Vi nærmer os for alvor den tid på året, hvor reflekserne skal frem og batterierne i lysvesten skal tjekkes. Og selvom nettet bugner med artikler om refleksudstyr, gør det ikke noget, at vi liiiige genopfrisker reglerne for sikker ridning i mørket igen. Til at hjælpe os med at få styr på reglerne, har vi talt med Rådet for Sikker Trafik og sammen med dem lavet en guideline, som vi mener, bør ligge på alle rytteres rygrad. Har du for eksempel helt tjek på, hvor meget udstyr færdselsloven kræver? Og på hvor mange meters afstand, man skal kunne se det? Det er vigtigt viden, som i sidste ende kan være med til at reducere rideulykker.

En del ulykker med heste og ryttere kunne være undgået, hvis der generelt var større viden om heste i trafikken. For eksempel er der mange bilister, der mener, at heste hører til på fortorvet eller cykelstien. Men det passer ikke. En hest defineres nemlig ifølge færdselslovens § 2, stk. 10 som et køretøj i trafikken. Dette betyder, at man faktisk ikke må ride på hverken cykelstier, gangstier eller fortov. Og dette gælder uanset om det er lyst eller mørkt. Men har du helt styr på, hvor meget udstyr, du skal have på? Hvis ikke, så læs her:

Lovpligtigt udstyr i mørke:

I følge Færdselsloven skal du have en lygte på venstre ben. Lygten skal lyse hvidt fremad, rødt bagud, og være synlig på mindst 150 m afstand. Og det er i virkeligheden ikke særlig meget. Til sammenligning skal en cykellygte være synlig på 300 meters afstand. Det er en rigtig god idé at gøre dig selv og hesten endnu mere synlig ved at bruge en kraftig lygte og selv tage refleks- eller diodevest på, og give hesten et dækken på i en pangfarve, gerne med påsyede refleksbånd. Hesten skal i følge loven have refleksbånd på alle fire ben, og de skal være mindst fem cm. brede.

Rådet for Sikker Trafik anbefaler, at du bruger refleksvest, selvom det ikke er lovpligtigt, når du rider efter mørkets frembrud. Og det gør de nemlig fordi, det ellers kan være meget svært for bilisterne at se dig på vejen. Med refleksvest kan du ses på meget lang afstand.

Derudover anbefales det, at du følger disse regler for sikker ridning i mørket:

  • Rid i højre side af vejen, medmindre der er en særskilt ridesti
  • Du må ikke ride på cykel- og gangstier
  • Husk altid din ridehjelm
  • Rid én og én. Kun, hvis I er mange, skal I ride to og to
  • Rid aldrig for løse tøjler
  • En ung og urolig hest bør følges med en erfaren og rolig hest. Den erfarne hest bør gå tættest på trafikken
  • Giv tegn i god tid, så andre er forberedte på, hvad du vil gøre
  • Kryds vejen samtidig og hold samling på gruppen. Lad aldrig heste vente på hinanden på hver sin side af vejen. Heste er flokdyr, og en ventende hest kan finde på at løbe efter de heste, der allerede er kommet over vejen
  • Kryds altid vejen, hvor der er godt overblik
  • Hvis en cyklist ønsker at overhale, så tag ned i skridt.
  • Det er forbudt at benytte håndholdt mobiltelefon, når du rider i trafikken.

Bøn til bilister

Noget, som vi ryttere kan blive bedre til er at sprede vigtig viden om, hvordan bilister skal passere heste i trafikken. For jo mere kendskab bilisterne har til hestene i trafikken, jo mere kan vi reducere antallet af ulykker. Heste er nemlig flugtdyr og har en meget hurtigt reaktionsevne, og de kan ændre både retning og tempo på under et sekund. Med træning kan dette instinkt mindskes, men det kan aldrig trænes helt væk. Det betyder, at selv den roligste hest kan blive skræmt af en dyttende bil, en larmende lastbil eller et køretøj, der pludselig dukker op.

Hvis man møder en hest i trafikken, er det derfor en god ide, at:

  • Sænke farten
  • Holde god afstand til hesten
  • Være opmærksom på både hest og rytter, når du passerer
  • Køre stille og roligt forbi. Lad for guds skyld være med at dytte.
  • Hvis rytteren vinker/gør tegn, er det for at få dig til at sænke farten eller stoppe
  • Er du cyklist? Så giv lyd (med stemmen – ikke ringklokken), så hesten opdager dig, før du overhaler

Så pas på jer selv og hinanden derude i efterårsmørket. Så er sandsynligheden for at det bliver en god oplevelse for dig og din hest at færdes i trafikken nemlig meget større.

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.