Annonce

Øvelser til at styrke din hests mavemuskler

Uanset hvilken del af ridesporten, du dyrker, kan hesten have godt af at udvikle en stærkere krop. Her er styrkeøvelser til dens mavemuskler. Det kan være, fordi hestens træning har lagt mere vægt på bestemte bevægelser end andre, fordi hesten har haft en skade, der svækkede en del af kroppen, eller fordi du har planlagt at konkurrere på et højere niveau eller i en anden disciplin end hesten er vant til. Her skal det handle om styrkeøvelser til at træne hestens mave. Hestens mavemuskler er blandt andet vigtige, fordi det er dem, hesten bruger til at løfte ryggen.

Annonce

Alle øvelser bygger på tanker af Dr. Renaud Léguillette, Calgary, formand for Sports Equine Medicine fra Calgary Universitet.

Læs også: Øvelser til at styrke din hests bagpart

Øvelse: Ureglmæssige cavalettis

Lav en bane af bomme og lave cavalettis, men sæt dem op tilfældigt i forhold til hinanden, dog med den rette afstand imellem. Nogle af dem sættes tæt på hinanden, andre langt fra; nogle helt nede ved jorden og nogle hævet. Dr. Léguillette anbefaler, at højden skal være lavere end 45 cm eller 60 cm, hvis din hest er meget høj.

Jo vanskeligere afstand, jo mere udfordrende er det, så læg ud med en bane, der kun har få udfordrende elementer. Dr. Léguillette starter normalt med at have hesten i longe til denne øvelse, men den kan også laves med rytter på.

At ride eller longere din hest gennem denne bane, vil tvinge ham til at rette opmærksomheden mod at justere sine skridt og placere hovene korrekt. Når hesten gør det, spænder den samtidig i dens mavemuskler.

Start med at lave øvelsen i skridt; når din hest bliver stærkere kan du øge farten og gøre det i trav. Lav variationer i banen hver gang, du laver den, så den forbliver både en mental og fysisk udfordring.

Læs også: Øvelser til at styrke din hests forpart

Øvelse: Bomme i en cirkel

Hvis din hest mestrer de uregelmæssige cavalettis, vil du måske få mulighed for at booste dens styrke endnu mere, ved at lave en cirkelbane. Dr. Léguillette foreslog en måde at gøre det på: Vælg et sted, der skal være midten af din cirkel, og sæt enten en tønde eller en kasse frem. Kassen kan støtte den ene ende af bommene, og du arrangerer så bommene med varierende afstande fra hinanden. Du kan også bruge bomme, der lægger fladt på jorden.

Annonce

Når du rider denne bane, skal din hest ikke kun justere sine skridt for afstanden mellem bommene, den skal også holde cirklens kurve. Begyndt med at ride helt yderst i cirklen og gradvist ryk tættere på midten. Jo længere du kommer ind, jo højere og tættere på hinanden kommer bommene, og dette stiller højere krav til din hests samlingsgrad.

“Dette forbedrer spænding i ryggen, opmærksomhed på hvor ben og hove er, og det styrker også musklerne,” siger Dr. Léguillette.

Artiklen er oprindeligt bragt i marts 2018 og er efterfølgende blevet revideret og opdateret.

Annonce

Relaterede tags

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Lignende artikler

Annonce

Kategorier

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce