Traditionen om at smide bøjlerne i november er efterhånden velkendt rundt omkring i verden. Især inden for jagt- og militaryridning er No Stirrup November et fænomen, der har eksisteret i mange år og været udøvet af folk helt op på topniveau. Herhjemme er de færreste imidlertid bekendt med udfordringen, og det synes vi bestemt, det er tid til at lave om på! Foruden de ømme og måske lidt hudløse lår, man får ud af det, så er der rigtig mange fordele ved at ride uden bøjler i en hel måned.

Derfor bør du smide bøjlerne

Ved at lade stigbøjlerne og -remmene ligge i skabet hele november, opnår du en bedre fornemmelse for din hest, samtidigt med at din egen balance og smidighed forbedres. Når du når til december måned, og du atter kan tage bøjlere på, vil du helt sikkert være øm i både rumpe og lår. Men når denne ømhed har fortaget sig, vil du også føle dig stærkere i dit sæde, fordi din “core” i form af bækken, lænd og ryg, er blevet styrket. Samtidigt vil du få det sat lidt i perspektiv, hvor lange dine bøjler egentlig bør være. Alt i alt giver tiden uden bøjlerne dig en øget bevidsthed om din egen og hestens biomekanik.

Læs også: Find den rigtige længde til dine stigbøjler

Sådan tager du udfordringen op

Blød start
Det vigtigste er at lægge blødt ud. Forestil dig lige, hvad der sker, hvis man begynder med en times ridning uden bøjler. Hvor mange gange kommer man mon op igen, hvis man med friske lår springer op på hesten, smider bøjlerne og rider rundt lige så længe, som man plejer – i fuld trav og galop? Ikke mange, vel? Særligt hvis du slet ikke er vant til at ride uden bøjler, er det en god idé at lægge lidt blødt ud. Én mulighed kan være at varme op med bøjler og derefter smide dem.

Realistiske mål
Når du føler dig tryg og stærk nok til at tage skridtet videre, så er den sikreste vej frem at sætte realistiske mål. Du kan vælge fortsat at udfordre dig selv ved at ride endnu en øvelse, springe over en højere forhindring eller måske sætte frem i galop, hvis du hidtil kun har redet i skridt og trav. Måske kunne dit mål være at ride en hel tur, et helt dressurprogram eller springe en hel bane på en bestemt højde uden bøjler, når måneden er omme? Hopper du med på bølgen igen til næste år, så kan du jo sætte dig endnu større mål.

Udstrækning
For at undgå at få en mere eller mindre kronisk øm bagdel, vil det heller ikke være nogen skidt idé at strække ud efter hver ridetur. Du kan for eksempel lave disse øvelser:

  1. For at strække dine lår ud, kan du stille dig med begge fødder i jorden og forsøge at nå dine tæer med hænderne ved at bøje dig forover. Dine ben skal forblive udstrakte, så du kan mærke et stræk i baglårene.
  2. Inderlårene kan du strække ud ved at sprede fødderne så meget som muligt fra hinanden, imens du med bækkenet presser kroppen nedad – ligesom hvis du var på vej ned i spagat.
  3. Til sidst kan du strække musklerne i lænd og ryg ved at folde hænderne og strække armene opad og bagud.

Forsøg så vidt som muligt at holde hvert stræk i 30 sekunder – så gør du det bare lidt lettere for din krop at klare sig igennem hele november.

Husk hesten
Det er selvfølgelig ikke kun rytteren, der kan blive gevaldigt øm efter mange dages ridning uden bøjler. Også hesten kan risikere at få ondt – især i ryggen.
Som rytter gør du derfor din hest en stor tjeneste, hvis du forsøger at sidde så stille som muligt. Hvis du kan mærke, at du begynder at bumpe lidt i sadlen, måske fordi du syrer til eller balancen glipper, er det bedre at sætte ned i skridt og tage en pause. Det kan også være, at du er nødt til at sige til sig selv, at det var nok for i dag. Så kan du altid øve det videre næste gang, du sætter dig op. Som med al anden ridning er man kun med til at nedbryde sig selv og hesten, når ikke man lytter til behovet for pauser.

Udfordr de andre i stalden

Ingen udfordring uden modstandere – ellers tør vi godt gætte på, at du lidt for hurtigt kommer til at give op, når lårene begynder at føles lidt hudløse. Og lidt sjov og spas vil jo kun vække novembertiden lidt op!
Vi foreslår, at du udfordrer én, der er på niveau med dig selv, så I kan sætte jer et fælles mål. Det kan for eksempel være, at I vil kunne ride en springbane på et bestemt antal spring, et bestemt dressurprogram eller en tur på et bestemt antal kilometer. I kan jo også vædde om, hvem der når målet først. Det er vist kun konkurrencegenet, der sætter grænser. Bare husk at passe på hestene og ikke mindst jer selv.

VIDSTE DU DET?
Da stigbøjlen blev opfundet omkring år 300, blev den som navnet antyder kun brugt til at stige op med. Først mange år efter fandt man ud af, hvor vigtigt et hjælpemiddel den var under ridningen. Hvis ikke stigbøjlen var blevet opfundet, havde vi nok aldrig set heste blive brugt, som vi bruger dem i dag. Men det betyder jo ikke, at man ikke kan udfordre sig selv og sine staldkammerater til at føle, hvordan det var, dengang man ikke havde noget at støtte sig i…

Læs også: Test af stigbøjler – så meget betyder de for din ridning

Malgré Tout anbefaler altid, at du søger yderligere vejledning hos en fagperson.
Tina er uddannet bachelor i retorik og digital kommunikation. Hun brænder for at skrive relevante og genkendelige artikler, der kan vække følelser og sætte tankerne i gang. Når hun ikke er på redaktionen eller knokler med sit kandidatstudie, er hun som regel at finde på ryggen af sin varmblodshest.