Annonce

Fordele og ulemper: Bør man ride, når man er gravid?

“Ryttere oplever mere ukomplicerede fødsler.” Har du hørt det, så kan der faktisk være noget om det. Sundhedsstyrelsen skriver, at fysisk aktive gravide har færre komplikationer under fødslen end mindre aktive kvinder og anbefaler generelt, at fysisk aktive kvinder fortsætter med at være aktive under graviditeten, hvis de føler sig godt tilpas med det.

Men er det nu også helt forsvarligt at sætte sig op på hesteryg med en babybule på slæb? Vi skiller fordelene fra ulemperne og giver plads til holdninger både for og imod. Til sidst giver vi dig en oversigt, som viser, hvornår du i et lægefagligt perspektiv kan forsvare at sætte dig op.

Ulemper: Kan være farligt og smertefuldt

Lad os lægge ud med, hvilke ulemper, der kan forbindes med at have med heste at gøre, når man som menneske bærer rundt på et foster. Det handler mest af alt om sikkerhedsrisikoen og om de smerter, den gravide kan være udsat for.

Ridning og omgangen med heste udgør altid en risiko

Det kommer nok ikke som nogen overraskelse, at langt de fleste læger og fysioterapeuter anbefaler, at man ikke rider under sin graviditet. Ifølge Sundhedsstyrelsen og Alt for børn (Netdoktor) skyldes det ganske enkelt, at ridning er en farlig sportsgren, hvor risikoen for fald, spark og slag er stor. Det gælder unægteligt også, selvom man har med en gammel, rutineret hest at gøre. Der vil altid være en risiko for, at der sker noget uforudsigeligt og voldsomt, når man omgås eller sidder på en hest.

Sundhedsstyrelsen anbefaler generelt, at man undgår “kontaktsport og holdsport, hvor der er risiko for sammenløb med med- og/eller modspiller frarådes, da der er stor risiko for uventede stød. Samtidig frarådes skiløb og ridning, da styrt kan medføre store skader.”

Vejrtrækningen forværres

Hvis man vælger at ride, så skal man være klar over, at især konditionen og din styrke bliver udfordret. Det sker, fordi din vejrtrækning bliver dårligere. Den voksende livmoder presser mellemgulvet opad mod lungerne, hvilket betyder, at lungerne ikke kan udvides lige så meget som ellers. 

Ligamentsmerter

Derudover er ligamentsmerter også et problem for mange gravide ryttere. Ligamenterne er de små bånd, der sørger for, at livmoderen holdes på plads. De sidder i lyskeområdet, altså nederst på maven og ud mod hofterne. Igennem en graviditet vokser livmoderen rigtig meget. Den går fra at være på størrelse med en mandarin, som ligger gemt under dit skamben, til at være så stor, at toppen af den når helt op til dine ribben.

De små ligamenter skal strække sig så meget, at de fortsat kan udføre deres arbejde i forhold til at holde livmoderen på plads. Man kan sammenligne ligamenterne med køkkenelastikker. I takt med at livmoderen vokser skal “køkkenelastikkerne” strækkes helt ud. Det er når ligamenterne strækkes og vokser med op, at smerterne opstår. 

Fordele: Gør kroppen stærk og gavner psyken

Når det så er sagt, så ved vi jo også godt, at det er rigtig svært at holde sig i skindet. Tænk engang: Ni måneder, hvor man skal undvære den vidunderlige følelse af at sidde på sin hest! Hvis du er gravid eller på vej til at blive det, så kan du glæde dig over de nedenstående fordele som kan være med til at forsvare, at du fortsat kan have med heste at gøre i et eller anden omfang, ind til den lille er kommet til verden. Vi opfodrer dog kraftigt til, at du tager spørgsmålet om sikkerhed grundigt op til overvejelse.

Vigtigt at holde sig fysisk aktiv

Som Sundhedsstyrelsen påpeger det, er det vigtigt at være fysisk aktiv, når man er gravid. Dog er det heller ikke en god idé at presse sig selv for hårdt. Styrelsen fraråder gravide at dyrke høj intensiv motion, hvor kredsløbet presses meget. Du skal med andre ord ikke træne op til et marathon med et kommende barn i maven, men du må rigtig gerne lave mere moderate aktiviteter som eksempelvis let løb, cykling, spinning, svømning, aerobic og gode gåture. Som udgangspunkt passer ridning også godt ind i denne kategori. Det er kun sikkerheden, der er med til at fjerne ridningen fra listen over anbefalede sportsaktiviteter.

Giver stærke bækkenbundsmuskler

Når du rider som gravid, får du trænet de mave- og bækkenbundsmuskler, som mange læger og fysioterapeuter gerne vil have, du skal træne. Det er nemlig præcis de muskler, du får du brug for, når du skal bringe et barn til verden. Så jo længere tid, du kan forsvare at sætte dig op på en hest og måske bare skridte lidt, jo bedre kan du holde din krop i gang, inden musklerne i bækkenmunden skal bestå den helt store prøve. Når du ikke længere føler, det forsvarligt at ride, kan du i stedet lave knibeøvelser derhjemme, som holder muskelstyrken ved lige.

Forebygger forhøjet blodtryk, sukkersyge og svangerskabsforgiftning

Ligesom det er tilfældet, når man ikke er gravid, så fremmer motion et sundt blodtryk. Når man bliver gravid, så falder blodtrykket, og halvt inde i graviditeten stiger det igen. Men desværre sker det også for nogen, at blodtrykket løber helt løbsk. Derfor er det vigtigt at forebygge forhøjet blodtryk ved at dyrke lidt motion. Ved forhøjet blodtryk er der desuden risiko for at udvikle svangerskabsforgiftning.

Det samme gælder sukkersyge, som skyldes en ændret sukkeromsætning hos den gravide. Det er delvist forårsaget af moderkagens hormonproduktion. Du forebygger bedst ved at spise sundt og motionere let. Det kan du gøre gennem let ridning på din hest, og/eller ved at gå et par gode ture rundt i stalden.

Minimerer risikoen for overvægt hos barnet

Også dit kommende barn kan få gavn af, at man som gravid dyrket let motion. Ved aktiv bevægelse forhindrer du nemlig ikke kun dig selv i at tage for meget på hen over graviditeten, det minimerer også risikoen for, at du føder et overvægtigt barn. Studier viser desuden, at chancen for at føde et undervægtigt barn er uændret, selvom den gravide dyrker motion. Så du skal slet ikke være bange for, at motionen skader barnets udvikling.

Øger den psykiske sundhed

De psykiske fordele er mindst lige så bemærkelsesværdige og dækker meget bredt. For det første giver blid motion mere energi, hvilket kan give dig større overskud og i sidste ende et bedre humør under din graviditet. Det giver dig en bedre nattesøvn, fordi du bruger dig fysisk og har fået frisk luft i løbet af dagen. Alt dette er med til at nedsætte risikoen for, at du udvikler en fødselsdepression.

Guide: Ridning under graviditeten

Her er redaktionens forslag til, hvordan du kan tilgå ridningen under din graviditet. Dog anbefaler vi på det kraftigste, at du forinden har talt med din læge eller din fysioterapeut om det.

Første trimester: Rid, men pas på dig selv

I den første tredjedel af din graviditet er fosteret beskyttet af knoglerne omkring dit bækken. Derfor er der forholdsvis lav chance for, at dit kommende barn kommer noget til, hvis du falder af. Til gengæld er det (som altid) rigtig vigtigt, at du bærer ridehjelm og generelt passer på dine lemmer. Det kan nemlig skade fosteret, hvis du skulle blive udsat for at komme i narkose.

Andet trimester: Nøjes med at skridte

Når du er nået ind i anden tredjedel af din graviditet, er din krop virkelig på overarbejde, og der sker ting, som alt sammen påvirker din stabilitet i sadlen. Din baby er blevet større og dine led omkring bækkenet løsner sig. Det betyder, at din balance – og ikke mindst din styrke – forringes, og du har større chance for at falde af. Derfor bør du nøjes med at skridte.

Tredje trimester: Tid til at drosle ned

Det er i tiden omkring sidste tredjedel af graviditeten, at de fleste holder pause fra ridningen. Du er blevet tungere og endnu mindre mobil og har helt sikkert kun fået sværere ved at holde balancen. Samtidigt er din baby vokset endnu mere. Det øger chancen for at dit barn kommer til skade, hvis du falder af eller oplever et slag omkring maven. Derfor bør du nu begynde at drosle ned – hvis du altså ikke allerede har gjort det.

Et par eksempler

Om du vil ride eller ej under din graviditet, og hvor længe du vil gøre det, er én ud af de mange beslutninger, du vil være nødt til at tage resten af dit liv for at beskytte dit barn.

Dog har vi ikke kunnet dy os for at finde et par gode eksempler på, at ridning som gravid kan lade sig gøre med de risici, der nu engang følger med. Se bare de ryttere her, som nærmest har lært deres børn at ride, før de overhovedet er kommet til verden.

Læs også: Til forældre: 4 vigtige grunde til, at du bør lade dit barn gå til ridning

Kilder: Sundhedsstyrelsen.dk: Gravide. Altombørn.dk (Netdoktor): Må jeg ride under graviditeten?. Gravid.dk: Ligamentsmerter under graviditet. Sunhed.dk: Svangerskabsforgiftning. Fysio.dk: Graviditet og bækkensmerter.

Relaterede tags

Lignende artikler

Kategorier

Advertisment

Instagram