Kørelærerens bedste tricks til at bakke med en hestetrailer

Annoncørbetalt artikel
Tveens Køreskole logo

“Du skal bakke modsat!”, “Nej, ikke så store bevægelser”, “Dit knæk blev for stort!”, “Ej, kør frem og prøv igen”. Lyder det bekendt? Vi ved det – det er bare ikke let at bakke med en hestetrailer. I hvert fald ikke, hvis du ikke er blevet instrueret ordentligt i det fra begyndelsen og har øvet dig, til det sidder på rygraden. Gør du det, er det lidt som at ride på sin hest; det sidder ligesom i benene – og i hænderne på rattet.

Malgré Tout har talt med henholdvis en kørelærer og en motorsagkyndig. Og ja, vi har også selv været bag rattet for at finde ud af, hvad man egentlig får ud af at tage et trailerkørekort. Og så har vi selvfølgelig hevet et par “hemmelige” tricks ud af kørelæreren, så du måske kan blive endnu bedre til at bakke. Men vi siger det bare: Du får 100 % sikkert de allerbedste bakke-skills ud af at tage kortet selv.

Testkøreren

Det er mig, Tina, som har været så heldig at “testkøre” et par timer hos en kørelærer. Lad os starte med udgangspunktet: Hestepige, 27 år. Fik almindeligt kørekort som 18-årig og har overvejet at tage trailerkørekort lige siden. I min familie har vi selv haft en hestetrailer, som jeg har fået andre til at køre for mig, fordi trailer + hest + udstyr altid lige har sneget sig op over 3500 kg, hvilket man som udgangspunkt ikke må køre med på et almindeligt kørekort. Og så havde jeg det egentlig også bedst med, at det var en, som fuldt ud vidste, hvad det handlede om, der kørte rundt med min bedste ven.

I dag er jeg egentlig bare ærgerlig over, at jeg ikke fik taget det trailerkørekort noget før. Det er virkelig hurtigt overstået, og prøven kan slet ikke sammenlignes med sværhedsgraden på en normal køreprøve. Det var lige til.

Man må godt lave grimme ansigter, når man bakker med en trailer. Det er nemlig om at holde tungen lige i munden. Se flere trailervideoer på Malgré Touts YouTube-kanal.
Tveens Køreskole - kørelæreren og Malgré Tout
Malgré Touts chefredaktør, Tina, og kørelæreren Boe. Foto: Malgré Tout.

Læs også: Trailertræning – lige så krævende som intensiv dressurtræning

3 snilde tricks til at bakke

Kørelæreren, Boe Nielsen, der ejer Tveens Køreskole i Slangerup tæt på Frederikssund, har tre snilde tricks i ærmet. De kan få stort set enhver til at finde ud af at bakke vellykket med en trailer, hvis bare man øver sig lidt på det.

  1. Lav for Guds skyld små bevægelser på rattet og hold farten helt nede – ellers går det 100 % sikkert galt, hvis du er urutineret.
  2. Lad være med at kigge forvirret rundt til højre og venstre for at forsøge at overskue hele situationen, når du bakker. Brug dine to sidespejle og hold dig til dem.
  3. Drej hele tiden rattet i samme retning som den vej, traileren peger. Så er du sikker på at holde den lige bagved dig.

Lad os gå lidt i dybden med hvert punkt.

1. Små bevægelser og lav fart

Første tip: Lav bittesmå bevægelser på rattet og hold farten helt nede, når du bakker. At forhaste noget er den sikre vej til et mislykket forsøg. Så: Når du beslutter dig for at gøre noget – for eksempel at dreje rettet til højre eller til venstre – så gør det roligt. Det gælder også, selvom du måske inderst inde stresser lidt over, at traileren er ved at “køre galt” for dig. Stop hele vogntoget op, tag en dyb indånding og tænk over, hvad du nu skal gøre, og gør det så ganske forsigtigt. Det er ikke nogen synd at give sig god tid. Slet ikke. Og slet ikke, hvis du har en hest bagi. Det handler allermest om at give sig god tid på speederen og ikke lave alt for store bevægelser på rattet.

2. Hold blikket i sidespejlene

Andet tip: Fordi man ikke kan kigge henover en hestetrailer, er man mere eller mindre tvunget til at bruge sine sidespejle, når man skal bakke. Men det skal du ikke være ked af, for det er faktisk det bedste at gøre. Begynder du at ville overskue hele situationen omkring traileren, måske i forsøget på at have overblik over alle vinkler, så står du helt af. Du vil alligevel aldrig kunne se det hele. Hold dig derfor til dine sidespejle, men løft selvfølgelig hovedet engang imellem for at se, at der ikke kommer nogen kørende bag dig eller imod dig.

3. Drej rattet samme vej som traileren

Tredje tip: Drop den evigt forvirrende tanke om, at du skal dreje modsat af, hvad du ville gøre uden en trailer bagpå. For ja, du skal dreje modsat, men det kan være svært at få hjerne og hænder på rattet til at arbejde sammen, hvis det er dén sætning, du sætter på repeat i dit hoved. Det er simpelthen for ulogisk for hjernen.

I stedet bør du sige til dig selv: “Jeg skal dreje rattet forsigtigt i samme retning som den vej, jeg kan se i mine bakspejle, at trailer peger”. Det betyder, at så snart du kan se i et af dine spejle, at nu begynder traileren at pege mod højre eller mod venstre, så skal du forsigtigt dreje rattet den samme vej (en kvart til en halv omgang) og forsigtigt træde på speederen. På den måde vil du hele tiden kunne holde traileren lige bag dig.

Hvis traileren pludselig peger rigtig meget i den ene retning, skal du dreje rattet hele vejen i bund i samme retning som traileren, imens du langsomt træder på speederen. Så skulle traileren gerne rette sig op. Gør den ikke det, så er skaden sket, og du må køre lidt frem for at forsøge igen. Med øvelse skal du nok blive god.

Hvis du skal bakke rundt om noget

Men hvad så, hvis du skal bakke rundt om noget? Jo, så skal du gøre det samme, men også have øje for trailerens baghjul. Igen gælder det nemlig, at du ikke skal forsøge at overskue hele situationen, men bare fokusere på det vigtigste: at du ikke kører ind i det, du skal bakke rundt om.

Lad os antage, at du skal bakke til højre rundt om et skarpt hjørne på en bygning. Det kunne for eksempel være et ridehus eller din stald. Prøv at dele seancen op i tre faser:

Fase 1: Giv traileren en knæk ved at dreje rattet en halv omgang til venstre. Når du har fået et lille knæk i traileren, skal du dreje rettet tilbage på plads (lige).
Fase 2: Få traileren rundt om hjørnet ved at dreje rattet skiftevis lidt til højre og tilbage på plads. Lad være med at dreje rattet til venstre overhovedet.
Fase 3: Nu er du kommet rundt om hjørnet og skal rette traileren lige. Det gør du ved at dreje rattet til venstre, ind til trailerens baghjul står parallelt med den bygning, du er bakket rundt om. Vær særligt opmærksom på, at traileren ikke pludselig drejer helt ind imod bygningen. I så fald skal du dreje skarpt til højre igen og træde forsigtigt på speederen ind til traileren “går fri” og igen holder parallelt med bygningen.

Sådan! Nu kom du rundt.

Det her er, hvad der sker, når man endelig lykkes med at bakke rundt om et hjørne. Se flere trailervideoer på Malgré Touts YouTube-kanal.

Sagkyndig: Trailekørekort burde være obligatorisk, men uden en prøve

Kan det overhovedet betale sig at få et trailerkørekort? Og er det forsvarligt at køre rundt med en trailer uden? Det har vi spurgt den motorsagkyndige hos Nordsjællands Politi, Kim Lauge, om. En tårnhøj, god og garvet politimand, som har været sagkyndig ved både almindelige køreprøver og trailerprøver i over 30 år og deraf også har set lidt af hvert i trafikken.

Helt generelt mener han, at det burde være obligatorisk at have et trailerkørekort, hvis man skal køre med anhænger. Dog ville han ønske, at det ikke krævede en egentlig trailerprøve, men blot en håndfuld timer hos en kørelærer, så man kunne få styr på sikkerheden og på det tekniske som for eksempel at bakke.

Helt personligt, så kunne jeg rigtig godt tænke mig, at det her trailerkørekort, det ikke var en prøve, men bare nogle timer med en kørelærer

Kim Lauge, motorsagkyndig i Nordsjællands Politi, Frederikssund.

Det skyldes ifølge Kim ikke, at en prøve ikke er på sin plads. Men der er bare ikke så stor forskel på, om man kører med 3000 kg. eller med 7000 kg. Den store forskel ligger i den måde, man skal køre på, så snart man har en trailer bag sig.

Læs også: Trailere i trafikken er skyld i flere dødsulykker end højresvingende lastbiler

Hvis man skal køre med dyr, så bør man få kortet

Hvis ikke man kan få det indført, så synes Kim Lauge som minimum, at et trailerkørekort burde være et krav, hvis man skal køre med dyr. En ting er nemlig, at man kan slippe af sted med at køre med et vogntog med en hest i på under 3500 kg. En anden ting er, om man har de nødvendige kompetencer til at give hesten en god og sikker tur og ikke være til fare for sine medtrafikanter, fortæller han.

Jeg synes også, det ville være en rigtig god idé, hvis det altid krævede et trailerkørekort at køre med levende dyr. Når man har en kørelærer siddende ved siden af sig, så lærer man bare nogle ting, som man ellers ikke ville vide

Kim Lauge, motorssagkyndig i Nordsjællands Politi, Frederikssund.

“Så du synes, det kommer ens hest til gavn, at man tager et trailerkørekort?”, spørger vi. “Ja, det gør det da. Særligt i forhold til sikkerheden”, uddyber Kim. Desuden understreger han, at enhver billist ville have godt af at køre med en kørelærer bare en time hvert tiende år. Det ville gøre rigtig meget for sikkerheden ude på vejene – men det er en helt anden snak.

Et trailerkørekort koster de fleste steder i landet omkring 4600 kr. alt inklusiv.

“Havde du haft en hest bagi, så var du kørt!”

Og hvordan gik det så til køreprøven? Jo, jeg – Tina – indrømmer, at jeg pludselig måtte træde lidt hårdt på bremsen, da der i en byzone pludselig blev gult 20-30 meter foran os. Jeg var i tvivl, om det var det rigtige at gøre, men jeg havde heller ikke lyst til at køre over for lyserødt til en køreprøve. Jeg forsøgte at inddrage den sagkyndige i mine tanker, ved lettere underdrivende at udbryde: “Her bliver jeg simpelthen nødt til lige at bremse lidt hårdt”. Og svaret fra ham kom helt, som det skulle: “Det var helt rigtigt gjort i det her tilfælde. Men havde du haft en hest bagi, så var du kørt!” Der blev jeg lige lidt varm om hjertet over, at selv en regelret politimand også kunne se det fra hestenes side. Tak.

Ovenstående understreger, at når man er til trailerprøve, så skal man altså ikke køre, som havde man en hest bagi. Man skal køre ud fra den situation, man er i. Men det kan være rigtig godt at forklare den sagkyndige, at man primært skal bruge kortet til at køre med heste. Det kan nemlig være med til at præge vedkommendes forståelse for, hvorfor du måske alligevel kommer til at køre lidt ekstra forsigtigt – hvilket absolut er bedre end det modsatte.

Spørgsmål fra læserne

Også I læsere har fået mulighed for at komme med spørgsmål til den sagkyndige, Kim Lauge. Her er, hvad han har svaret.

JERES SPØRGSMÅLSAGKYNDIGES SVAR
Må man køre i en andens bil med en andens trailer, når man har trailerkørekort? Også hvis der er en andens hest i?Ja, det må man gerne. Selvfølgelig må du aldrig sætte mere bag på bilen, end den kan trække. Men hvis det er i orden, så må du gerne.
Hvad er den hyppigste fejl, folk begår til en trailerprøve?Det er, at de glemmer at lægge håndbremsen ned, inden de kører – simpelthen. Og så er det at bakke jo svært for folk, men når man først er nået til trailerprøven, så kan man som regel finde ret godt ud af det.
Hvor mange teoretiske spørgsmål bliver der stillet til en trailerprøve?Det er meget forskelligt, men omkring tre – plus-minus.
Hvad er det vigtigste, når man kører trailer med en hest i?Det er at køre stille og roligt. Langsomt, langsomt, langsomt i acceleration og opbremsning. Det er det allervigtigste.

Tilbud på trailerkørekort

Mange af os når dertil på et tidspunkt: Skulle vi ikke bare se at få taget det trailerkørekort? For overstiger vogntogets samlede vægt nu 3500 kg.? Og er det nu også forsvarligt, at du selv kører med din hest – og hvem skal ellers gøre det?
I forbindelse med Hillerød Horse Show kan du få et godt tilbud på trailerkørekort. Køreskolen holder til på stand nummer M10 og U9. Her kan du selvfølgelig stille kørelæreren Boe alle de spørgsmål omkring kørsel med trailer, trailerregler, eventuel køreprøve og så videre, som du overhovedet måtte have på hjerte.

Artiklen er oprindelig bragt i oktober 2020.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce