Tragisk ulykke blev afgørende: Borgerforslag kræver fartgrænse på 20 km/t, når bilister passerer heste

En gruppe af det danske hestefolk vækker i disse dage opsigt med et borgerforslag til fordel for vores firbenede venner. De foreslår, at bilister der passerer heste og ryttere med under 5 meters afstand, skal køre max 20 km/t. Borgerforslaget har allerede delt vandende, og her bringer vi et par af argumenterne for og imod. Malgré Tout har blandt andet talt med manden bag forslaget, der selv er berørt at den dødsulykke, som fandt sted for få dage siden, og som lægger endeligt til grund for hans forslag.

Jeg kendte ikke den afdøde, men da det er sket 40 min fra, hvor jeg bor, så er vi selvfølgelig alle berørte. Jeg har både kontaktet politi og kommune. Desværre uden synderlig respons. Ulykken kommer kun 1 måned og 10 dage efter, at jeg har sat flere opslagsdebatter i gang i forskellige hestegrupper på Facebook.

Morten Sørensen, stifter af borgerforslaget.

Læs også: Kender du reglerne for ridning i trafikken? Få dem genopfrisket her

Annonce

Dødsulykke blev den afgørende faktor

Onsdag d. 16. december 2020 blev en 43-årig kvinde og hendes hest ramt af en bil nordøst for Svendborg på Fyn. De skridtede i rabatten. Hesten blev aflivet på stedet. Kvinden døde af sine kvæstelser. Det kunne ifølge Morten Sørensen, der er en af mændene bag borgerforslaget, være undgået.

I borgerforslaget står der: “Ved 20 km/t og foden på bremsen og fokus på rytter og hest, kunne det måske have haft et andet udfald. Vi har desværre ikke fået oplyst hastighed og afstand ved denne ulykke, men alle ved, at jo højre hastighed, jo længere bremselængde og reaktionstid har bilisten.” Derved står den tragiske dødsulykke som det afgørende argument for, at en ændring af loven er nødvendig.

Morten Sørensen fortæller, at han selv har været meget påvirket af ulykken, og at den desværre kom i kølvandet på en debat, han allerede havde forsøgt at sætte i gang længe: debatten om de hårde trafikanters manglende hensyntagen til hestene.

“Jeg kendte ikke den afdøde, men da det er sket 40 min fra, hvor jeg bor, så er vi selvfølgelig alle berørte. Vi er mange ryttere på Fyn, der føler os generet og forbigået. Jeg har både kontaktet politi og kommune for at fortælle om konkrete strækninger på de små landeveje, hvor der ikke vises det lovpligtige hensyn til os på hest. Desværre uden synderlig respons, bortset fra at vi kunne bruge GoPro kamera til at dokumentere og at kommunen ikke havde penge til bedre skiltning om heste på vej. Ulykken kommer kun 1 måned og 10 dage efter, at jeg har sat flere opslagsdebatter i gang i forskellige hestegrupper på Facebook omkring fart når man passerer heste.”

Mortens forklarer yderligere, at der generelt er flere og flere ryttere, der oplever hensynsløs kørsel – ikke kun på Fyn, men overalt i landet. “Jeg har allerede modtaget flere støtte mails fra ryttere, som er direkte taknemmelig for dette initiativ, jeg har taget”, fastslår han.

Det går lovforslaget ud på

Lovforslaget bygger på antagelsen om, at reglerne som de er nu, i for høj grad lader det op til bilisterne selv at vurdere, hvad der er en passende afstand og hastighed, når en hest og rytter skal passeres.

Det handler om Færdselslovens paragraf 41, hvor der blandt andet står:

Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed: 11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen.

Morten Sørensen og de øvrige hestemennesker, der har startet borgerforslaget mener, at det ikke bør være op til bilisterne selv at afgøre, hvor hurtigt de skal passere en hest på vejen, der er under 5 meter fra dem. Der er ganske enkelt for få mennesker, der ved hvor stor betydning hastighed og afstand har, når man passerer en hest.

ride i trafikken
Som loven er nu, gælder et menneske, der trækker med en hest, også som en hård trafikant. Foto: Malgré Tout.

“Vi rider ugentlig mange ture og oplever helt håbløs kørsel og hastigheder fra bilister, som fejlagtigt tror, at fordi hesten rider inde i rabatten, så sker der jo ikke noget ved at passere med 1,5-3 meter med 50-80 km/t”, lyder argumentationen i borgerforslaget.

Da vi taler med Morten giver han tydeligt udtryk for at synes, at Færdselsloven er forældet. Derfor mener han, at der bør være mere faste rammer for afstand og hastigheder, når det handler om at passere heste på vejen. “Jeg har også tænk mig at kontakte Dansk Kørelærer-Union for at få dem til at ændre deres materiale omkring at køre forbi heste på vej. Det er alles ansvar, og vi bliver nødt til at gøre noget – ellers gentager denne tragiske ulykke sig”, afslutter han.

Borgerforslaget blev startet d. 21. december 2020 og bliver kun godkendt til at blive behandlet i Folketinget, hvis det opnår 50.000 underskrifter inden d. 19. juni 2021. I skrivende stund har det opnået over 3400 underskrifter. Du finder et link til forslaget til sidst i artiklen.

Læs også: Har du styr på reglerne for ridning i mørke?

Annonce

Delte meninger

Debatten om forslaget florerer rundt omkring på Facebook. Malgré Tout har gået et par af diskussionerne igennem for at forsøge at danne et overblik. Her ser vi to tendenser: Mens nogle mener, at ryttere blot bør ride ind til siden, når der kommer en bil, mener andre, at det sjældent er en mulighed, og at bilisterne har mindst lige så stort et ansvar for sikkerheden som rytterne.

Forslaget har desuden pustet liv i diskussionen om, hvorvidt en hest bør forstås som en hård trafikant (som det er tilfældet i lovgivningen, som den er nu), eller om den bør ses som en blød én af slagsen. Dilemmaet er, at heste på den ene side er store dyr, der kan forvolde meget skade på en cykelsti eller et fortov, og på den anden side er de levende dyr, som mange mener er mere sårbar end andre hårde trafikanter.

“Personligt synes jeg, 20 km/t er at stramme den. Men beder man om det, kunne man håbe, at den så ender i midten på for eksempel 50 eller 60 km/t – eller endnu bedre at heste måske måtte ride på cykelstierne”.

Majbrit Lauritsen, støtte af borgerforslaget.
barn rider på vej
Særligt når det gælder børn til hest i trafikken er mange overbevist om, at der bør være tale om en blød trafikant fremfor en hård. Det er Malgré Touts erfaring på baggrund af at have fulgt debatten. Foto: Malgré Tout.

“20 km/t er at stramme den”

Malgré Tout har talt med en rytter, Majbrit Lauritsen, der grundlæggende er positivt over for borgerforslaget, og som har skrevet under. Dog synes hun, at en hastighedsgrænse på kun 20 km/t kan virke en smule urealistisk set med andre end en rytters øjne.

“Personligt synes jeg, 20 km/t er at stramme den. Men beder man om det, kunne man håbe, at den så ender i midten på for eksempel 50 eller 60 km/t – eller endnu bedre at heste måske måtte ride på cykelstierne. Måske kunne debatten også medvirke til, at folk blev mindre udvidende, da jeg ofte oplever bilister, der ikke ved, hvordan de skal reagere, når de møder heste i trafikken”, fortæller hun.

Dermed er det tydeligvis en udbredt mening, at det i lige så høj grad er bilisterne selv, der har et ansvar for sikkerheden, som det er rytterne. Problemet er i følge Morten Sørensen blot, at bilisterne ikke selv er klar over, hvordan de tager dette ansvar, og derfor er der brug for regler på området; regler som skal bidrage til, at ulykker som den, der skete d. 16. december på Fyn, ikke gentager sig.

.

Annonce

.

Læs også: Trailere i trafikken er skyld i flere dødsulykker end højresvingende lastbiler

Opdateret d. 19. januar 2021 kl. 09.25.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce