Annoncørbetalt indhold | Equsana

En del hesteejere er i denne tid splittede omkring spørgsmålet om sommergræs. Især nu, hvor Danmark langsomt er ved at åbne op igen, vil sommeren sandsynligvis byde på muligheden for at starte stævner på ny. Noget, som mange af os har set frem til. Det fik os til at tænke over et dilemma, vi har set blive adresseret i flere grupper på Facebook: Hvad gør man, hvis man vil starte stævner, men også vil give sin hest den luksus at nyde det lækre græs døgnet rundt her i sommermånederne? Udelukker det ene det andet? Det har vi sat os for at finde svaret på i denne artikel.

Et par tommelfingerregler

Der er flere faktorer, du skal tage hensyn til – herunder alder og brug af hesten, kvalitet af græsset, årstid, foldtid osv. – når det mest optimale foderprogram skal tilrettelægges for din hest i sommerperioden. Alligevel er her et par gode tommelfingerregler:

Forvent, at din hest vil tage på

Heste er født med en udpræget overlevelsesstrategi, der gør, at de vil spise, når der er føde til rådighed. Denne naturlige tilbøjelighed betyder samtidigt, at de fleste heste vil øge deres huld så meget som muligt, da de under vildtlevende forhold forbereder sig på vinteren, hvor føden er knap. Det betyder, at mange heste vil vom, fordi de simpelthen indtager mere af det kalorierige græs, end de reelt har brug for. Det er derfor ikke unormalt, at gjorden skal spændes et par huller løsere og du skal spænde dine bøjler lidt ned for at nå omkring maven med schenklerne.  

Forvent, at den er mere ‘flad’

Når hesten spiser græs, nedbrydes græsset i maven og bliver til blandt andet sukkerstoffer, som optages i blodet. Det er stofskiftets opgave at nedbryde føde i maven. Især forårsgræs har et højt sukkerindhold, fordi temperaturerne svinger så meget. Så her kommer stofskiftet for alvor på arbejde. 

Det betyder samtidigt, at blodsukkeret vil stige og falde en del. Resultatet af dette er, at din hest godt kan virke ‘lidt mat i koderne’ og sløv, ligesom når du har spist en stor flødekage og efterfølgende har behov for at lægge dig lidt.

Start derfor din træning forsigtig op eller giv hesten en ædepause, hvor den kan slappe af en time før, i rider. Sørg for at ride kortere intensive træningspas en lange og seje, og suppler gerne med elektrolytter, hvis den har svedt.

Forvent, at den taber sig sidst i sommerperioden

Generelt er græsningstiden omvendt proportional med kvaliteten og mængden af græsfoder. Det betyder, at en hest vil bruge mindre tid på at græsse, hvis græsset er frodigt, vitaminrigt og friskt (som om foråret). Omvendt vil den bruge meget tid på at æde, hvis vi nærmer os slutningen på græssæsonen, hvor græsset er tørt og nedbidt.

I takt med at sæsonen går på held, vil græssets næringsindhold falde og langt fra kunne dække hestens foder- vitamin- og mineralbehov. Dette kan også påvirke præstationen negativt. Mange heste taber sig i denne periode, så her bør du være særlig opmærksom på, at din hest er dækket ind fodermæssigt. Læs stråfoder på folden, giv rigelig med vitaminer og mineraler og vurdér dens hul løbende.

Det kan faktisk lade sig gøre!

Hvis du tager dine forholdsregler, er det overhovedet ikke umuligt at have konkurrencehest på sommergræs. Hvis du overvejer det, er det en god ide at tildele din hest et tilskud, som booster dens immunforsvar og sikrer, at den er dækket ind med vitaminer og mineraler gennem hele sæsonen.

Vi anbefaler Equsana Emunium, som er en sund urteblanding, der kun indeholder naturlige råvarer, som sammen understøtter et sundt og stærkt immunforsvar hos din hest. Emunium er velegnet til heste på græs, som stadig tilbydes intensiv træning.

Køb Emunium her

Du kan med fordel supplere med Equsana Perform Vit Caps. Det er en vitamin/mineral-blanding optimeret til heste i træning, som er tilsat tørgær, der har et højt indhold af B-vitaminer og aminosyrer.

Køb Perform Vit Caps her

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.