Diana Wahls 4 flotteste fototeknikker

Kan du lide at tage billeder, at være kreativ med hestene og at lege med lys og farver? Så er det bare om at komme ind på Instagram og følge tyske Diana Wahl. Hun lever af at tage billeder i hele Europa, både for private hesteelskere og for store brands inden for hesteindustrien. Således er hun synonym for blandt andre Horseware og Schockemöle Sports, men bestemt også for en række anderledes og helt unikke fototeknikker og -temaer. Derudover deler hun flittigt ud af sin viden til andre fotografer på sit website og giver selvfølgelig de bedste tips og tricks til sine følgere på Instagram. Her kan du høre hendes svar, da vi beder hende fortælle om teknikken bag fire af hendes flotteste fotoshoots.

LÆS OGSÅ: 10 grunde til at ridesporten er verdens bedste hobby og livsstil

Om Diana
Fra Facebook-side til fotograf

”Da jeg var en lille pige – måske 1 eller to år gammel – tog mine forældre mig med ud til en lille pony. Jeg tror, det var dér, jeg blev ’inficeret med hestevirus’, hvis man kan sige det sådan. Min mor og min tante var ryttere, så jeg fik mulighed for at få rideundervisning allerede, da jeg var fire år gammel.”

“For ti år siden besluttede min mor og jeg os så for at købe vores egen hest sammen. Hun hedder Wolke – som betyder ’sky’ på tysk – og vi købt hende primært for at kunne ride dressurkonkurrencer. Men efter nogle år indså vi, at Wolke ikke bryder sig om at gå konkurrencer. Til gengæld er hun en fantastisk ’shooting star’, der virkelig ved, hvordan hun skal posere foran et kamera uanset, hvor vi er. Derfor oprettede jeg en Facebook-side om Wolkes liv. Det blev startskuddet til det med at fotografere, for jeg skulle have gode billeder til Facebook-siden. Et par år efter var Wolkes liv dog ikke så interessant for andre at høre om, og derfor begyndte jeg også at fotografere andre heste – og det blev så begyndelsen på min fotokarriere.”

Diana understreger, at hun altså ikke er uddannet fotograf, men at interessen for at tage billeder altid har været der. Faktisk rendte hun allerede rundt med et kamera som 8-årig og fik hurtigt et ret indgående kendskab til, hvordan man tog gode billeder. Med andre ord kan mans sagtens gå tidligt i gang og få noget ud af det senere i livet.

Gode billeder bliver taget af kameraet – ikke i Photoshop

”Når jeg arbejder i mit studie, er det vigtigt for mig at gøre alt, hvad jeg kan, for at lyset og skyggerne bliver så perfekte som muligt. På den måde opnår jeg det bedste resultat, og det mindsker den efterfølgende tid, jeg skal bruge på at redigere. Det er bare lettere at bruge lidt ekstra tid på styling og detaljer, imens man fotograferer, end det er at skulle redigere en hel masse på hvert eneste fotografi i Photoshop bagefter. Gode billeder bliver taget af kameraet – Photoshop skal bare pifte dem lidt op.”

Følg Diana Wahl op Instagram: @dianawahl_photography

Foto: Diana Wahl Photography.

Man skal ikke bare gøre det samme som alle andre

“Jeg gør virkelig meget ud af at arbejde på idéer og ud fra temaer, som er personligt interessante for mig – ellers ville jeg ikke kunne putte så meget lidenskab ind i mine projekter. Det er vigtigt at skabe et rum med den rette inspiration og det rette udtryk til at kunne inspirere, men det er heller ikke særlig klogt at vente på den perfekte, unikke idé, som skiller sig ud, blot ved at følge alle de dygtige hestefotografer. I mit tilfælde stoppede jeg med at følge hestefotografer og begyndte i stedet at se på hvad artister, skønhedsfotografer, modefotografer og også et par bilfotografer gør. Nu kan jeg lade mig inspirere af dem, uden at kopiere hele deres idé.”

“Et inspirerende fotografi er som en god madopskrift; du tager én hovedingrediens fra én opskrift, og så skaber noget nyt ud fra den. Det nytter ikke noget, at man bare bruger alle de samme ingredienser som sine konkurrenter; man må lære at bruge sine egne.”

Diana er blandt andre inspireret af modefotograf Helmut Newton og Peter Lindbergh, krigsfotograf Lynsey Addario, bilfotograf Frederick Schlosser, skønheds- og modefotograf Lina Tesch samt studie- og modefotograf Lindsay Adler.

LÆS OGSÅ: Cathrine Laudrup-Dufours selvbiografi udsolgt på få timer 

Dianas 4 flotteste fototeknikker

Sort & hvid

“Mit mål med at lave det her shoot, var at få mere erfaring med at arbejde med en hvid baggrund. Jeg ville gerne bruge en sort og hvid hest for at skabe en flot kontrast. Vi tog det i et ridehus, hvor jeg satte mit mobile studie op. Jeg brugte to blitzlys for at lyse hesten op og to andre til at lyse baggrunden op. Det var vigtigt for, at den hvide farve kunne fremstå helt hvid.”

Dianas tip: Husk altid en ekstra god lyssætning, når du gerne vil arbejde med sorte og hvide farver som kontraster til hinanden.

Foto: Diana Wahl Photography.

Tattoo

“I lang tid havde jeg haft en idé om at kombinere en hest og en person med flotte tattoveringer. I mit hoved var fotografierne faktisk allerede taget, så jeg vidste virkelig, hvad jeg ledte efter. Det lod sig gøre, da jeg sidste år mødte jeg en ven til min assistant. Det blev hurtigt helt tydeligt, at det var hende, jeg havde ledt efter som model. Det var vigtigt for mig at fange tattoveringerne og forholdet mellem hende og hendes hest, så derfor valgte jeg at baggrunden skulle være helt sort for ikke at distrahere. Vi tog billederne i en gammel lade med mit mobile studie. For at få et godt lys satte jeg et blitzlys på hver side af hesten.

Dianas tip: Overvej en sort baggrund, hvis der er elementer ved hesten eller modellen, som du gerne vil fremhæve.

Foto: Diana Wahl Photography.

Bladguld

“Billederne blev taget til min anden glamourøse hestekalender, som udkommer i oktober. Jeg ledte efter hestemennesker som hende på billederne, der er kendt for sit frie arbejde med hestene. Jeg synes, at guldet understreger hestens karakter; at den er brav og har et hjerte af guld!

“Også de her billeder er taget i en ridehal med mit mobile studie. Udover at have blitzlys på hver side af hesten, havde jeg også et foran modellen for at være sikker på, at hendes ansigt ikke blev dækket af skygge.”

Dianas tip: Vær ikke bange for at lyse modellen eller hesten godt op forfra for at undgå generende skygger i deres ansigter.

Foto: Diana Wahl Photography.

Farvet lys

“Billederne blev taget sidste år i november som en del af en fotoworkshop for at vise mine klienter, hvordan lys fungerer. Den bedste måde at forstå, hvordan forskellige lyssætninger fungerer på hesten, er ved at dække lyset til med farvet folie. Og så kan jeg bare godt lide effekten fra det blå og det røde lys. Jeg har også prøvet med andre farver, men kontrasten mellem rød og blå er bare den bedste”.

Dianas tip: Sæt farvet papir eller folie op foran dit lys for at skabe en særlig effekt eller for at lære lyssætningen at kende.

Foto: Diana Wahl Photography.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce