Man skulle tro, at gårdspladsen i en stald eller parkeringspladsen til et stævne altid var fyldt op med store, stærke firehjulstrækkere med masser af hestekræfter. Men sådan er det sjældent. Prøv bare at lægge mærke til, hvor mange af de søde små Toyota Aygo’er, Citroën C1’ere, Volkswagen Up’er og des lige, der har måttet lade livet for en tilværelse som beskidt og staldlugtende hestebil. De er ultraøkonomiske, og så fylder de ikke meget på en trængt gårdsplads. Måske har du endda én selv?

Her på redaktionen forestiller vi os, at historien bag minibilernes hesteskæbne ofte lyder sådan her:

Du har overtalt din mand eller kæreste til at have hest. Og med en hest følger jo ofte en hel del mere; for eksempel en trailer og en bil, der kan trække den. Og når man tænker på, hvor mange tudser en hest ellers kræver, så er det ikke underligt, at økonomien kun tillader model mini som bil nummer to. Hertil er kravet fra din partner, at han skal have lov til at køre i den store “mandebil” til hverdag, når du altså ikke lige skal afsted til træning eller stævne med trailer og hest på slæb. Deal! Det fede for dig er nemlig, at du har en lækker og ren bil at vise frem til de andre på stævnepladsen. Og til hverdag kan du så køre rund i din lille, tøsede hestebil, som du (næsten) kan gøre med, hvad du vil. Det har du i hvert fald besluttet, at du kan.

Mon du kender dén historie – eller én der ligner? Og hvad synes du, er den største fordel ved at have en lille bil med rundt i det danske hesteland?

Hestbilens blå bog

ALDER: Har som regel et par år på bagen. Ofte erhvervet som brugtbil, så den kan tilrodes og smøres ind i mudder, strøelse og hestepærer med mindre dårlig samvittighed.

KÆLENAVN: Mødding

FØDESTED: Født på lige fod med andre biler på en fabrik, uvidende om dens skæbne.

SKÆBNE: En tilværelse som gummistøvlelugtende rytter- og udstyrstransportør eller halmfyldt opbevaringskasse.

STØRSTE OPNÅELSE: Har fragtet to stævneryttere, udstyr til to heste, en balle miniwrap og en stor frokostkurv fra stalden til stævnepladsen yderst billigt og på rekordtid.

3 TING, DEN VILLE TAGE MED PÅ EN ØDE Ø: En støvsuger, tekstilrens og en duftfrisker.

DENS HØJESTE ØNSKE: At prøve, hvordan det er at leve bare én dag som “almindelig” bil

HVOR DEN SER SIG SELV OM 10 ÅR: Allerhelst som en smart lille bybil, men ender jo nok på en skrotplads et sted i Udkanstdanmark.

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.