inddrive gæld, hjemmesideopdateringer, momsangivelser og at finde ud af alle priserne, det er et hamsterhjul, der aldrig stopper.

Men – det hele afbødes dog af fordelene.

Jeg er helt vild med at køre rundt fra gård til gård, fra stald til stald. Jeg får lov at opleve skiftende årstider i det smukkeste landskab

“At drikke en kop te med folk, høre deres sjove historier og få nus af heste og ponyer giver mig bare så meget glæde. Jeg føler mig som en gammeldags praktiserende læge, og mere som en ven af ​​familien end en fremmed, klinisk professionel.”

Annonce

At være en del af familien

Camillas kærlighed til at dele sin viden hjælper med at nedbryde de kendte barrierer mellem dyrlæge og ejere.

“Jeg elsker at lære unge piger og drenge at bruge stetoskopet og lytte til deres ponyers hjerter.”

Ved at dele ud af sin erfaring og uddannelse i et stort omfang hjælper Camilla ejerne med at tage mange ting i opløbet. Ting, der ellers kunne udvikle sig til større og dyrere problemer.

“Det er vigtigt for mig, at vi gør en ægte forskel for hestenes og deres menneskers liv. Derved kan de også se, at vi ikke bare er ude på at tage deres penge, men er der for at hjælpe.”

At være med på hele rejsen omkring det at have hest, er én af de ting, der virkelig driver ​​Camilla.

“Det er så spændende at undersøge en ny hest. Jeg bliver involveret hele deres liv. Selv når en hest ikke kan helbredes, og det er tid til at tage afsked, så er det vigtigt for mig at være der for at tilbyde støtte og hjælp. Være en del af afslutningen på rejsen.”

Den empatibaserede arbejdsstil betyder, at Camilla håber, hun vil komme til at være en del af folks liv i årevis.

Læs også: Hesteatleterne får dyrlægeservice på første klasse i Rio

Hvad byder fremtiden på?

Apropos de kommende år og fremtiden – så er Joe, Camillas mand, en stor del af den. Joe er uddannet farmaceut, og parret mødte hinanden i deres fælles andet år på universitetet og giftede sig i 2017.

“Han har været min drivkraft gennem hele det her eventyr. Joe har fortalt mig, lige siden jeg blev færdig, at jeg skulle starte mit eget.”

Deres mål er at kunne købe en ejendom med god stor grund. Med god plads også til Camillas hest, Harriet, som hun gerne starter på til springstævner – når hun altså kan finde tid. På længere sigt drømmer hun om at få en unghest, hun selv kan træne.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce