Annonce

Øvelser til at styrke din hests bagpart

Uanset hvilken del af ridesporten, du dyrker, kan hesten have godt af at udvikle en stærkere krop. Her er styrkeøvelser til dens mavemuskler. Det kan være fordi hestens træning har lagt mere vægt på bestemte bevægelser end andre, fordi hesten har haft en skade, der svækkede en del af kroppen, eller fordi du har planlagt at konkurrere på et højere niveau eller i en anden disciplin. Her skal det handle om en række øvelser, der kan hjælpe dig med at styrke din hests bagpart.

Annonce

Alle øvelser bygger på tanker af Dr. Renaud Léguillette, Calgary, formand for Sports Equine Medicine fra Calgary Universitet.

Læs også: Øvelser til at styrke din hests forpart

Tilbagetrædning

“Når en hest bakker, er dens bagben mere inde under kroppen end normalt, og de bærer det meste af hesten og rytterens vægt, så det kan være en meget god styrkeøvelse,” siger Dr. Léguillette.

Hvis din hest er ved at komme sig efter en skade, er det bedst at gøre dette fra jorden. Stå ved siden af din hest og bed den om at bakke. Det gør du ved at få den til at følge en godbid og presse mod dens bryst med din hånd mens du lægger vægt i den snor, du holder hesten i.

At bakke med rytter på ryggen kræver mere styrke. Hvis din hest er modvillig i øvelsen, så prøv et alternativ, hvor man bakker få skridt, så fremad få skridt, og så tilbage igen. Hold øje med, om hesten har tendens til at svinge til den ene eller den anden side. Dette kan indikerer smerte eller svaghed i den ene side.

Når din hest og dig er komfortable ved at bakke, kan du forsøge dig med at bakke gennem en L-formet bane lavet af enten cavalettier eller bomme. Bak den ene vej, og så vend din hest og bak den anden vej. Dette vil ikke kun hjælpe med at udvikle musklerne, men også koordination.

Ride op ad bakke

Ligesom at vi i artiklen med øvelser til hestens forpart fortæller om de positive effekter ved at ride ned ad bakke, er der altså også fordele ved at ride op ad bakke. At ride ned ad bakke styrker nemlig hestens bagpart, siger Dr. Léguillette. For at gå op af en stigning i hvilken som helst fart, må hesten have benene længere ind under kroppen og bruge dem til at skubbe sig fremad og opad. Dette styrker musklerne. “Fremdriften sidder i bagbenene, så det at styrke dem er hvad de fleste mennesker fokuserer på,” tilføjer han.

Annonce

Igen er din opstilling som rytter vigtig for, at dette kan fungere. Du skal være stabil, men læne dig fremad. Ved stejle bakker er det måske at foretrække at sidde i let sæde, med al din vægt i stigbøjlerne, så du ikke hindrer hesten i at bevæge bagbenene.

Nogle heste er tilbøjelige til at sætte farten op, når det går op ad bakke, hvilket kan være et problem, hvis den er ved at komme sig efter en skade. Hvis det sker, kan små cirkler på flad grund i stedet hjælpe til at gøre hesten rolig, og du kan så forsøge dig på bakken igen. Hav dog i mente, at hvis hesten sætter farten op eller forsøger at hoppe op ad bakken, kan det også være et tegn på, at den føler smerte. Prøv da med en lidt mindre stejl bakke og se, om hesten er roligere og mere komfortabel her.

Artiklen er oprindeligt bragt i marts 2018.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce