Jens Trabjerg: Et fælles ansvar for udvikling af ridesporten

Han mener, at alle i ridesporten har et fælles ansvar for at udvikle den, passe på den og holde den interessant. Siden 1980’erne har Jens Trabjerg været en af de toneangivende stævnearrangører i Danmark, og han har i sin tid oplevet en kæmpe udvikling både i forhold til sponsorer, sponsorarbejdet og kravene til stævnearrangører. Vi har spurgt Jens om, hvordan han har oplevet udviklingen i tendenserne på sponsorområdet gennem de snart 30 år, han har arbejdet med det.

Karrieren startede, da Jens, som en naturlig del af sin ansættelse som berider på Vejle Rideklub, stod i spidsen for landsstævner med ryttere fra hele norden. Efterfølgende var han med til at etablere CSIO Denmark, som på det tidspunkt var Danmarks største internationale stævne. I de sidste femten år har han været en del af trekløveret i JBK Horse Shows, som blandt andet afholdte EM i Herning 2013 og World Cup dressur i Odense. Her i 2017 starter i et nyt kapitel som stævnearrangør, hvor Jens sammen med dressurrytter og hestehandler Andreas Helgstrand skal afholde arrangementer under navnet Equitour Aalborg.

BESKRIV DIN FØRSTE OPLEVELSE MED AT SKAFFE SPONSORER?

”Det var i år 2000, hvor jeg var med til at etablere et internationalt stævne på dansk grund i Ikast. Dengang var der ingen kommerciel værdi i stævnerne, og vi satsede – som en af de første arrangører – på hele VIP-området og hospitality-delen. Målet var at give folk en -oplevelse i VIP-området, og den primære indtægt kom fra små sponsorater, vi havde skaffet som ren goodwillstøtte fra vores netværk i rideverdenen. Dengang var der ingen uden for ridesporten, der havde interesse for den. Der var ikke tradition for, at arrangørerne forsøgte at give sponsorerne noget for pengene, man blev ikke stillet til ansvar, og dengang var der ingen professionelle marketingsfolk, der beregnede udbyttet af et sponsorat. Et navn på sponsorlisten var gevinsten.”

HVORDAN HAR TENDENSEN UDVIKLET SIG I DEN TID, HVOR DU HAR VÆRET MED TIL AT ARRANGERE STÆVNER?

”De første store forandringer oplevede jeg, da JBK Horse Shows rykkede ind i Odense Congress Center i 2007. Det var et helt anderledes og unikt setup, og interessen for at sponsorere og være en del af det var enorm. Omsætningen i hestesektoren var steget løbende, og den generelle økonomiske udvikling toppede også i de år. Setuppet i arenaen havde en større kommerciel værdi, TV ville være med, og hallen var fyldt med folk. Man var mere opmærksom på vigtigheden af at være synlig, men vi arbejdede stadig ikke målrettet med tal, når vi skulle promovere vores arrangement for potentielle sponsorer. Det startede først for alvor i efteråret 2010, hvor JBK Horse Shows blev tildelt værtskabet for EM i dressur, springning og paradressur i Herning til afholdelse i 2013. Her skulle vi ud og skaffe over 20 millioner kroner fra sponsorer samt hospitality- og VIP-salg.”

”I forbindelse EM og vores samarbejde med blandt andet det offentlige, bliver vi opmærksomme på tal, som vi slet ikke har brugt før. Der blev igangsat dybdegående undersøgelser, så det kunne dokumenteres, hvad de offentlige midler blev brugt til. Vi havde stadig goodwillsponsorer fra ridesporten, der ikke krævede data, men når vi søgte midler uden for sporten, var det noget helt andet. Generelt steg kravene ved denne event til antal TV-timer, synlighed på livestream, antal tilskuere og viden om, hvad folk køber på standområdet med mere. Andelen af dem, der ser professionelt på sponsorater, steg også ved EM. Det betød, at vi blev tvunget til også selv at blive mere professionelle. I 2007 var der blot et par stævner som vores i Odense, men efter 2013 kom der langt flere, og vi måtte videreudvikle vores koncept på alle parametre for at følge med.”

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce